Tańsze ubezpieczenie dla bezpiecznych kierowców
Wygląda na to, że nie od wieku kierowcy uzależniona będzie wkrótce wysokość ubezpieczenia, ale raczej stylu jego jazdy. Jeśli jeździ zgodnie z przepisami, może liczyć na zniżki. Dwie duże firmy połączyły siły, by dokładnie i na bieżąco badać kierowców, a potem składać im odpowiednie oferty.
Z rynku ubezpieczeń płyną ostatnio niepokojące dane dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych. Wyniki ekonomiczne osiągane przez zakłady ubezpieczeń na najpopularniejszych ubezpieczeniach - OC kierowców i Auto-casco - są jednymi z najgorszych w historii. Od kilku miesięcy mówi się o potrzebie podniesienia cen za OC i AC.
Towarzystwa ubezpieczeń zmieniają swoją politykę cenową i poszukują nowych sposobów na dotarcie z ofertą do najlepszych klientów. Dla zakładu ubezpieczeń „dobry klient” to taki, który nie powoduje wypadków i nie zgłasza szkód. Jedną z metod pozwalającą na szczegółowe badanie zachowania i reakcji kierowców na drodze jest telematyka.
Firmy Benefia i Yanosik postanowiły wykorzystać niszę i trafić do klientów chcących zweryfikować swój styl jazdy, by zyskać na ubezpieczeniu. Opracowały wspólnie aplikację „Nagradzamy bezpiecznych”. Rejestruje ona nie tylko liczbę przebytych przez użytkownika kilometrów i czas podróży, ale także styl i sposób jazdy, w tym np. reakcje na ograniczenia prędkości. Kierowcy, którzy swoją trasę przejadą bezpiecznie i zgodnie z przepisami, nagradzani są punktami. Przekładają się one na dodatkowy rabat w cenie ubezpieczenia.
Benefia pracuje teraz nad opracowaniem metody pozwalającej wykorzystać dane uzyskiwane dzięki aplikacji do oceny i wyceny ryzyka zgodnie z zasadą „płać za to, jak jeździsz”. W przyszłości taryfa składek w mniejszym stopniu byłaby uzależniona od takich parametrów jak pojemność auta i nawet młodych kierowców oceniałaby wg tego, jak jeżdżą, a nie tylko wg wieku. Doświadczenia większych rynków ubezpieczeniowych jak np. rynku amerykańskiego wskazują, że ubezpieczyciele stosują telematykę coraz odważniej.
Aplikacja „Nagradzamy bezpiecznych” to pierwsze wdrożenie rozwiązania telematycznego dla klientów indywidualnych.
Opr. MAK