Skoda Superb FL – pierwsza jazda

Obraz

*Jeżeli ktoś wątpił, że Skoda może z powodzeniem produkować eleganckie limuzyny, to po wejściu na rynek Superba musiał szybko zmienić zdanie. *

W sierpniu z taśmy montażowej w czeskich Kvasinach zjechał 100-tysięczny egzemplarz Superba. Flagowy model Skody, którym jeździ nawet prezydent Czech Vaclav Klaus, miał swoją premierę w 2001 r. W niektórych detalach przypominał Volkswagena Passata, jednak dokładniejsze oględziny i czas spędzony za kierownicą, pozwalały dostrzec indywidualny charakter tej limuzyny.

Obecnie także na polskim rynku pojawił się Superb po faceliftingu.
Z zewnątrz najbardziej widoczną zmianą są przekonstruowane przednie reflektory i kierunkowskazy, a także nowy wzór kratki wlotu powietrza do chłodnicy – przypominający rozwiązanie z Roomstera. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10366/skoda-superb-fl-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zgodnie z obowiązującymi trendami - podobnie jak w Octavii - kierunkowskazy boczne zamontowano w obudowie lusterek zewnętrznych. Z tyłu auta uwagę zwraca nowy wzór świateł z podświetleniem w kształcie litery „C”, co jest elementem charakterystycznym dla wszystkich nowych modeli Skody. Inne są również wzory obręczy kół wykonane z lekkich stopów.

ZAPRASZAMY DO GALERII SKODY

We wnętrzu Skody Superb zastosowano nowe wzory i materiały wykończeniowe oraz zmieniono niektóre elementy deski rozdzielczej.
Teraz samochód może być wyposażony w czujniki parkowania umieszczone także w przednim zderzaku (standard od wersji Ambiente). Czujniki w zderzaku tylnym są montowane we wszystkich modelach i wersjach Skody.

Prawdziwa rewolucja czeka jednak pasażerów tylnej kanapy - opcjonalnie istnieje możliwość wyposażenia Superba w system multimedialny z odtwarzaczem DVD umieszczonym w podsufitce auta. System ten jest wyposażony w dwie pary słuchawek, co pozwala pasażerom delektować się wysoką jakoscią nagrań, a równocześnie nie przeszkadzać kierowcy. Dla jeszcze bardziej wymagających, na liście opcji znajduje się system nawigacji satelitarnej wraz z tunerem TV - dzięki czemu możliwy jest odbiór programów telewizyjnych.
Wygodę pasażerów Superba zapewni obszerna tylna kanapa, w droższych wersjach wykończona wysokiej klasy tapicerką skórzaną. Za podłokietnikiem pomiędzy tylnymi siedzeniami zamontowano lodówkę.

Silniki

Do wyboru jest sześć silników, w tym trzy benzynowe. 30-zaworowa jednostka V6 o pojemności 2,8 l i mocy 193 KM jest drugim z najmocniejszych silników w ofercie Skody. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10366/skoda-superb-fl-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Pozostałe silniki benzynowe to 20-zaworowa, 4-cylindrowa jednostka z turbodoładowaniem o pojemności 1,8 l i mocy 150 KM oraz 4-cylindrowy silnik 2,0 l/115 KM. Oferta obejmuje również trzy nowoczesne jednostki wysokoprężne: 6-cylindrowy 2,5 l TDI/163 KM oraz najnowszą generację 1,9 l TDI PD/105 KM i 2,0 l TDI DPF/140 KM z systemem pompowtryskiwaczy.
Wszystkie silniki wyposażone są w system diagnostyczny EOBD (European On Board Diagnostics) oraz spełniają rygorystyczne normy emisji spalin EU4. Jednostka 2,0 l TDI jest dodatkowo wyposażona w filtr cząstek stałych DPF, który nie wymaga od kierowcy jakichkolwiek czynności obsługowych podczas eksploatacji.
W zależności od rodzaju silnika Superb może być wyposażony w 5- lub 6-stopniową przekładnię manualną. Dla silników V6 jako opcję przewidziano automatyczną przekładnię Tiptronic. W trybie automatycznym dostosowuje ona przełożenie do stylu jazdy oraz warunków drogowych. Jeśli zajdzie taka potrzeba, Tiptronic można przełączyć na tryb manualny i samodzielnie wybierać biegi bez użycia sprzęgła.

Wrażenia z jazdy

Jak przystało na wygodne limuzyny, konstruktorzy zawieszenia opisywanego modelu postawili na komfort, nie zapominając jednak o własnościach jezdnych. Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności na drodze, ale jest przy tym na tyle sztywne, że pozwala w sposób przewidywalny szybko pokonywać kręte partie dróg. Auto nie przechyla się zbytnio na zakrętach i ze spokojem reaguje na ruchy kierownicą. Pracującego zawieszenia nie słychać nawet na nierównej drodze, co jest z pewnością także zasługą 17-calowych kół i sporego rozstawu osi (280 cm).

Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy do dyspozycji Superba ze 163-konnym turbodieslem 2,6 l V6. Silnik ten ma moment obrotowy wynoszący 350 Nm dostępny już od 1250 obr/min. Nawet z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic, Skoda zapewnia więc dynamiczną jazdę, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 10 sekund.

ZAPRASZAMY DO GALERII SKODY

Wnętrze auta jest starannie wykończone, choć dość surowe. Deska rozdzielcza - jak przystało na pojazd z koncernu Volkswagena - elegancka, ale nieco monotonna.
Jednak ani kierowca, ani pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca - imponująca jest zwłaszcza przestrzeń na tylnej kanapie.
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10366/skoda-superb-fl-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W ostatnich latach popularna stała się opinia, że tak dużej, solidnej i nieźle wyposażonej limuzyny klasy średniej jak Superb nie da się kupić u konkurencji.
W podstawowej wersji wyposażenia Classic (z silnikiem 2,0 l/115 KM) trzeba zapłacić za to auto 81 740 zł. W zamian otrzymamy cztery poduszki powietrzne, ABS, ESP, automatyczną klimatyzację Climatronic, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby oraz lusterka zewnętrzne. Dopłaty wymagają za to m.in. kurtyny powietrzne (1600 zł), reflektory bi-ksenonowe (3900 zł), tempomat (1200 zł) i radioodtwarzacz (1300 zł). Wszystkie te elementy posiadał testowany model w wersji wyposażenia Ambiente, ale jest też znacznie droższy od najtańszej odmiany Superba i kosztuje 145 340 zł.

Podsumowanie

W segmencie aut klasy wyższej Superb ma wielu groźnych rywali, jak choćby Volvo S60 czy Peugeot 607. Jednak atutami limuzyny Skody są bardzo przestronne wnętrze i atrakcyjna cena. Do tego należy dodać staranne wykonanie i niezłe silniki. A poza tym Superb znakomicie łączy komfort podróżowania z przyjemnością, jaką może dać nam prowadzenie auta.

Wybrane dane techniczne*

| Typ silnika | Turbodiesel |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 6/24 |
| Pojemność skokowa (cm3) | 2496 |
| Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 163/4000 |
| Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 350/1250 |
| Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 10,3 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 217 |
| Zużycie paliwa miasto/poza miastem (l/100 km) | 11,5/5,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 480 x 176 x 147 |
| Rozstaw osi (cm) | 280 |
| Pojemność bagażnika (l) | 462/945 | * wersja z automatyczną skrzynią biegów

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025