Tańsza podróż na wakacje: 7 patentów

Wyjazd na rodzinne wakacje kosztuje. Jednak sprawić, by był tańszy nawet o kilkadziesiąt złotych, wcale nie jest trudno. Wystarczy trzymać się prostych zasad. Oto one w telegraficznym skrócie.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

/ 77 patentów, by oszczędzić kilkaset złotych

Obraz
© Materiały prasowe

Wyjazd z dużego miasta w piątek wieczorem jest kuszący. Tylko późniejszy zawód może być większy, gdy utknie się w korkach. Zatem lepiej zaplanować trasę zawczasu.

To jedna z podstawowych zasad ekonomicznej jazdy: unikanie tłoku. Naprawdę nie warto zakładać, że im wcześniej się wyjedzie, tym lepiej. Prześledzenie natężenia ruchu na wylotówkach jest sprawą kluczową. Warto rozważyć wyjazd wczesnym rankiem albo późnym wieczorem. Bardziej ekonomiczne będzie objechanie korkujących się miejsc i nawet nadrobienie kilku kilometrów, byle tylko poruszać się płynnie.

W gęstym ruchu, przy ciągłym hamowaniu i przyspieszaniu, nawet ekonomiczne auto potrafi spalić dwukrotnie więcej paliwa niż w trasie.

W czasie długiej podróży ważny jest zarówno komfort kierowcy jak i pasażerów, zwłaszcza dzieci, które najszybciej się nudzą podczas długiej jazdy samochodem. Warto sprawić by czas płynął im szybciej. Warto narysować prostą mapę z miejscowościami, przez które będziemy przejeżdżać. Dzięki temu podróż będzie nie tylko bardziej atrakcyjna, ale i pouczająca. Zabierzmy ze sobą podróżne wersje gier, np. statki lub scrabble. Są one przystosowane do jazdy samochodem więc nie będzie problemu z uciekającymi pionkami. Przygotujmy też audiobooki z ulubionymi bajkami - to gwarancja pełnego skupienia najmłodszych.

/ 72. Przewiduj (sytuacje)

Obraz
© Materiały prasowe

Przewidywanie sytuacji na drodze pozwala na płynną jazdę bez ostrego hamowania i gwałtownego przyspieszania. To zaś, przekłada się nie tylko na mniejsze zużycie paliwa, ale też wpływa korzystnie na trwałość silnika, hamulców i opon. Im częściej będziesz stosował powyższą zasadę, tym płynność ruchu będzie większa, a tym samym mniej czasu stracisz stojąc w korkach i drogowych zatorach.

Przykładowo: dojeżdżając do skrzyżowania obserwuj już z daleka światła. Nie ma sensu przyspieszać i dojeżdżać gwałtownie hamując, jeśli czerwone dopiero co się zapaliło. Widząc korek zwolnij zawczasu, to nie tylko bezpieczne, ale i ekonomiczne.

Na autostradzie przewiduj, kiedy zmieniać pas, kiedy zwalniać np. z powodu dwóch wyprzedzających się ciężarówek i kiedy zrobić sobie przerwę na odpoczynek.

Przewidywanie dotyczy również spraw niezwiązanych ze stylem jazdy. Kierowca, któremu zależy na ograniczeniu kosztów podróży, raczej zaopatrzy się w jedzenie i picie dla siebie i współpasażerów (przede wszystkim dzieci) dużo wcześniej. Stacje benzynowe są nowoczesne, ale ceny posiłków, kanapek i napojów są na nich nawet 3 razy wyższe od średnich. Nie warto oszczędzać paliwa, by nadwyżkę stracić, gdy wszyscy zgłodnieją.

/ 73. Wyrzucaj (zbędne bagaże)

Obraz
© Materiały prasowe

Wszelkiego rodzaju bagażniki, w tym dachowe oraz rowerowe mają wpływ na wzrost zużycia paliwa. Warto korzystać z tego typu sprzętu tylko wtedy, gdy jest to niezbędne.

Oczywiście, wzięcie na wakacje rowerów jest doskonałym pomysłem, ale może lepiej rozważyć wypożyczenie ich na miejscu, a nie pakowanie na dach. Usługa nie jest wcale droga, a jeśli pokonuje się kilkaset kilometrów w jedną stronę, na pewno zapłaci się mniej niż za nadmiar spalonego paliwa.

Wyjeżdżając na wakacje mamy tendencję do przepakowywania samochodów, tylko dlatego, że mamy miejsce na więcej bagażu. Tymczasem każdy dodatkowy kilogram to dodatkowe koszty. Naprawdę warto rozważyć, czy wszystko będzie nam potrzebne i czy nie warto zostawić połowy z wcześniej zaplanowanych do wzięcia rzeczy, zamiast zastanawiać się po powrocie, po co nam one były.

/ 74. Wyłączaj (silnik i klimę)

Obraz
© Materiały prasowe

Wyłączaj silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30-60 sekund. Praca silnika podczas postoju, to strata energii i pieniędzy. W tym zakresie kierowców wspierają producenci samochodów, montując coraz częściej w autach system Start & Stop, który automatycznie wyłącza silnik podczas zatrzymania i uruchamia, gdy kierowca naciśnie pedał sprzęgła lub gazu.

