Tarnów będzie miał wschodnią obwodnicę łączącą planowany węzeł Krzyż na odcinku autostrady A4 Kraków - Tarnów na północy z węzłem Lwowska, w ciągu drogi krajowej nr 4 na południu.
Inwestycja może zostać zrealizowana w 2012 roku -zapowiedział w poniedziałek podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, Zbigniew Rapciak.
Jak poinformował Rapciak dziennikarzy po spotkaniu z tarnowskimi samorządowcami, propozycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dotycząca wschodniej obwodnicy miasta spotkała się z akceptacją władz tamtejszych gmin i powiatów. Wcześniej protestowali oni, gdy okazało się, że nie będzie zjazdu do Tarnowa z projektowanego węzła Wierzchosławice.
Zgodnie z obecną koncepcją na tym węźle powstanie jedynie łącznica do tarnowskiej dzielnicy Mościce, gdzie znajdują się Zakłady Azotowe.
"Zaproponowana koncepcja wydaje się najsłuszniejsza dla miasta Tarnowa i jego najbliższych okolic" - ocenił Rapciak.
Według niego wschodnia obwodnica Tarnowa będzie drogą dwupasmową o parametrach głównej przyspieszonej (GP). Jej budowa zostanie sfinansowana z budżetu GDDKiA.
Zdaniem ministra skarbu i tarnowskiego posła Aleksandra Grada rozwiązanie zaproponowane przez Rapciaka jest właściwe na miarę Tarnowa. "Ta inwestycja załatwi najważniejsze problemy komunikacyjne regionu" - ocenił Grad.
Prezydent Tarnowa Ryszard Ścigała zwrócił uwagę, że wschodnia obwodnica miasta przyczyni się do rozwoju gospodarczego i pozwoli przyciągnąć nowe inwestycje na tym terenie. Jego zdaniem całość prac związanych z tym zadaniem, finansowanych przez samorządy i GDDKiA, może kosztować około 130 mln zł.
Wiceminister Rapciak zapowiedział, że jeszcze w tym roku zostanie zmodernizowana około 10 kilometrowa południowa obwodnica Tarnowa w ciągu drogi krajowej nr 4. Drogowcy wymienią nawierzchnię i podniosą jej nośność do unijnych parametrów. Prace o wartości ponad 80 mln zł sfinansuje GDDKiA. (PAP)