Tankowanie: co trzeba o nim wiedzieć?
To nie takie proste
Na pozór wydaje się, że nie ma nic prostszego od tankowania. W rzeczywistości jednak przy dystrybutorze można popełnić kosztowne błędy
Na pozór wydaje się, że nie ma nic prostszego od tankowania. W rzeczywistości jednak przy dystrybutorze można popełnić kosztowne błędy. W drodze na stację kierowcom nasuwają się również liczne pytania. Czy zimą do paliwa należy dolewać dodatki? Czy warto tankować paliwa klasy premium? Czy sposób tankowania ma wpływ na uruchamianie się silnika zimą? Na kolejnych slajdach odpowiemy na te pytania.
Zima wymaga dodatków?
Wraz z początkiem zimy wielu kierowców boi się, że zatankowane dwa lub trzy tygodnie wcześniej paliwo nie wytrzyma spodziewanych mrozów. Z tego względu część zmotoryzowanych decyduje się na dolanie do baku dodatków, które hamują wytrącanie się parafiny z oleju napędowego pod wpływem niskiej temperatury. Nie jest to potrzebne.
To, jakie paliwo lejemy do naszych baków, reguluje Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych dla oleju napędowego standardowego. Dokument określa, jaką wartość temperatury zablokowania zimnego filtru (CFPP), a więc wytrącenia się parafiny i unieruchomienia samochodu, powinien mieć olej napędowy sprzedawany w poszczególnych okresach. Zgodnie z rozporządzeniem wartość ta od 16 kwietnia do 30 września powinna wynosić maksymalnie 0 stopni Celsjusza, od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada -15 stopni Celsjusza, a od 16 listopada do końca lutego -20 stopni Celsjusza.
Jasno wynika z tego, że już od października paliwo tankowane na stacjach bez problemu wytrzymuje temperatury charakterystyczne dla zimy na większości terenu kraju.
Istnieje jeszcze jeden pogląd, który może być bardzo szkodliwy. Część starszych kierowców radzi, by zimą do oleju napędowego dolewać 5-10 proc. benzyny. Rzeczywiście, ta technika sprawdzała się przed laty, ale dziś może okazać się zabójcza dla samochodów z zaawansowanym układem wtryskowym.