Koordynacją prac nad tworzeniem infrastruktury rowerowej w skali regionu zajmie się powołany w urzędzie marszałkowskim woj. śląskiego tzw. "oficer rowerowy". Konkurs na to stanowisko urzędnicze wygrał właśnie projektant i publicysta Aleksander Kopia.
Jak podało w środę biuro prasowe urzędu marszałkowskiego, Śląskie jest po Zachodniopomorskiem i Mazowieckiem trzecim regionem w kraju, gdzie samorząd wojewódzki będzie się zajmował polityką rowerową. Urzędnicy uznali, że ta forma transportu jest coraz popularniejsza, a powstająca infrastruktura rowerowa nie wystarcza i często nie odpowiada potrzebom rowerzystów.
Wśród głównych zadań śląskiego oficera rowerowego mają znaleźć się: koordynacja działań dotyczących prorowerowej polityki województwa i stworzenia jednolitych standardów tworzenia infrastruktury rowerowej, a także współpraca z samorządami, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami, których zakres działania wiąże się z szeroko pojętym ruchem rowerowym.
Sam cytowany w komunikacie urzędu Kopia wymienia pomysły: od połączenia rowerowymi trasami Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego, przez połączenie szlaków rowerowych na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej (przy współpracy z woj. małopolskim), po budowę śląskiego odcinka trasy międzynarodowej EuroVelo 4 w kooperacji z Czechami.
"Takie działania wychodzą daleko poza możliwości samorządów pojedynczych gmin" - podkreślił Kopia.
Oficer rowerowy woj. śląskiego z zawodu jest projektantem, absolwentem krakowskiej ASP. Angażował się w projekty związane z problematyką rowerową m.in. w Krakowie i Niemczech. Jest założycielem stowarzyszenia Śląska Inicjatywa Rowerowa w Gliwicach i fundacji Miasta dla Ludzi w Częstochowie. Od 2013 r. kieruje polską edycją Międzynarodowego Festiwalu Filmów Rowerowych.
Zaangażowanie władz województwa w politykę rowerową było m.in. jednym z warunków przystąpienia do rządzącej regionem koalicji PO-PSL-SLD Ruchu Autonomii Śląska (co nastąpiło w czerwcu br.). Obecny członek zarządu regionu Henryk Mercik z RAŚ wymieniał tę kwestię wśród warunków programowych związanych z jakością życia, w ramach organizacji transportu publicznego.
Niezależnie od wyboru w urzędzie marszałkowskim oficera rowerowego w pszczyńskim magistracie w czwartek ma odbyć się współorganizowane przez samorząd spotkanie dotyczące perspektyw rozwoju Wiślanej Trasy Rowerowej. Docelowo Trasa - organizowana przez samorządy wojewódzkie - miałaby ona połączyć Jezioro Czerniańskie, gdzie łączą się Biała i Czarna Wisełka, z Gdańskiem. Od pewnego czasu odcinki Trasy są już wyznaczone i oznakowane m.in. w woj. śląskim, małopolskim i kujawsko-pomorskim.
Niezależnie od władz wojewódzkich polityką rowerową zajął się też w regionie w ostatnim czasie m.in. zrzeszający 13 miast aglomeracji katowickiej Górnośląski Związek Metropolitalny. W ub. roku Związek informował o pracach nad dokumentami, na których miałby oprzeć się rozwój komunikacji rowerowej w miastach aglomeracji.
Chodziło o zestaw wskazówek i rozwiązań dotyczących ujednolicenia polityki i infrastruktury rowerowej, analizę możliwości uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych pod szyldem GZM, a także "Metropolitalne studium systemu tras rowerowych dla GZM", które miałoby skoordynować sieć powiązań rowerowych między miastami.
Jak wyjaśniali wówczas przedstawiciele GZM, wobec braku narzędzi zobowiązujących miasta do wdrażania poszczególnych założeń, przygotowane kosztem ponad 200 tys. zł opracowania mają im służyć jako narzędzia, gdyby podjęły one decyzje w tych sprawach.