Test opon zimowych ADAC 2014/2015
175/65 R14 T - opony "niedostateczne"
Testy opon publikowane są przez wiele organizacji, a za najbardziej opiniotwórcze z nich uważa się te niemieckie. Wśród nich prym wiedzie ADAC
Nadchodzi czas sezonowej zmiany ogumienia. Jeśli nie posiadasz "zimówek", stoisz właśnie przed perspektywą zakupu nowego kompletu. Na taki sam krok powinieneś się zdecydować, jeśli twoje opony zimowe liczą sobie więcej niż 5-6 lat; po tym czasie zaczyna tracić właściwości użyta do jej produkcji mieszanka gumowa, co bezpośrednio przekłada się na nasze bezpieczeństwo. Stare opony nie nadają się do użytku również wtedy, gdy posiadają zbyt niski bieżnik. Polskie prawo przewiduje, że wartością graniczną jest w tym przypadku 1,6 mm. W rzeczywistości eksperci polecają wymianę ogumienia, gdy wysokość "klocków" spadnie poniżej 3 mm w oponach letnich, a w przypadku opon zimowych poniżej 4 mm. Powstaje jednak pytanie: jak wybrać najlepszy model?
Począwszy od listopada 2012 roku sprzedawcy ogumienia mają obowiązek opatrywania prezentowanych klientom modeli w etykiety energetyczne podobne do tych, które od lat spotkać można w sklepach AGD. Prezentuje ona dane na temat poziomu przyczepności na mokrej nawierzchni, wartości wytwarzanego podczas jazdy hałasu oraz oporów toczenia. Pierwsza i ostatnia z tych informacji przedstawiana jest w postaci litery, zawierającej się w skali od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" - najlepszy. O ile jednak na podstawie informacji z etykiety możemy zdecydować o zakupie opon letnich przy niewielkim ryzyku założenia na felgi bubla, to z zimowymi nie jest już tak łatwo. Etykiety nie powiedzą nam, jak opona zachowuje się na śniegu. Co więc pozostaje? Możemy pójść za radą wulkanizatora lub zapoznać się z testami opon. Te ostatnie publikowane są przez wiele organizacji, a za najbardziej opiniotwórcze z nich uważa się te niemieckie. Wśród nich prym wiedzie ADAC, które opublikowało właśnie testy opon zimowych
na felgi o średnicy 14 i 15 cali, a także piętnastocalowych opon całorocznych.
Po uwagę brane są właściwości danego modelu opony w jeździe na suchym i mokrym asfalcie, na śniegu, a także na lodzie. Dodatkowo oceniany jest hałas generowany przez opony, opory toczenia i nośność. Noty uzyskane w poszczególnych kategoriach tworzą ocenę łączną - im jest ona niższa, tym lepiej.
W gronie testowanych przez ADAC "zimówek" o rozmiarze 175/65 R14 T znalazło się 14 modeli. Najsłabiej w tej stawce wypadły modele Cooper WM-SA2 (Weather Master) oraz Star Performer SPTS (Winter AS). Otrzymały one najniższą możliwą ocenę - niedostateczną.