Syrenka: samochód zupełnie polski

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Choć Polska jest sporym, europejskim państwem, nie może pochwalić się rodzimym samochodem osobowym dla przeciętnego zmotoryzowanego. Krajowe pomysły, rozwijane przed II wojną światową, w epoce komunizmu zastąpiono produkcją na licencjach z ZSRR oraz słonecznej Italii. Teraz ma być jednak inaczej. Powstaje Syrenka, która - z wyjątkiem silnika - będzie zupełnie polska, a ponadto odpowiednia dla większości korzystających z czterech kółek. Wiadomo już, kiedy będzie gotowa.

Obecnie w Polsce działają duże fabryki produkujące i montujące samochody zagranicznych marek oraz stosunkowo małe zakłady, które zajmują się produkcją pojazdów dla wojska oraz daleko idącymi przeróbkami istniejących modeli wykonywanymi na potrzeby innych służb - np. ambulansów dla ratownictwa medycznego. Jedna z firm tego drugiego typu - AMZ Kutno - wraz z Przemysłowym Instytutem Motoryzacji postanowiła wskrzesić polską branżę „czterech kółek”, nawiązując do jednej z jej legend - Syreny. Samochód, który powstawał w latach 1957-1983, jest dziś klasykiem. Nowa Syrenka ma być dalszym ciągiem jej historii.

Twórcy bardzo skąpo informują o swoim projekcie. Wiadomo, że prace konstrukcyjne rozpoczęły się już w 2011 roku, a sam samochód prawdopodobnie miałby być wytwarzany w zakładach AMZ-Kutno. Cały jeżdżący prototyp, który można oglądać na filmie, w tym płyta podłogowa i karoseria z aluminium i kompozytu, zostały zaprojektowane i wyprodukowane w Kutnie. W napędzanym na przód prototypie zastosowano wahacze w zawieszeniu przednich kół i belkę skrętną w przypadku tylnych. Możliwe jednak, że w wersji produkcyjnej tylne koła otrzymają zawieszenie wielowahaczowe. - Trwa opracowanie i dobór zespołów nowego pojazdu. Prowadzone są rozmowy i negocjacje z potencjalnymi dostawcami podzespołów - mówi Anna Kieracińska, pełnomocnik dyrektora PIMOT-u do spraw projektów badawczych.
Pozostaje pytanie: co ostatecznie ma trafić pod maskę?

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Trzon oferty silników mają stanowić niewielkie jednostki spalinowe. Mówi się o motorach 1,0 l i 1.4 l. Pierwszy z nich miałby osiągać moc ok. 80 KM, a drugi ok. 120 KM. W przypadku samochodu, który będzie używany przede wszystkim w mieście, to zupełnie wystarczające wartości. Niewykluczone jednak, że w przyszłości powstanie również wersja o napędzie elektrycznym.

Kiedy możemy spodziewać się Syrenki w wersji produkcyjnej? Początkowo mówiło się, że wersja ostateczna miałaby powstać pod koniec 2014 roku. Dziś wiemy, że to niemożliwe. AMZ Kutno i PIMOT wyznaczyły jednak nową datę - 30 marca 2016 roku. Potem trzeba już tylko poczekać na homologację i wdrożyć produkcję. O ile znajdą się chętni na zakup polskiego samochodu. Na razie oficjalnie nie podaje się ceny Syrenki. Należy się jednak spodziewać, że auto tej klasy będzie kosztować ok. 40-50 tys. zł.

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie