Trwa ładowanie...

Skoda Octavia II kontra Ford Focus

Skoda Octavia II kontra Ford Focus
d7afiqg
d7afiqg

Na uznanie klientów i prestiż marki pracuje się latami i jeszcze trzeba zmagać się z konkurencją. Czy Ford powinien obawiać się Skody, czy Skoda powinna bać się Forda?

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9125/focus-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Reputacja Skody w naszym kraju stale rośnie. Producent zdecydował się więc na podniesienie cen Octavii II, w stosunku np. do tego modelu poprzedniej generacji. Czy warto zapłacić za Octavię II z silnikiem 1,6 l/102 KM 63 300 zł, czy też oszczędzić 7800 zł i kupić Forda Focusa sedan 1,6 l/100 KM? Mimo większych wymiarów Octavia II wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa i jest, w związku z tym, bezpośrednim konkurentem Focusa. Octavię II lansuje się jednak jako pojazd wyższego segmentu.

d7afiqg

GALERIA SKODY OCTAVIIGALERIA SKODY OCTAVII

Cechy szczególne

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9125/octavia-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Octavia II jest autem większym od Focusa sedan. Z powodu większego o 6 cm rozstawu osi w czeskim aucie jest więcej miejsca na nogi pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Jednak ilość miejsca nad głowami jest zbliżona w obu pojazdach. Przednie fotele Forda i Skody są wygodne i dobrze wyprofilowane. Wydaje się, że bardziej czytelna jest tablica przyrządów Focusa. Podstawowa różnica między pojazdami wynika z innych rodzajów nadwozia. Octavia z nadwoziem typu liftback ma znakomity dostęp do bardzo dużego i długiego bagażnika o pojemności 560 l. Focus z nadwoziem sedan oferuje przestrzeń bagażową o pojemności 526 l, a więc tylko o 34 l mniejszą. Wspólną cechą obu aut jest podobna, wielowahaczowa konstrukcja tylnej osi, której prekursorem w tej klasie aut był Focus.

d7afiqg

Silniki

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9125/focus-2-b.jpeg',500,334) ) |
| --- | Oba pojazdy są oferowane w szerokim wyborze silników. Po przeanalizowaniu oferty zdecydowaliśmy się na jednostki benzynowe o pojemności 1,6 l. W przypadku Forda jest to silnik 16-zaworowy o mocy 100 KM, stosowany również w Focusie pierwszej generacji. Ta konstrukcja zbiera pozytywne opinie użytkowników. W Skodzie również wybraliśmy „sprawdzoną” konstrukcję, która ma tylko po 2 zawory w każdym cylindrze i osiąga moc 102 KM. Ten niemiecki silnik jest elastyczny i niezawodny, ma tylko jedną wadę – zużywa więcej paliwa. W mieście Focus potrzebował 9 l paliwa na 100 km, a Octavia – o litr więcej.

d7afiqg

Wrażenia z jazdy

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9125/octavia-3-b.jpeg',500,353) ) |
| --- | Focus okazał się autem nieco szybszym od Octavii, szczególnie podczas przyspieszania na wyższych biegach. Do normalnej jazdy dynamika tych samochodów jest zupełnie wystarczająca. Własności jezdne obu aut są porównywalne i bardzo dobre. Zawieszenie Focusa uchodzi za wzór w swojej klasie, Octavia mu nie ustępuje, chociaż jest większa. Komfort jazdy Octavii jest nieco wyższy niż w Fordzie. O nowoczesności obu samochodów świadczy bardzo skuteczny układ hamulcowy. Focus z prędkości 100 km/h zatrzymuje się po przejechaniu 38,5 m, a Octavia potrzebuje 30 cm więcej. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h w kabinie obu aut jest podobny i dość niski.

d7afiqg

GALERIA FORDA FOCUSAGALERIA FORDA FOCUSA

Podsumowanie

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9125/focus-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Czy więc warto zapłacić więcej za Skodę Octavię II? Jej wyższą cenę można uzasadniać bogatszym wyposażeniem seryjnym. Poza tym, Skoda oferuje więcej miejsca w kabinie i w bagażniku. Za to Focus ma lepszą dynamikę. Oba pojazdy są wykonane na zbliżonym poziomie technicznym, a wybór zależy od indywidualnych preferencji nabywcy. Obaj producenci szczycą się ponad 100-letnią tradycją w produkowaniu samochodów, a to w dzisiejszych czasach okazuje się bezcennym kapitałem.

d7afiqg

*Nasza ocena *

Skoda Octavia Ford Focus sedan
Przestronność wnętrza +
Silnik Remis
Poziom hałasu Remis
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji Remis
Wyposażenie

Wybrane dane techniczne:

| | Skoda Octavia II | Ford Focus |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1595 | 1596 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 102/5600 | 100/5500 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 148/3800 | 150/4000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 12,3 | 11,9 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,6 | 10,6 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 180 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,8 | 38,5 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 560 | 526 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 55 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,7/9,8 | 5,5/8,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 457 x 177 x 146 | 449 x 184 x 145 |
| Rozstaw osi (cm) | 258 | 264 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 63 300 | 55 500 |

  • - pomiar wg ADAC
d7afiqg

Wyposażenie seryjne:

| | Skoda Octavia II Classic | Ford Focus Ambiente |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 | 2 |
| Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S/S | S/- |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S | - |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne

Autor: Ryszard Polit

d7afiqg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d7afiqg
Więcej tematów