*Jeżeli ktoś wątpił, że Skoda może z powodzeniem produkować eleganckie limuzyny, to po wejściu na rynek Superba musiał szybko zmienić zdanie. *
W sierpniu z taśmy montażowej w czeskich Kvasinach zjechał 100-tysięczny egzemplarz Superba. Flagowy model Skody, którym jeździ nawet prezydent Czech Vaclav Klaus, miał swoją premierę w 2001 r. W niektórych detalach przypominał Volkswagena Passata, jednak dokładniejsze oględziny i czas spędzony za kierownicą, pozwalały dostrzec indywidualny charakter tej limuzyny.
Obecnie także na polskim rynku pojawił się Superb po faceliftingu.
Z zewnątrz najbardziej widoczną zmianą są przekonstruowane przednie reflektory i kierunkowskazy, a także nowy wzór kratki wlotu powietrza do chłodnicy – przypominający rozwiązanie z Roomstera. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10366/skoda-superb-fl-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zgodnie z obowiązującymi trendami - podobnie jak w Octavii - kierunkowskazy boczne zamontowano w obudowie lusterek zewnętrznych. Z tyłu auta uwagę zwraca nowy wzór świateł z podświetleniem w kształcie litery „C”, co jest elementem charakterystycznym dla wszystkich nowych modeli Skody. Inne są również wzory obręczy kół wykonane z lekkich stopów.
ZAPRASZAMY DO GALERII SKODY
We wnętrzu Skody Superb zastosowano nowe wzory i materiały wykończeniowe oraz zmieniono niektóre elementy deski rozdzielczej.
Teraz samochód może być wyposażony w czujniki parkowania umieszczone także w przednim zderzaku (standard od wersji Ambiente). Czujniki w zderzaku tylnym są montowane we wszystkich modelach i wersjach Skody.
Prawdziwa rewolucja czeka jednak pasażerów tylnej kanapy - opcjonalnie istnieje możliwość wyposażenia Superba w system multimedialny z odtwarzaczem DVD umieszczonym w podsufitce auta. System ten jest wyposażony w dwie pary słuchawek, co pozwala pasażerom delektować się wysoką jakoscią nagrań, a równocześnie nie przeszkadzać kierowcy. Dla jeszcze bardziej wymagających, na liście opcji znajduje się system nawigacji satelitarnej wraz z tunerem TV - dzięki czemu możliwy jest odbiór programów telewizyjnych.
Wygodę pasażerów Superba zapewni obszerna tylna kanapa, w droższych wersjach wykończona wysokiej klasy tapicerką skórzaną. Za podłokietnikiem pomiędzy tylnymi siedzeniami zamontowano lodówkę.
Silniki
Do wyboru jest sześć silników, w tym trzy benzynowe. 30-zaworowa jednostka V6 o pojemności 2,8 l i mocy 193 KM jest drugim z najmocniejszych silników w ofercie Skody. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10366/skoda-superb-fl-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Pozostałe silniki benzynowe to 20-zaworowa, 4-cylindrowa jednostka z turbodoładowaniem o pojemności 1,8 l i mocy 150 KM oraz 4-cylindrowy silnik 2,0 l/115 KM. Oferta obejmuje również trzy nowoczesne jednostki wysokoprężne: 6-cylindrowy 2,5 l TDI/163 KM oraz najnowszą generację 1,9 l TDI PD/105 KM i 2,0 l TDI DPF/140 KM z systemem pompowtryskiwaczy.
Wszystkie silniki wyposażone są w system diagnostyczny EOBD (European On Board Diagnostics) oraz spełniają rygorystyczne normy emisji spalin EU4. Jednostka 2,0 l TDI jest dodatkowo wyposażona w filtr cząstek stałych DPF, który nie wymaga od kierowcy jakichkolwiek czynności obsługowych podczas eksploatacji.
W zależności od rodzaju silnika Superb może być wyposażony w 5- lub 6-stopniową przekładnię manualną. Dla silników V6 jako opcję przewidziano automatyczną przekładnię Tiptronic. W trybie automatycznym dostosowuje ona przełożenie do stylu jazdy oraz warunków drogowych. Jeśli zajdzie taka potrzeba, Tiptronic można przełączyć na tryb manualny i samodzielnie wybierać biegi bez użycia sprzęgła.
Wrażenia z jazdy
Jak przystało na wygodne limuzyny, konstruktorzy zawieszenia opisywanego modelu postawili na komfort, nie zapominając jednak o własnościach jezdnych. Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności na drodze, ale jest przy tym na tyle sztywne, że pozwala w sposób przewidywalny szybko pokonywać kręte partie dróg. Auto nie przechyla się zbytnio na zakrętach i ze spokojem reaguje na ruchy kierownicą. Pracującego zawieszenia nie słychać nawet na nierównej drodze, co jest z pewnością także zasługą 17-calowych kół i sporego rozstawu osi (280 cm).
Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy do dyspozycji Superba ze 163-konnym turbodieslem 2,6 l V6. Silnik ten ma moment obrotowy wynoszący 350 Nm dostępny już od 1250 obr/min. Nawet z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic, Skoda zapewnia więc dynamiczną jazdę, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 10 sekund.
ZAPRASZAMY DO GALERII SKODY
Wnętrze auta jest starannie wykończone, choć dość surowe. Deska rozdzielcza - jak przystało na pojazd z koncernu Volkswagena - elegancka, ale nieco monotonna.
Jednak ani kierowca, ani pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca - imponująca jest zwłaszcza przestrzeń na tylnej kanapie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10366/skoda-superb-fl-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W ostatnich latach popularna stała się opinia, że tak dużej, solidnej i nieźle wyposażonej limuzyny klasy średniej jak Superb nie da się kupić u konkurencji.
W podstawowej wersji wyposażenia Classic (z silnikiem 2,0 l/115 KM) trzeba zapłacić za to auto 81 740 zł. W zamian otrzymamy cztery poduszki powietrzne, ABS, ESP, automatyczną klimatyzację Climatronic, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby oraz lusterka zewnętrzne. Dopłaty wymagają za to m.in. kurtyny powietrzne (1600 zł), reflektory bi-ksenonowe (3900 zł), tempomat (1200 zł) i radioodtwarzacz (1300 zł). Wszystkie te elementy posiadał testowany model w wersji wyposażenia Ambiente, ale jest też znacznie droższy od najtańszej odmiany Superba i kosztuje 145 340 zł.
Podsumowanie
W segmencie aut klasy wyższej Superb ma wielu groźnych rywali, jak choćby Volvo S60 czy Peugeot 607. Jednak atutami limuzyny Skody są bardzo przestronne wnętrze i atrakcyjna cena. Do tego należy dodać staranne wykonanie i niezłe silniki. A poza tym Superb znakomicie łączy komfort podróżowania z przyjemnością, jaką może dać nam prowadzenie auta.
Wybrane dane techniczne*
| Typ silnika | Turbodiesel |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 6/24 |
| Pojemność skokowa (cm3) | 2496 |
| Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 163/4000 |
| Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 350/1250 |
| Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 10,3 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 217 |
| Zużycie paliwa miasto/poza miastem (l/100 km) | 11,5/5,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 480 x 176 x 147 |
| Rozstaw osi (cm) | 280 |
| Pojemność bagażnika (l) | 462/945 | * wersja z automatyczną skrzynią biegów