Trwa ładowanie...
d3ju8of
15-10-2014 12:00

Świętochłowice w projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej

d3ju8of
d3ju8of

Świętochłowice, jako siódme miasto, dołączyły do projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w aglomeracji katowickiej. W weekend rozpocznie się tam gruntowny remont liczącego ok. 1,8 km odcinka torów linii nr 7, łączącej Katowice z Bytomiem.

Jak przypomniał podczas środowej konferencji prasowej prezydent Świętochłowic Dawid Kostempski, ostatnie modernizacje linii tramwajowych prowadzono tam przed ośmioma laty. Poprzednie władze miasta w 2009 r. nie zdecydowały się przystąpić do wartego ponad 800 mln zł unijnego projektu, do którego włączyło się pierwotnie sześć samorządów aglomeracji.

"Dzięki bardzo szczegółowym i efektywnym negocjacjom oraz środkom, które dzięki oszczędnościom udało się wygenerować w tym projekcie - podejmujemy się modernizacji torowiska tramwajowego linii nr 7 od skrzyżowania ul. Bytomskiej z Chorzowską po ul. Łagiewnicką. To torowisko jest w bardzo ciężkim stanie - trakcja pamięta chyba jeszcze lata 50., więc wymaga bardzo szybkiej i skutecznej modernizacji" - mówił Kostempski.

Odcinek ten znajduje się w północnej części miasta, przylega do odbudowanego ostatnio fragmentu linii nr 7 z Łagiewnik do centrum Bytomia. Torowisko zostanie gruntownie wymienione, podobnie trakcja i infrastruktura przystanków. Prace ruszą w niedzielę i potrwają do drugiej połowy maja 2015 r.

d3ju8of

Na czas robót wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu tramwajowego w tym rejonie. Linia nr 17 (normalnie Ruda Chebzie-Chorzów Ratusz)
zostanie skrócona do relacji Świętochłowice Lipiny-Łagiewniki Targowisko. Linia nr 5 (ostatnio Zabrze Lompy-Katowice Zawodzie) pojedzie na odcinku Zabrze Zaborze-Chorzów Batory. Uruchomiona zostanie nowa linia nr 49 w relacji Ruda Chebzie-Bytom Szombierki-Łagiewniki Targowisko-Świętochłowice-Chorzów Ratusz. Linia nr 7 już od pewnego czasu jest skrócona z Katowic Zawodzia do Chorzowa Batorego.

W tym samym projekcie gmina wspólnie z tramwajami wyremontuje newralgiczne dla tranzytu w aglomeracji skrzyżowanie ulic Bytomskiej i Chorzowskiej. Przecinają się tam tory dwóch linii tramwajowych - nr 7 z Bytomia do Katowic i nr 11 z Katowic do Rudy Śląskiej. Prace na zdezelowanym skrzyżowaniu rozpoczną się na początku 2015 r. - również powinny potrwać do późnej wiosny.

Kazimierz Krysiak z firmy Skanska, która za niecałe 12,6 mln zł ma wykonać remonty torowiska i skrzyżowania przypomniał w środę, że to ona odbudowała ostatnio odcinek linii nr 7 z Łagiewnik do centrum Bytomia. "Znając ten temat jesteśmy zabezpieczeni w materiale - bo dzisiaj tak się wydaje, ale szyny dostać to jest bardzo trudny temat przy tak dużych inwestycjach torowych, jakie się dzieją w Polsce" - zapewnił wykonawca.

Prezydent Świętochłowic zapowiedział w środę, że startujący właśnie remont to początek modernizacji infrastruktury tramwajowej w mieście. Do nowych środków unijnych miasto we współpracy z Tramwajami Śląskimi zgłosiło już wstępnie modernizację linii nr 17 wzdłuż ul. Łagiewnickiej - od ul. Barlickiego po ul. Bytomską. Zamierza też wyremontować tamtejszy odcinek linii nr 11.

d3ju8of

Remont odcinka linii nr 7 w Świętochłowicach to jeden z elementów drugiego etapu projektu pod nazwą "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Współfinansuje go Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Pierwotny zakres przedsięwzięcia objął m.in. remonty 48 km torów w sześciu miastach, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. Projekt jest realizowany wspólnie z miastem Tychy oraz Tyskimi Liniami Trolejbusowymi.

Dzięki temu, że w przetargach uzyskano niższe ceny, niż wcześniej zakładano, Tramwaje Śląskie przygotowały rozszerzenie projektu o drugi etap. Obejmuje on m.in. modernizację łącznie 15 km torowisk, zakup 12 nowych dwukierunkowych tramwajów, budowę nowoczesnej myjni w Katowicach i modernizację układów sterowania ruchem. Wszystkie prace muszą być gotowe przed końcem 2015 r. Wartość brutto obu etapów projektu to 851,47 mln zł.

Tramwaje Śląskie są spółką akcyjną, jej akcje są własnością 12 gmin. Największy pakiet należy do Katowic.

d3ju8of
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ju8of
Więcej tematów