Dodatkowo, każdy działający odbiornik prądu wpływa na zwiększenie zużycia paliwa, dlatego warto wyłączać zbędne urządzenia. Należy do nich klimatyzacja, która podnosi średnie spalanie o ok. 0,5-1 litra na 100 km. Jej sprawę zostawiamy rozsądkowi kierowców. Klimatyzacja jest nieekonomiczna, ale w gorące dni niezbędna. Poprawia bezpieczeństwo aktywne, gdyż poprawia komfort jazdy. Należy korzystać z niej rozsądnie, przy niewielkich prędkościach alternatywę może stanowić uchylone okno.

Dość powszechna teoria, która mówi, że w celu zmniejszenia spalania należy wyłączyć światła jest w naszym kraju nierealna, z powodu obowiązku jazdy na światłach przez cały rok. Alternatywą są światła do jazdy dziennej, wykonane w technologii LED, które zużywają znacznie mniej energii elektrycznej niż standardowe żarówki.

/ 75. Sprawdzaj (ciśnienie)

Obraz
© Materiały prasowe

To prawdziwa pięta achillesowa polskich kierowców. Większość z nas w ogóle nie kontroluje ciśnienia w ogumieniu, robimy to najczęściej tylko przy okazji wymiany opon na zimowe lub letnie.

Tymczasem odpowiednie ciśnienie w oponach ma duży wpływ nie tylko na bezpieczeństwo pasażerów, ale również na zużycie paliwa. Zbyt niski poziom ciśnienia powoduje wzrost zużycia paliwa, obniżenie bezpieczeństwa i krótszą żywotność ogumienia (nawet do 45 proc.). Zbyt wysokie ciśnienie też nie jest wskazane z uwagi na znaczne pogorszenie komfortu podróżowania i zmianę właściwości jezdnych.

Ciśnienie po prostu powinno być takie, jakie zaleca producent: informacja znajduje się w instrukcji obsługi samochodu lub na naklejce po wewnętrznej stronie drzwi. Według danych UE, niedopompowane opony mogą zwiększyć zużycie paliwa o 4 proc.

/ 76. Trzymaj (właściwe obroty i prędkość)

Obraz
© Materiały prasowe

Prędkość, przy której możemy osiągnąć najmniejsze zużycie paliwa jest zależna zarówno od pojemności silnika auta, którym się poruszamy, jak i jego optymalnych obrotów. Zwykle najbardziej ekonomiczna prędkość dla większości samochodów oscyluje w zakresie 85 - 100 km/h.

Jeśli jest to możliwe, warto utrzymywać stałą prędkość przy optymalnie wybranym biegu i wysokości obrotów (np. dla aut z silnikiem benzynowym jest to ok. 3 tys. obr./min, a dla diesli 2 tys. obr./min) - wtedy zużycie paliwa ograniczymy do minimum.

Należy również poczekać, aż silnik osiągnie odpowiednią temperaturę pracy, zanim zaczniemy gwałtownie przyspieszać. Energiczne dodawanie gazu podczas rozruchu i zaraz po uruchomieniu auta znacznie zwiększa zużycie paliwa i ma niekorzystny wpływ na żywotność silnika.

Redukuj biegi, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min. Jedź płynnie - po rozpędzeniu jedź z możliwie stałą prędkością na najwyższym możliwym biegu, hamuj silnikiem jeśli to możliwe i bezpieczne. Kontroluj przyspieszanie - zanim osiągniesz prędkość 50 km/h przyspieszaj dynamicznie, aż do osiągnięcia piątego/szóstego biegu; powyżej 50 km/h przyspieszaj w umiarkowany sposób.

/ 77. Omijaj (autostrady)

Obraz
© Materiały prasowe

Coraz bardziej kochamy nasze autostrady i drogi ekspresowe i jesteśmy z nich coraz bardziej dumni. No ale musimy przyznać, że do ekonomicznych nie należą. Nie chodzi tylko o płatne odcinki najpopularniejszych tras, za które koncesjonariusze życzą sobie więcej niż właściciele na zachodzie Europy.

Autostrady i ekspresówki są nieekonomiczne, jeśli wziąć pod uwagę zużycie paliwa. Prędkość na takich drogach jest znacznie powyżej prędkości najwłaściwszej z punktu widzenia portfela. Do tego dochodzą coraz częstsze korki w oczekiwaniu na wizytę w punkcie poboru opłat (weekendowa zmora autostrady A1). Zatem wybór: komfort czy ekonomia, zawsze pozostaje sprawą kierowcy.

Trikiem dla tych, którzy chcą połączyć jedno z drugim jest zjeżdżanie na mniej zakorkowanych zjazdach. Wystarczy opuścić autostradę kilka kilometrów przed newralgicznym punktem, a potem kontynuować podróż lokalnymi drogami, by zaoszczędzić mnóstwo czasu i pieniędzy.

MAK

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła