Stefano Modena radzi

Obraz
Źródło zdjęć: © Marek Wieliński

Robi się coraz zimniej i coraz częściej pada śnieg. Należy się do niej prawidłowo przygotować i wpoić sobie kilka elementarnych zasad o których opowiada były kierowca Formuły 1, Stefano Modena.

Jazda zimą może być naprawdę niebezpieczna. Słabsza przyczepność oznacza wydłużoną drogę hamowania, słabszą kontrolę nad pojazdem, trudniejsze prowadzenie auta i wyższe ryzyko kolizji. W miarę jak warunki zimowe stają się coraz bardziej skrajne i mniej przewidywalne, rośnie znaczenie posiadania odpowiednich opon i umiejętności obchodzenia się z nimi.

- Jazda w warunkach zimowych to coś, na co każdy kierowca powinien być przygotowany. Nie chodzi tylko o posiadanie odpowiednich opon, także zachowanie kierowcy ma w takich warunkach bardzo duże znaczenie, ponieważ musi on rozumieć różne zagrożenia pojawiające się w związku z zimową aurą i potrafić się do nich dostosować. Dlatego niezwykle ważne jest nie tylko, by przygotować nasz samochód, ale także siebie samych na nadejście zimowej pogody - mówi Stefano Modena.

Były zawodnik przygotował dla zmotoryzowanych kilka rad. Przede wszystkim jest zdania, że opony zimowe są niezbędne o tej porze roku. Zapewniają one znacznie większe bezpieczeństwo podczas jazdy i lepsze parametry w warunkach zimowych. Wykonano je z mieszanek, które zachowują miękkość i giętkość w niskich temperaturach. Z kolei wzór bieżnika mający więcej lamel z małymi rowkami daje "efekt krawędzi" i podnosi przyczepność na lodzie i śniegu. Droga hamowania na oponach letnich potrafi być nawet 3-krotnie dłuższa niż w przypadku opon zimowych.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Ważne jest sprawdzenie przyczepności - jako że warunki na drodze mogą się szybko i radykalnie zmieniać ważne jest, by regularnie sprawdzać, na jaką przyczepność możemy liczyć w razie gwałtownego hamowania. Od czasu do czasu dobrze jest delikatnie wcisnąć hamulec a jeśli wymagają tego warunki - zwolnić.

Inną elementarną zasadą zimą jest skręcanie etapami. Należy podzielić ten manewr na mniejsze "kawałki" - najpierw zahamujmy na prostej, zanim wejdziemy w zakręt, zaś przy wyjściu z zakrętu stopniowo przyspieszajmy. W ten sposób wykorzystamy całą możliwą przyczepność do wykonania skrętu.

Stefano Modena twierdzi, że zimą należy zapomnieć o tempomacie. Na mokrej lub oblodzonej nawierzchni trzeba nieustannie dopasowywać prędkość do panujących warunków, dlatego też należy wyłączyć to urządzenie i cały czas ręcznie kontrolować przyspieszanie i zwalnianie. Były kierowca radzi, by w skrajnych warunkach zostawić samochód w domu, gdyż nic nie powinno być ważniejsze od bezpieczeństwa swojego i najbliższych.

Źródło: Bridgestone

ll/moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3