Systemy zapobiegania wypadkom: raport IIHS
Coraz powszechniejszymi rozwiązaniami są układy, których zadaniem jest unikanie kolizji. Które są najlepsze?
BMW
Historia rozwoju motoryzacji zna kilka kamieni milowych, które zmieniły oblicze ochrony pasażerów samochodów. Można do nich zaliczyć pojawienie się pasów bezpieczeństwa, stref kontrolowanego zgniotu, poduszek powietrznych oraz debiut aktywnych systemów opartych na zaawansowanej elektronice. Dziś to właśnie na nie przeniósł się ciężar współzawodnictwa pomiędzy markami, a obowiązkowy ABS czy ESP wielu klientom salonów samochodowych już nie wystarcza. Coraz powszechniejszymi rozwiązaniami są układy, których zadaniem jest unikanie kolizji lub zmniejszanie jej skutków. Skuteczność rozwiązań tego rodzaju stosowanych przez poszczególnych producentów jest jednak różna. Które są najlepsze?
Na to pytanie postanowili odpowiedzieć specjaliści z Insurance Institute for Highway Safety, amerykańskiej instytucji, zajmującej się bezpieczeństwem w transporcie samochodowym. W raporcie dotyczącym stopnia ochrony podróżnych, oferowanego przez poszczególne modele aut, obok wyników samodzielnie przeprowadzonych testów zderzeniowych, oceniono także sposób działania systemów zapobiegania kolizjom. Parametr ten określany był w sześciostopniowej skali. Poniżej podamy wyniki dotyczące modeli i marek dostępnych w Europie.
W 2014 roku specjaliści z IIHS przetestowali tylko jeden model BMW - coupe serii 2. Egzemplarz, który w laboratorium mieli do dyspozycji Amerykanie, posiadał opcjonalne systemy Collision Warning z funkcją City Braking oraz Driver Assistance Plus. Podczas testu jechania w kierunku przeszkody przy prędkości 19 km/h BMW przed uderzeniem zredukowało prędkość o 16 km/h. W drugim teście, przeprowadzanym przy prędkości 40 km/h, samochód przed zderzeniem zwolnił o 11 km/h.
Honda
Specjaliści z IIHS spośród modeli tej japońskiej marki przetestowali w 2014 roku dwu- i czterodrzwiowego Civica, minivana Oddysey, miejskiego Fita, noszącego u nas nazwę Jazz, dwu- i czterodrzwiowego Accorda (w najnowszej odsłonie nieoferowanego już w Europie) oraz CR-V - tylko ostatni jest dostępny na polskim rynku i może posiadać systemy zapobiegające kolizjom.
CR-V - nota 5/6
Wyposażony w: Collision Mitigation Brake System
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 34 km/h
Infiniti
Mało popularna w Europie luksusowa marka Nissana stara się przebić w klasie pojazdów, w której klienci najczęściej wybierają Audi, BMW czy Mercedesa. Jednym ze sposobów na zyskanie przychylności klienta ma być oferowanie modeli o wysokich walorach pod względem bezpieczeństwa biernego i czynnego.
Q70 - nota 5/6
Wyposażony w: Forward Collision Warning oraz Forward Emergency Braking
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 35 km/h
Q50 - nota 6/6
Wyposażony w: Forward Collision Warning oraz Forward Emergency Braking
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 39 km/h
Lexus
Należąca do Toyoty marka ekskluzywnych samochodów słynie przede wszystkim z szerokiego stosowania napędu hybrydowego. Japończycy mają jednak co nieco do powiedzenia również w kwestii aktywnego bezpieczeństwa. Wyniki Lexusa należy uznać za dobre. Spośród testowanych przez IIHS w 2014 roku modeli tej marki najsłabiej wypadł kompaktowy CT 200h.
CT 200h - nota 3/6
Wyposażony w: Pre-Collision System
Próba przy prędkości 19 km/h: redukcja prędkości o 11 km/h
Próba przy prędkości 19 km/h: redukcja prędkości o 10 km/h
RC - nota 4/6
Wyposażony w: Pre-Collision System
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód niemalże się zatrzymał
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 13 km/h
NX - nota 4/6
Wyposażony w: Pre-Collision System
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód niemalże się zatrzymał
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 14 km/h
Mazda
Japońska marka, dla której - o dziwo - Polska to jeden z ważniejszych rynków, plasuje się w awangardzie firm z Kraju Kwitnącej Wiśni pod względem stylistyki i wykorzystania nowoczesnych materiałów. Gorzej jest jednak w kwestii systemów zapobiegających kolizjom.
