Test opon letnich ADAC 2014
195/65 R15 V - które najlepsze?
Wybór opon to trudne zadanie. W każdym zakładzie wulkanizacyjnym znajdziemy ogumienie kilkunastu marek, z których każda oferuje kilka modeli. Jak dokonać świadomego wyboru?
Wybór opon to trudne zadanie. W każdym zakładzie wulkanizacyjnym znajdziemy ogumienie kilkunastu marek, z których każda oferuje kilka modeli. Jak świadomie podjąć decyzję? Oczywiście dla wielu zmotoryzowanych podstawowym czynnikiem będzie zdanie serwisanta. Tu jednak nie zawsze można liczyć na uczciwość. Niejeden specjalista poleci opony, które po prostu kupuje hurtowo w najlepszej cenie, a co za tym idzie, najlepiej zarabia. Co więc nam pozostaje?
Zgodnie z unijnymi przepisami od listopada 2011 roku każda nowa opona musi posiadać nalepkę energetyczną podobną do tej, jaką spotkać możemy na pralce w sklepie AGD. Na naklejkach na oponach znajdują się informacje dotyczące oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz generowanego przez oponę hałasu. Dwie pierwsze wartości określane są za pomocą liter od A do G - przy czym A jest wartością najlepszą, natomiast hałas podaje się w decybelach. Warto przy tym pamiętać, że wzrost wartości o 3 dB oznacza tu dwukrotnie większy hałas.
Naklejki energetyczne bez wątpienia są pomocne przy wyborze opon, nie można traktować ich jednak jak wyrocznię. Dlaczego? Pomiarów tych wartości dokonują sami producenci, a warunki, w jakich mogą być one przeprowadzane, są określone ze sporą dowolnością. Przyczepność na mokrym asfalcie i generowany hałas są sprawdzane na torze. Samochód z systemem ABS hamuje z prędkości 80 km/h do 20 km/h. Różnica długości drogi wytracenia prędkości pomiędzy oponami klasy A i klasy G wynosi 30 proc., co we współczesnych samochodach przekłada się na około 18 metrów.
Przyczepność letniej opony na mokrej nawierzchni może być testowana przy temperaturze pomiędzy 5 a 35 stopniami Celsjusza, a zimowych od 2 do 20 stopni. Zachowanie się mieszanki opony w tak skrajnych warunkach jest zupełnie inne, co może prowadzić do wypaczenia wyników testów. Dlatego też testy ogumienia wciąż pozostają istotnym źródłem informacji na temat opon. Jeden z najważniejszych przeprowadza ADAC. W tym roku niemiecki automobilklub sprawdził opony w rozmiarze 195/65 R15 V oraz 175/65 R14 T; wśród tych ostatnich znalazły się dwa modele polskich opon. Na początku zajmijmy się tymi pierwszymi, które pasują do wielu kilkuletnich samochodów kompaktowych lub nowych "mieszczuchów".