Skoda Octavia II kontra Ford Focus

Obraz

Na uznanie klientów i prestiż marki pracuje się latami i jeszcze trzeba zmagać się z konkurencją. Czy Ford powinien obawiać się Skody, czy Skoda powinna bać się Forda?

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9125/focus-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Reputacja Skody w naszym kraju stale rośnie. Producent zdecydował się więc na podniesienie cen Octavii II, w stosunku np. do tego modelu poprzedniej generacji. Czy warto zapłacić za Octavię II z silnikiem 1,6 l/102 KM 63 300 zł, czy też oszczędzić 7800 zł i kupić Forda Focusa sedan 1,6 l/100 KM? Mimo większych wymiarów Octavia II wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa i jest, w związku z tym, bezpośrednim konkurentem Focusa. Octavię II lansuje się jednak jako pojazd wyższego segmentu.

GALERIA SKODY OCTAVIIGALERIA SKODY OCTAVII

Cechy szczególne

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9125/octavia-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Octavia II jest autem większym od Focusa sedan. Z powodu większego o 6 cm rozstawu osi w czeskim aucie jest więcej miejsca na nogi pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Jednak ilość miejsca nad głowami jest zbliżona w obu pojazdach. Przednie fotele Forda i Skody są wygodne i dobrze wyprofilowane. Wydaje się, że bardziej czytelna jest tablica przyrządów Focusa. Podstawowa różnica między pojazdami wynika z innych rodzajów nadwozia. Octavia z nadwoziem typu liftback ma znakomity dostęp do bardzo dużego i długiego bagażnika o pojemności 560 l. Focus z nadwoziem sedan oferuje przestrzeń bagażową o pojemności 526 l, a więc tylko o 34 l mniejszą. Wspólną cechą obu aut jest podobna, wielowahaczowa konstrukcja tylnej osi, której prekursorem w tej klasie aut był Focus.

Silniki

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9125/focus-2-b.jpeg',500,334) ) |
| --- | Oba pojazdy są oferowane w szerokim wyborze silników. Po przeanalizowaniu oferty zdecydowaliśmy się na jednostki benzynowe o pojemności 1,6 l. W przypadku Forda jest to silnik 16-zaworowy o mocy 100 KM, stosowany również w Focusie pierwszej generacji. Ta konstrukcja zbiera pozytywne opinie użytkowników. W Skodzie również wybraliśmy „sprawdzoną” konstrukcję, która ma tylko po 2 zawory w każdym cylindrze i osiąga moc 102 KM. Ten niemiecki silnik jest elastyczny i niezawodny, ma tylko jedną wadę – zużywa więcej paliwa. W mieście Focus potrzebował 9 l paliwa na 100 km, a Octavia – o litr więcej.

Wrażenia z jazdy

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9125/octavia-3-b.jpeg',500,353) ) |
| --- | Focus okazał się autem nieco szybszym od Octavii, szczególnie podczas przyspieszania na wyższych biegach. Do normalnej jazdy dynamika tych samochodów jest zupełnie wystarczająca. Własności jezdne obu aut są porównywalne i bardzo dobre. Zawieszenie Focusa uchodzi za wzór w swojej klasie, Octavia mu nie ustępuje, chociaż jest większa. Komfort jazdy Octavii jest nieco wyższy niż w Fordzie. O nowoczesności obu samochodów świadczy bardzo skuteczny układ hamulcowy. Focus z prędkości 100 km/h zatrzymuje się po przejechaniu 38,5 m, a Octavia potrzebuje 30 cm więcej. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h w kabinie obu aut jest podobny i dość niski.

GALERIA FORDA FOCUSAGALERIA FORDA FOCUSA

Podsumowanie

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9125/focus-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Czy więc warto zapłacić więcej za Skodę Octavię II? Jej wyższą cenę można uzasadniać bogatszym wyposażeniem seryjnym. Poza tym, Skoda oferuje więcej miejsca w kabinie i w bagażniku. Za to Focus ma lepszą dynamikę. Oba pojazdy są wykonane na zbliżonym poziomie technicznym, a wybór zależy od indywidualnych preferencji nabywcy. Obaj producenci szczycą się ponad 100-letnią tradycją w produkowaniu samochodów, a to w dzisiejszych czasach okazuje się bezcennym kapitałem.

*Nasza ocena *

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

Skoda Octavia Ford Focus sedan
Przestronność wnętrza +
Silnik Remis
Poziom hałasu Remis
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji Remis
Wyposażenie

Wybrane dane techniczne:

| | Skoda Octavia II | Ford Focus |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1595 | 1596 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 102/5600 | 100/5500 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 148/3800 | 150/4000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 12,3 | 11,9 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,6 | 10,6 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 180 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,8 | 38,5 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 560 | 526 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 55 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,7/9,8 | 5,5/8,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 457 x 177 x 146 | 449 x 184 x 145 |
| Rozstaw osi (cm) | 258 | 264 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 63 300 | 55 500 |

  • - pomiar wg ADAC

Wyposażenie seryjne:

| | Skoda Octavia II Classic | Ford Focus Ambiente |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 | 2 |
| Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S/S | S/- |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S | - |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne

Autor: Ryszard Polit

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