Mazda 6 - nota 2/6
Wyposażony w: Smart City Brake Support
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 0 km/h
CX-5 - nota 2/6
Wyposażony w: Smart City Brake Support
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 0 km/h
Mercedes
Niemiecka marka, będąca kiedyś niemal monopolistą w klasie premium, stara się odzyskać swoją pozycję po wpadkach jakościowych z przełomu XX i XXI wieku. Trzeba przyznać, że firma ze Stuttgartu jest na dobrej drodze do osiągnięcia swojego celu. Mercedes nie tylko zaprezentował ostatnio ciekawe modele, których użytkownicy nie mogą skarżyć się na ponadprzeciętną awaryjność, ale też znajduje się w szpicy marek oferujących najwyższe bezpieczeństwo czynne.
Klasa E - nota 6/6
Wyposażony w: Pre-Safe Brake oraz Collision Prevention Assist Plus
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: samochód uniknął zderzenia
Klasa M - nota 5/6
Wyposażony w: Pre-Safe Brake oraz Collision Prevention Assist
Próba przy prędkości 19 km/h: redukcja prędkości o 18 km/h
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 23 km/h
Subaru
Kojarzona ze sportowymi wyczynami w rajdach WRC i doskonałym napędem na cztery koła japońska marka znajduje dla siebie miejsce w ścisłej czołówce producentów pod względem systemów zapobiegania kolizjom. To jedyna marka, która w testach przeprowadzonych w 2014 roku przez IIHS otrzymała w tej kategorii maksymalne noty dla wszystkich modeli, w których zastosowano takie rozwiązania. Wszystko dzięki systemowi EyeSight, który w Polsce będzie oferowany w nowej odsłonie modelu Outback.
XV Crosstrek - nota 6/6
Wyposażony w: EyeSight
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: samochód uniknął zderzenia
Legacy - nota 6/6
Wyposażony w: EyeSight
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: samochód uniknął zderzenia
Outback - nota 6/6
Wyposażony w: EyeSight
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: samochód uniknął zderzenia
Forester - nota 6/6
Wyposażony w: EyeSight
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: samochód uniknął zderzenia
Toyota
Symbol niezawodności w świecie motoryzacji ma jeszcze sporo do zrobienia w kwestii zapobiegania kolizjom. Żaden z oferowanych w USA modeli nie osiągnął w 2014 roku zadowalającego wyniku testów przeprowadzanych przez IIHS.
Prius - nota 2/6
Wyposażony w: Pre-Collision System
Próba przy prędkości 19 km/h: redukcja prędkości o 8 km/h
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 6 km/h
Prius+ - nota 3/6
Wyposażony w: Pre-Collision System
Próba przy prędkości 19 km/h: redukcja prędkości o 14 km/h
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 11 km/h
Volkswagen
Jedna z najpopularniejszych marek na Starym Kontynencie nie wypadła najlepiej w amerykańskich testach. Po części wynika to jednak z poziomu wyposażenia oferowanych tam modeli.
Jetta - nota 1/6
Testowany samochód wyposażono w system Forward Collision Warning, który jedynie ostrzega o ryzyku kolizji.
Golf GTI - nota 1/6
Testowany samochód wyposażono w system Forward Collision Warning, który jedynie ostrzega o ryzyku kolizji.
Volvo
Szwedzka marka od lat kojarzona jest z bezpieczeństwem. Nic w tym dziwnego, bo w jej historii wiele jest modeli, które wprowadziły lub upowszechniły oczywiste dziś rozwiązania w tej dziedzinie. Komunikaty medialne na temat samochodów Volvo dotyczą też głównie tej kwestii. Zaskakujące może być więc to, że w rankingu IIHS za 2014 rok szwedzkie modele nie osiągnęły maksymalnej noty, choć były blisko jej osiągnięcia. Może to jednak wynikać ze sposobu testowania przez Amerykanów systemów unikania kolizji. Pod uwagę brana jest efektywność układów zapobiegających wypadkom czołowym, ale już nie, na przykład, systemy identyfikujące pieszych czy rowerzystów.
S60 / V60 - nota 5/6
Wyposażony w: City Safety, Collision Warning with Full Auto Brake oraz Pedestrian Detection
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 23 km/h
S80 - nota 5/6
Wyposażony w: City Safety, Collision Warning with Full Auto Brake oraz Pedestrian Detection
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 21 km/h
XC60 - nota 5/6
Wyposażony w: City Safety, Collision Warning with Full Auto Brake oraz Pedestrian Detection
Próba przy prędkości 19 km/h: samochód uniknął zderzenia
Próba przy prędkości 40 km/h: redukcja prędkości o 21 km/h
Źródło: IIHS
tb, moto.wp.pl