Tak będą wyglądały opony szybciej, niż się spodziewasz: premiera Goodyear IntelliGrip Urban

Jak przekonuje Goodyear, już w najbliższym czasie opony staną się bardziej wyspecjalizowane w swoich zadaniach, a przez to bezpieczniejsze, oszczędniejsze i tańsze w utrzymaniu.

Goodyear Eagle 360 Wet Thread
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Goodyear
Mateusz Żuchowski

Stoimy obecnie u progu wielkich przemian w motoryzacji – czy nawet szerzej, w sposobach mobilności – a Goodyear, jako producent opon znany ze swojego przyszłościowego podejścia, chce mieć aktywny udział w kształtowaniu tej rewolucji. Na trwających targach w Genewie obok szokującej, kulistej opony Eagle 360 Urban producent ten zaprezentował także wizję bliższej przyszłości, model IntelliGrip Urban.

Choć z wyglądu przypomina on już nasze wyobrażenie opony, pod spodem kryje technologie, które znacznie wykraczają poza to, co utożsamiany z jej rolą. Jej wyjątkowa funkcjonalność jest możliwa dzięki niespotykanemu dotychczas wyspecjalizowaniu – została ona zaprojektowana z myślą o pojazdach autonomicznych, które mają być dostępne w miastach na zasadach programów współdzielenia samochodów. To mądry pomysł, który z powodzeniem funkcjonuje już w wielu miastach, także w Europie, i lada dzień pojawi się w Warszawie. Zasada jego działania jest prosta – w mieście rozlokowane są samochody, do których dostęp umożliwiany jest poprzez aplikację osobom aktywnym w programie. Ta sama aplikacja będzie następnie naliczała pokonany przez użytkownika dystans i ściągała z niego opłatę. Kierowca zostawia samochód, gdzie mu wygodnie, by mogła z niego skorzystać kolejna osoba.

Wielu ekspertów uważa takie rozwiązanie za przyszłość mobilności w miastach, dlatego wychodząc naprzeciw tym potrzebom Goodyear myśli już o oponach, które najlepiej będą odpowiadały stawianym przez przyszłość potrzebom. Jak można tego dokonać? Odpowiada Jean-Claude Kihn, prezes Goodyear w regionie EMEA: „Przy projektowaniu opony IntelliGrip Urban skupiliśmy się na tych właściwościach technicznych, które maksymalizują okres eksploatacji i wydajności energetycznej. To właśnie te cechy są kluczowe dla dostawców ‘Mobilności jako Usługi’.”

Goodyear chce tego dokonać przez możliwość wymiany danych pomiędzy samochodem a samą oponą. Dokonuje tego przez czujniki zamontowane w oponie (Sensor-in-Tire), które wspierają działanie autonomicznych układów kontroli. Opona taka sama rozpoznaje warunki drogowe i pogodowe, a zebrane dane przesyła do systemu komputerowego pojazdu, wpływając na jego model prowadzenia.

Miasta z autonomicznymi pojazdami na drogach będą funkcjonowały na zupełnie innych zasadach niż to, co znamy z dzisiejszych ulic: floty autonomicznych pojazdów będą wymieniały informacje z innymi użytkownikami dróg. Możliwości kontroli stanu technicznego opony i bezpośredniej wymiany danych otwierają drogę do aktywnej konserwacji ogumienia przez operatorów flot autonomicznych pojazdów, obniżając koszty i poprawiając bezpieczeństwo. W końcu, znajomość stanu przyczepności podłoża i możliwość dostosowana się do nich pozwala także na budowę opon węższych i wyższych, co przekłada się na znaczne oszczędności w zużyciu energii – do tego czasu już zapewne nie paliwa płynnego, a prądu lub wodoru… Tego dokładnie nie wiemy, ale jedno już jest pewne – w przyszłości każda jedna część samochodu dzięki nowoczesnym technologiom będzie miała ogromne możliwości, a opony Goodyeara przestaną być tylko kawałkiem gumy.

Materiał powstał przy współpracy z marką Goodyear.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne