System dezaktywacji cylindrów w silniku benzynowym 2,5 l w Mazdzie CX-5

Od kilku lat Mazda w dziedzinie rozwoju benzynowych jednostek spalinowych podąża na przekór tendencjom obserwowanym u konkurencji. W odświeżonym modelu CX-5 w celu zaoszczędzenia paliwa Japończycy zamiast doładowania zaproponowali system odłączania cylindrów.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Tomasz Budzik

- System dezaktywacji cylindrów dostępny jest w benzynowej jednostce o pojemności 2,5 l - tłumaczył menadżer programu CX-5 Mazdy Masaya Kodama. Działanie tego systemu nie jest niczym nowym. - Polega na odcinaniu dwóch z czterech cylindrów w chwilach niskiego obciążenia jednostki napędowej, np. podczas jazdy ze stałą prędkością - mówił Kodama. Jest to rozwiązanie od dawna znane w motoryzacji, jednak nie cieszy się dużą popularnością wśród koncernów samochodowych.

Poza największą jednostką benzynową Mazda oferuje w nowym CX-5 także turbodoładowaną jednostkę wysokoprężną. Diesel Mazdy korzysta z takich systemów jak High-Precision DE Boost Control, Natural Sound Smoother oraz Natural Sound Frequency Control, które wyostrzają reakcje silnika, redukują odgłos typowy dla Diesla - przekonuje producent. Samochód będzie też dostępny z silnikiem benzynowym o pojemności 2 l.

Kodama podkreśla, że w porównaniu z poprzednią generacją zmodyfikowano konstrukcję podwozia, m.in. usztywniono klatkę nadwozia i zwiększono jej odporność na skręcanie. Zmiany wprowadzono też w układzie hamulcowym i zawieszenia kół.

Tak jak miało to miejsce w przypadku Mazdy 6, wprowadzono system G-Vectoring Control (GVC), który zapewnia zintegrowane sterowanie pracą silnika, przekładni i podwozia oraz optymalizuje nacisk na każde z kół, kontrolując moment obrotowy jednostki napędowej. Mazda przekonuje, że kontrolując kąt skrętu koła kierownicy oraz stopień otwarcia przepustnicy w początkowej fazie pokonywania zakrętu, system GVC redukuje wartość momentu obrotowego silnika, generując siłę przeciążenia, która w normalnych warunkach występuje podczas hamowania i skutkuje dociążeniem kół osi przedniej. Według producenta zwiększa to przyczepność tych kół.

Choć nie brakuje ekspertów, którzy wieszczą śmierć spalinowych silników w ciągu najbliższych dwudziestu lat, są też technologie, których wdrożenie może zaowocować przedłużeniem ich kariery. Infiniti opracowało pierwszy silnik z technologią zmiennego stopnia sprężania, a Qoros wraz ze szwedzkim Koenigseggiem opracowali silnik bez wałka rozrządu. Mazda nie wyklucza również powrotu silnika Wankla.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3