Szczyt marzeń - Porsche 911 GT3 Cup S 

Obraz

Szybkie, głośne i bardzo ostre... Porsche przystosowane do wyścigów to szczyt marzeń wielu kierowców. Wie o tym także niemiecka firma, która zaprezentowała nowy model - oparty o bardzo szybkie 911 GT3 RS.

Obraz

Kabina bolidu nie rozpieszcza skórzanym wykończeniem, a tym bardziej skutecznym wyciszeniem. W aucie wyścigowym o wiele ważniejsze jest utrzymanie niskiej wagi. Po kuracji odchudzającej Porsche 911 stało się jeszcze bardziej żwawe. Dieta wiązała się z usunięciem większości materiałów wykończeniowych, montażem karbonowych drzwi oraz kubełkowego fotela z włókna węglowego.

Co prawda w kabinie zamontowano także solidną klatkę bezpieczeństwa i system gaśniczy, jednak przy ciężarze 1170 kg Porsche nie musi wstydzić się nadwagi. W końcu niewiele mniej waży miejska... Skoda Fabia! Jednak niemiecki supersamochód napędza 440-konny silnik, więc stosunek mocy do masy jest niesamowicie wysoki. Sześciocylindrowy bokser o pojemności 3,6 litra nie został wyposażony w doładowanie, więc ubóstwia pracę na wysokich obrotach. Pełna moc jest dostępna dopiero przy 8000 obr./min! W trakcie wyścigów kierowca nie będzie mógł dopuścić do spadku obrotów, ponieważ także krzywa momentu obrotowego narasta w bardzo stromy sposób, sięgając 430 Nm przy niebagatelnych 7250 obr./min. Co ciekawe, do zasilania silnika w zupełności wystarcza 98-oktanowa benzyna, którą pompy zasysają z tzw. bezpiecznego zbiornika paliwa o pojemności 100 litrów.

20-konny zastrzyk mocy względem seryjnego auta uzyskano poprzez zmiany w elektronice sterującej pracą jednostki napędowej i zastosowanie wyścigowego układu wydechowego.

Obraz

O smarowanie silnika troszczy się sucha miska olejowa, więc nawet na najostrzej pokonywanych zakrętach nie pojawią się problemy z przemieszczaniem się oleju.

Potężna moc trafia w całości na tylne koła. By kierowca mógł ją w pełni wykorzystać w moście jest obecna blokada, a także zastosowano trójtarczowe sprzęgło z włókna węglowego. To ostatnie przydaje się wyłącznie przy ruszaniu z miejsca, ponieważ w trakcie jazdy sekwencyjna skrzynia bez trudu radzi sobie z przepinaniem biegów bez wysprzęglania. Auto niezwykle pewnie stoi na drodze, ponieważ seryjnie zawieszenie zamieniono na wyczynowe z gazowymi amortyzatorami Sachs. Producent przewidział także możliwość zmiany geometrii oraz sztywności stabilizatorów, co pozwala na idealne dostosowanie pojazdu do potrzeb kierowcy i wymogów danego toru.

Obraz

Regulacji poddaje się również rozkład siły hamowania. W przypadku wyścigowego Porsche wytracanie prędkości odbywa się wyjątkowo spektakularnie, co jest zasługą 380-milimetrowych tarcz z przodu oraz odpowiedników o średnicy 355 mm z tyłu. Do współpracy z nimi zaprzęgnięto odpowiednio 6- i 4-tłoczkowe zaciski. Potężne hamulce pomieszczono wewnątrz 18-calowych alufelg BBS, które są skręcane z trzech części.

Pełne wykorzystanie możliwości podzespołów mechanicznych ułatwiają poprawione elementy aerodynamiczne. Tylny spojler został poszerzony i wyżej umieszczony, co zwiększyło siłę dociskającą tylną oś do nawierzchni w porównaniu do wyścigówki przygotowanej do zmagań w ubiegłym sezonie. O trakcję przednich kół dba natomiast regulowany dyfuzor. Korzystając z obecności auta w tunelu aerodynamicznym zoptymalizowano także strugi powietrza opływającego podwozie.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Jedynym zgrzytem w pięknej całości będzie faktura wystawiona przez Porsche. Kwota 250 000 euro oraz doliczony do tego podatek może zwalić z nóg nawet najtwardszych zawodników. Dla mniej zasobnych kierowców producent przewidział alternatywę w postaci zestawu przeznaczonego do zeszłorocznej wyścigówki. Montaż elementów sprawi, że zamieni się w pełnoprawny wariant GT3 Cup S. Podpowiemy tylko, że nawet w tym wypadku tanio nie będzie...

Łukasz Szewczyk

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy