Trwa ładowanie...

Szybsza niż myślisz - Honda CRX Turbo

Szybsza niż myślisz - Honda CRX Turbo
d28szw9
d28szw9

Przez lata Honda CRX była uważana za jeden z najlepszych, małych samochodów sportowych. Japońska zabawka otrzymywała silniki ze zmiennymi fazami rozrządu, dzięki którym z pojemności 1,6 litra udawało się wydobyć ponad 150 KM.

Niestety Honda wycofała się z produkcji rasowego bolidu opartego o mechanikę Civica. Nie oznacza to wcale, że samochód odszedł w zapomnienie. Wciąż cieszy się wielkim uznaniem tunerów, którzy wykorzystując legendarną trwałość i wytrzymałość podzespołów potrafią uczynić z niego prawdziwą rakietę na czterech kołach.

Jednym z ciekawszych CRX-ów jest egzemplarz zmodyfikowany przez firmę Promotor. Idea zbudowania niecodziennej maszyny na bazie Hondy zrodziła się w 2004 roku. Właściciel pojazdu stawił się w firmie tuningowej z jednym, „drobnym” życzeniem – chciał wejść w posiadanie najszybszego w Polsce samochodu z napędem na przednią oś... Łatwo powiedzieć, trudniej zrealizować ambitny plan.

Firma Promotor dołożyła jednak starań, by klient był zadowolony. Kabina została wypatroszona z niemal wszystkich elementów wykończeniowych oraz foteli, co pozwoliło zredukować masę. W zastępstwie pojawił się kubełek dla kierowcy, a na desce rozdzielczej wyrosły niczym grzyby po deszczu dodatkowe wskaźniki. Szczególną uwagę przyciąga miernik ciśnienia doładowania... Honda od lat czerpie moc z wysokich obrotów, więc obecność turbosprężarki sugeruje zaawansowane zmiany pod maską.

Rzeczywiście takie były. W legendarnym silniku VTEC pojawiły się kute elementy, nowa elektronika oraz kolektory, które umożliwiły montaż turbosprężarki i intercoolera. Chwila prawdy nastała po wjechaniu na rolki hamowni. Krzywa mocy pięła się ostro w górę przekraczając poziom 200, 300, a następnie 400 KM... Niewielka Honda tym samym wkroczyła w rejony zarezerwowane dla supersamochodów. CRX jednak ani nie myślał słabnąć! Pomiar zakończył się imponującym rezultatem 564 KM!

Nie gorzej prezentuje się moment obrotowy – 550 Nm to wartość, jakiej nie powstydziłby się duży samochód dostawczy. Nic dziwnego, że zwolnienie sprzęgła kończy się potężnym „kopnięciem” w plecy. Buksowaniu napędzanych kół nie jest w stanie zapobiec nawet niezwykle miękka mieszanka gumy użytej do przygotowania opon.

d28szw9

CRX walcząc z problematy trakcyjnymi rozpędza się jak błyskawica. Dość powiedzieć, że na pokonanie 400 metrów potrzebuje zaledwie 11,01 sekundy! Po tym czasie mknie około 220 km/h. Dla lepszego zobrazowania potencjału Hondy można wspomnieć, że Lamborghini Gallardo przemierza ¼ mili w 11,7 sekundy, uzyskując wówczas „zaledwie” 183 km/h...

Jeśli ktoś myśli, że uzyskane rezultaty zaspokoiły ambicje kierowcy oraz firmy Promotor... będzie zawiedziony!

Łukasz Szewczyk
Zdjęcia: Promotor

d28szw9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28szw9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj