Sprzęgło, przegub i wał Kardana – czym to tak naprawdę jest?

Ilość błędów popełnianych przy nazewnictwie tego rozwiązania jest tak wielka, że trudno połapać co ten Kardan tak naprawdę wymyślił. Prawdą jest to, że "wał kardana" to poprawne określenie, ale potoczne, bo faktycznie chodzi o przegub Cardana.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Wał Kardana to nie przegub Cardana

Należy zaznaczyć, że potoczne określenie "wał kardana" można uznać za poprawne, choć nie jest zamienne ze "sprzęgłem Cardana", które to jest zgodne ze sztuką. Wał kardana to nic innego jak wał napędowy składający się z minimum dwóch sprzęgieł Cardana, łączący układ przeniesienia napędu - silnik ze skrzynią biegów, skrzynię z dyferencjałem lub w motocyklu skrzynię biegów z tylnym kołem. Skąd więc tyle nieporozumień i sprzeczek o poprawne określenie?

Z punktu widzenia mechaniki właściwym terminem jest określenie "sprzęgło Cardana" – nazywane też sprzęgłem stałym, przegubowym lub wychylnym, a także przegubem Cardana. W praktyce łączy wał czynny z biernym za pomocą krzyżakowego łącznika (końcówki obu wałów mają kształt widełek). Taka konstrukcja pozwala na obrót wałów (napędowego i napędzanego), które mogą być odchylone od siebie nawet pod dużym kątem i przenoszenie napędu. Nazwa "wał kardana" jest nieco przekręcona, ponieważ pochodzi od nazwiska Girolamo Cardano.

Wał kardana ma więc tyle wspólnego ze sprzęgłem Cardana co potoczne adidasy (buty sportowe) z marką Adidas. Owszem, Adidas produkuje buty sportowe, ale nie każde buty sportowe produkuje ta firma. Podobnie jak wał kardana składa się ze sprzęgieł Cardana, ale sprzęgło Cardana samo w sobie nie jest wałem. Nie można jednak powiedzieć, że wał kardana to tak naprawdę sprzęgło Cardana - jeśli już ściślej trzymać się definicji, to należałoby powiedzieć, że to zestaw sprzęgieł Cardana połączonych wałem.

Wał kardana w motocyklach

Najpopularniejszym elementem służącym do przeniesienia napędu ze skrzyni biegów na koło w motocyklu jest łańcuch. Wał kardana nie jest tak powszechny z racji dużej masy. Wpływa na właściwości jezdne pojazdu, dlatego stosowany jest głównie w cięższych motocyklach, np. cruiserach, turystycznych lub enduro, gdzie wymaga się minimum obsługi oraz maksimum trwałości.

Jego wadą jest niepełne przekazywanie mocy z silnika na koła (mało wydajne rozwiązanie) oraz wysokie koszty potencjalnej wymiany. Awaria wału kardana zwykle jest też bardziej zaskakująca niż w przypadku łańcucha. Jedną z niewielu marek motocyklowych powszechnie stosujących wał kardana jest BMW.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3