Śląskie/ Porozumienie marszałka i Gliwic ws. odpowiedzialności za DTŚ

Porozumienie umożliwiające zawarcie umowy na unijne dofinansowanie budowy Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach podpisali we wtorek marszałek woj. śląskiego i prezydent tego miasta. Dokument m.in. precyzuje podział związanego z inwestycją ryzyka.

Po uzgodnieniu i podpisaniu porozumienia z marszałkiem Gliwice jeszcze w tym tygodniu mają podpisać umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Umożliwi ona dofinansowanie zagrożonej budowy odcinka DTŚ w centrum miasta ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) - w wysokości ok. 450 mln zł.

Chodzi o trasę łączącą miasta aglomeracji górnośląskiej i wartą 951 mln zł budowę tzw. odcinka G2, przebiegającego przez centrum Gliwic.

W ostatnich miesiącach problemem tej koordynowanej dotąd przez woj. śląskie inwestycji stał się brak środków na bieżące finansowanie prac. Lukę ma wypełnić umowa Gliwic na unijne dofinansowanie z POIiŚ. Operacja ta oznacza, że miasto musi przejąć od woj. śląskiego odpowiedzialność za budowę G2.

Uzgodnienia w tej sprawie przeciągały się, a budowa przez ostatnie prawie dwa miesiące praktycznie stała. Ruszyła pod koniec lipca dzięki tzw. faktoringowi. Oznacza to doraźną zapłatę zaległych i bieżących faktur przez bank - w zamian za późniejszą ich spłatę wraz z umówionymi odsetkami.

Kontynuacja budowy DTŚ w Zabrzu i Gliwicach to jeden z największych projektów samorządu woj. śląskiego. Województwo koordynuje (razem ze spółką DTŚ SA) tę gminną inwestycję na podstawie umowy z 1999 r. Miasta przejęły budowę trasy po zmianie prawa, uniemożliwiającej jej kontynuowanie jako inwestycji centralnej.

Pierwotne finansowanie odcinków DTŚ w Zabrzu i Gliwicach oparto na zaciągniętym przez państwo kredycie w Europejskim Banku Inwestycyjnym (451 mln zł), rezerwie subwencji ogólnej, Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 (RPO) oraz budżetach miast - Zabrza i Gliwic.

Obecne problemy przy G2 to efekt wyższych niż zakładano kosztów budowy DTŚ w Zabrzu i Gliwicach. Chociaż mające je rozwiązać "przeniesienie" finansowania odcinka z RPO do POIiŚ uzgodniono już wstępnie w ub. roku, miasto obawiało się wzięcia odpowiedzialności za inwestycję, na którą do tej pory nie miało wpływu.

Ostatecznie negocjacje w tej sprawie - pod naciskiem resortu infrastruktury - zakończyły się we wtorek podpisaniem przez prezydenta Gliwic i marszałka stosownego porozumienia. Jak przekazał podczas wtorkowego briefingu marszałek woj. śląskiego Mirosław Sekuła, samorządy podzieliły się odpowiedzialnością - będą ją ponosić tylko za działania i ew. zaniechania własne oraz podmiotów, z którymi współpracują.

Oznacza to - mówił Sekuła - że w razie konieczności zwrotu unijnych funduszy na inwestycję, zwrócą je Gliwice. Jeżeli jednak konieczność zwrotu środków UE będzie następstwem działań woj. śląskiego (lub DTŚ SA) - marszałek zapłaci tę kwotę Gliwicom. Z kolei jeśli woj. śląskie będzie musiało prowadzić czynności będące efektem np. zaniechań Gliwic, miasto pokryje marszałkowi te koszty.

"Jest tutaj pełna symetria, każdy odpowiada w swoim zakresie i w swoim zakresie zobowiązuje się, że jeżeli jego działanie wyrządzi szkodę projektowi, to on w tym zakresie () tę szkodę pokryje" - wskazał marszałek.

Wyjaśnił też, że porozumienie miasta z województwem było konieczne w perspektywie zawarcia przez Gliwice umowy z CUPT na unijne środki - ze względu na uniemożliwiające to zapisy umowy ws. prowadzenia inwestycji z 1999 r.

Sekuła przyznał we wtorek, że Gliwice są poszkodowane w stosunku do innych miast, gdzie wcześniej powstawała DTŚ. Ponieważ tam realizowane odcinki okazywały się droższe od planów, problemy z finansowaniem skupiły się w ostatniej części inwestycji. Zmieniało się też prawo: po przejęciu inwestycji przez miasta, państwo pokrywało całość kosztów do 2007 r., potem stosunkowo niewielki wkład własny musiało zapewnić Zabrze; obecnie, w przypadku Gliwic, wkład ten jest znacząco wyższy.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy