Tajna broń nowego Porsche 911 GT3: opony Dunlop Sport Maxx Race 2

Oprócz najnowszego sportowego modelu ze stajni Porsche, na targach w Genewie miał miejsce także debiut stworzonych specjalnie dla niego opon Dunlop.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Dunlop Sport Maxx Race 2
Dunlop Sport Maxx Race 2 (Materiały prasowe, Fot: Dunlop)

Porsche 911 w wersji GT3 to jeden z tych samochodów sportowych, którego każda kolejna inkarnacja z miejsca staje się ikoną motoryzacji. Prezentowana parę dni temu na targach w Genewie najnowsza odsłona tego modelu ma jednak jeszcze więcej powodów, by zapisać się złotymi zgłoskami w panteonie superaut.

Odrzucając współczesne trendy, jednostkę 3.8 litra zastąpił tu większy, czterolitrowy bokser, do tej pory zarezerwowany tylko dla jeszcze bardziej ekstremalnego 911 GT3 RS oraz wyścigowego 911 GT3 RSR. Wolnossąca jednostka generuje aż 500 KM, rozkręcając się do stricte wyczynowych 9000 obr./min. Być może jeszcze bardziej sensacyjną wiadomością jest powrót do układu napędowego alternatywy w postaci skrzyni ręcznej. Sześciobiegowy manual znany z limitowanego modelu 911R nie gwarantuje osiągów na poziome siedmiobiegowego PDK, ale nawet z nim nowe GT3 jest nadal jednym z najszybszych samochodów na Ziemi: do 100 km/h rozpędza się w 3,9 sekundy i pomimo rozbudowanej aerodynamiki osiąga prędkość maksymalną aż 320 km/h. Jeszcze ważniejsze od tych wartości są jednak osiągi tego modelu w momencie, gdzie droga przestaje być prosta: 911 GT3 to właściwie pełnoprawna torowa maszyna, dla której zdolność poruszania się po publicznych drogach jest tylko bonusem. Od wielu lat 911 GT3 staje się jednym z najszybszych samochodów na wszelkich torach wyścigowych, gdzie tylko się pojawia.

Takie osiągi wymagają oczywiście właściwych podzespołów, z których kluczową rolę odgrywają właśnie opony. Dla zapewnienia ogumienia dla swojego nowego dzieła inżynierowie Porsche ponownie wybrali specjalistów z Dunlopa. Obydwie firmy stworzyły wspólnie opony Dunlop Sport Maxx Race 2. Pierwsza generacja tego wyczynowego modelu pojawiła się w poprzednim 911 GT3. Współpraca Porsche i Dunlopa sięga zresztą daleko dalej – obok 911 GT3 Dunlop dostarczał także wyspecjalizowane opony do równie ekstremalnych modeli Cayman GT4 i 911 GT3 RS oraz do torowych bolidów Porsche. Firmy razem sięgały już po zwycięstwa w Długodystansowych Mistrzostwach Świata WEC i Mistrzostwach Europejskiej serii Le Mans oraz słynnych 24-godzinnych klasykach w Le Mans czy na Nürburgringu. Choć tym razem współpraca dotyczyła modelu drogowego, wymagania Porsche były takie same, jak w tych najbardziej ekstremalnych z warunków: stworzyć opony, które zapewnią możliwie najlepsze osiągi na suchej nawierzchni i najkrótsze czasy okrążeń.

By temu sprostać, Dunlop sięgnął po czysto wyczynowe rozwiązania. Opona Sport Maxx Race 2 wykonana jest z wyjątkowej, miękkiej mieszanki, poprawiającej swoje właściwości wraz ze wzrostem temperatury. Szczególnie dużo czasu poświęcono na zrównoważenie rozkładu ciśnienia na powierzchni styku opony z podłożem, co zaowocowało lepszą reaktywnością i większa precyzją prowadzenia. Wyjątkowe innowacje zastosowano także na poziomie strukturalnym, gdzie inspirowane rozwiązaniami znajdowanymi w naturze wzmocnienia umożliwiają zmniejszenie objętości gumy, co przekłada się z kolei na jeszcze dalsze obniżenie masy nieresorowanej.

Po zyskaniu ostatecznego szlifu podczas intensywnych testów na słynnym Nordschleife oraz torze testowym Porsche w Nardò, Dunlop Sport Maxx Race 2 był gotowy do „podkucia” nowej 911 GT3, stając się nie mniejszym technologicznym osiągnięciem, niż sam samochód. O jakości tych opon najlepiej świadczą sami specjaliści z Porsche, którzy są bardzo zadowoleni z osiągniętych efektów. Jan Frank powiedział: „Dunlop przygotował produkt o znakomitych właściwościach, która spełnia nasze wymagania. Sport Maxx Race 2 zapewnia pożądane osiągi na suchej nawierzchni, również pod względem przyczepności i precyzji kierowania.” Biorąc pod uwagę, że Jan jest głównym kierowcą testowym Porsche, chyba możemy mu ufać…

Materiał powstał przy współpracy z firmą Goodyear.

Polub WP Moto
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.