Sześciu wykonawców złożyło swoje oferty w drugim etapie przetargu na budowę około 3-km odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą wraz z ponad 2-km tunelem. Najtańszą ofertę, na blisko 969 mln zł zaproponowała włoska firma Astaldi.
Jak poinformowała w piątek Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GKKDiA), w finale przetargu na odcinek tunelowy "zakopianki" pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą znalazło się sześć firm i konsorcjów, z których połowa jest z Włoch. Najniższą cenę zaproponowała firma Astaldi, opiewającą na blisko 969 mln zł a najwyższą, czeski Metrostav - na ponad 1 mld zł.
Zgodnie z założeniami zwycięzca przetargu będzie miał za zadanie wybudowanie odcinka tunelowego drogi klasy S długości ok. 3 km, w tym dwukomorowego tunelu o długości ponad 2 km. "Wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości ponad 2 km każdy, w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego" - zaznaczyła rzeczniczka.
GDDKiA rozpocznie teraz badanie złożonych ofert, by wyłonić wykonawcę. Według wcześniejszych zapowiedzi podpisanie umów z wykonawcami na wszystkie trzy odcinki S7 od Lubnia do Rabki przewidywane jest w pierwszym kwartale tego roku.
Budowa górskiego odcinka "zakopianki" od Lubnia do Rabki została podzielona na trzy osobne przetargi.
Dla odcinka pomiędzy Skomielną Białą i Chabówką wybrano już wykonawcę. Została nim włoska firma Salini Impregilo, która kosztem 615 mln zł wybuduje dwujezdniową drogę ekspresową S7 o długości 6,1 km, a także m.in. dwa węzły drogowe "Skomielna Biała" i "Zabornia", 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższy liczący 992 metry.
Do poniedziałku zarządca dróg czeka na wyjaśnienia od firm, które chcą budować kolejny odcinek S7 między Lubniem i Naprawą. Oferty na ten 7,6 km odcinek złożyło 12 wykonawców. Kontrakt będzie zakładał wybudowanie dwujezdniowej drogi klasy S, dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych "Lubień" i "Krzeczów" i 10 obiektów inżynierskich.
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Będzie przebiegać od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wyniesie ok. 720 km. Nową trasę zlokalizowano w większości w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.