Stacje, na których sprzedawano trefne paliwo. Jest lista
Przed nami ostatni weekend wakacji, podczas którego wiele osób będzie wracało do domów. Przed tankowaniem na nieznanej stacji paliw, lepiej ją sprawdzić. UOKiK opublikował listę stacji, na których wykryto nieprawidłowości.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował wyniki kontroli jakości paliw od początku stycznia do końca lipca 2018 r. Urzędnicy przeprowadzili 801 kontroli. W 28 przypadkach miały one negatywny wynik. Co ważne, paliwo niespełniające wymaganych prawem parametrów zostało wyryte nie tylko na stacjach małych firm, ale też w punktach dużych koncernów. Ryzyko trafienia na paliwo niewłaściwej jakości wynosi więc obecnie 3,4 proc. To więcej niż w całym 2017 r., kiedy współczynnik ten wyniósł 2,3 proc.
Jak wyglądało to w poszczególnych województwach? Najgorszy wynik zanotowano w woj. kujawsko-pomorskim, gdzie aż 14,6 proc. kontroli zakończyło się negatywnym wynikiem. W woj. śląskim było to 8,6 proc., w woj. lubuskim 7,5 proc., w woj. świętokrzyskim 5,6 proc., w woj. pomorskim 3,7 proc., w woj. mazowieckim 3,2 proc., w woj. zachodniopomorskim 3,1 proc., w woj. podlaskim 2,9 proc., w woj. wielkopolskim 2,4 proc., w woj. lubelskim 2,3 proc., a w woj. dolnośląskim 1,4 proc.
Negatywne wyniki
Woj. dolnośląskie
Shell, Kudowa Zdrój, ul. Słona 133A – benzyna; niewłaściwa prężność par.
Woj. kujawsko-pomorskie
Olkop, Aleksandrów Kujawski, ul. Przemysłowa 1A - olej napędowy; niewłaściwa zawartość siarki.
Olkop, Nowe, ul. Komierowskiego 28 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Carrefour, Toruń, ul. Olsztyńska 8 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Wszelaki, Janiszewo 54 - benzyna; niewłaściwa prężność par.
Olkop Bis, Radziki Duże 67B - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Soraj, Okalewo 133 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Woj. lubelskie
PAW-TANK, Żyrzyn, Osiny 271C - benzyna; niewłaściwa liczba oktanowa.
Woj. lubuskie
MAD, Torzym, ul. Świebodzińska - olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
BP, Słubice, ul. Transportowa 8C - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Ośrodek Transportu Leśnego, Gorzów Wielkopolski, ul. Szpitalna 2 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Woj. mazowieckie
Nova Oil, Nowy Dwór Mazowiecki, ul Przemysłowa 4 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Pegas Grupa, Wilków 1 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Woj. podlaskie
Benzol, Turośl, ul. Olsztyńska 2 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Woj. pomorskie
Master, Kolbudy, ul. Przemysłowa 4 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Jarko, Malbork, ul. Daleka 117 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Woj. śląskie
Warmar, Przymiłowice, ul. Zamkowa 153 - benzyna; niewłaściwa liczba oktanowa.
Lotos, Ruda Śląska, ul. 1-Maja 358 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Orlen, Mikołów, ul. Gliwicka 98 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Woj. świętokrzyskie
D. Łojek i J. Łojek, Górno 135 - olej napędowy; niewłaściwe: liczba cetanowa, lepkość w temp. 40 stopni Celsjusza, temperatura zapłonu, gęstość w temperaturze 15 stopni Celsjusza.
Woj. wielkopolskie
Watis (fr. Orlen), Golina, ul. 1 Maja 79 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu,
Mawex, Kalisz, ul. Obozowa 4 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Woj. zachodniopomorskie
CPN, Smardzko 5 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Oktan Energy, Szczecin, ul. Hryniewieckiego 12 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Co grozi silnikowi?
Jak wynika z kontroli UOKiK-u, nawet wybieranie markowych stacji nie zawsze zabezpieczy nas przed wlaniem do baku paliwa, które nie będzie spełniało narzuconych przepisami norm. Jakie efekty może to mieć dla silnika?
Tylko w trzech przypadkach ujawniono niedomagania benzyny. Wysoka wartość prężności par wpływa dodatnio na łatwość uruchomienia silnika. Jeśli jednak parametr jest za wysoki, w układzie zasilania w paliwo mogą powstawać bańki oparów paliwa z powietrzem. To grozi dławieniem się silnika, a nawet jego zatrzymaniem. Parametr ten powinien być niższy w benzynie sprzedawanej latem i wyższy zimą.
Lwia część nieprawidłowości na polskich stacjach dotyczy oleju napędowego. Jednym z głównych niedomagań tego paliwa wykrytych w 2018 r. jest niewłaściwa temperatura zapłonu. Zbyt niska powoduje spadek mocy silnika, może generować metaliczny dźwięk pracy, a także ponad normę podwyższać temperaturę pracującej jednostki napędowej i zwiększyć emisję szkodliwych substancji.
Bardzo groźne dla silnika jest paliwo o niewłaściwej stabilności oksydacyjnej, czyli odporności na utlenianie. W procesie tym w paliwie tworzą się kwasy, osady i żywice. Te produkty utleniania mogą doprowadzić do uszkodzenia pompy paliwowej i wtryskiwaczy, blokować przewody paliwowe i filtr paliwa. Kwaśne produkty tego procesu przyspieszają korozję w silniku, przyspieszają też zużycie elementów uszczelniających.
Jeśli podczas podróży jesteśmy zmuszeni tankować na stacji, której nie znamy, sprawdźmy, czy nie ma jej w wykazie UOKiK-u. Jeśli nie możemy tego zrobić, wybierajmy te punty, które są często odwiedzane przez kierowców. Nie zatankujemy tam paliwa, które od wielu dni znajduje się w podziemnym zbiorniku stacji. Przede wszystkim jednak zabierajmy paragon. Bez niego w razie kłopotów z silnikiem nie będziemy w stanie dochodzić swoich praw.