WAŻNE
TERAZ

Było spotkanie KOWR z Wielgomasem. Ujawniamy notatkę

Skoda Fabia (1999 - 2004)

Obraz

*Skoda Fabia nie uwodzi stylistyką. Cieszy się natomiast dużym szacunkiem za użytkowość, solidne wykonanie i stabilną cenę na rynku. *

Skoda Fabia pokaz premierowy miała jesienią 1999 r., podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, będąc następcą produkowanego od połowy lat dziewięćdziesiątych modelu Felicja. W sprzedaży auto pojawiło się w 2000 r. w wersji hatchback i kombi. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10709/skoda-fabia-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W następnym roku wszedł na nasz rynek sedan.

Stylistyka modelu jest spokojna, a nawet konserwatywna. Szerokie przednie drzwi umożliwiają wygodne zajęcie miejsca. Trochę trudniej zasiąść na tylnej kanapie, z powodu węższych drzwi i niewielkiego kąta ich otwarcia. W środku jest natomiast przestronnie i wystarczająco dużo miejsca dla czterech osób, nawet wyższego wzrostu. Przednie fotele są mało wygodne – twarde i płaskie. Bogatsze wersje mają wygodniejsze. Kokpit, w którym sporo zapożyczono z podzespołów i stylistyki Volkswagena, jest czytelny i uporządkowany. Jakość materiałów wykończeniowych przeciętna, wyglądają dobrze, ale po latach można zauważyć ich zużycie. Słabym elementem Fabii hatchback jest bagażnik. 260 l pojemności, to zaledwie przeciętny wynik w segmencie.
Do zupełnie innej grupy użytkowników adresowana jest wersja kombi, także o prostej i niewyszukanej stylistyce. Ta idealne auto dla młodych rodzin. Jest ono, podobnie jak sedan o 26 cm dłuższy od hatchbacka. Ma spory bagażnik liczący 425 l pojemności, a powiększając go uzyskujemy aż 1225 litrów. Sedan może pochwalić się jeszcze większym bagażnikiem, bo o pojemności 440 l. Małe są natomiast możliwości jego powiększenia – tylko 790 l po złożeniu tylnej kanapy.
Fabią podróżuje się dość komfortowo. Układ jezdny zapewnia bezpieczną jazdę nawet w trudnych warunkach drogowych. Zawieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności drogi, lepiej radząc sobie z długimi koleinami niż z dziurami. Auto jest też dobrze wyciszone, natomiast przewietrzanie wnętrza należy do przeciętnych (szczególnie przy komplecie pasażerów).

ZAPRASZAMY DO GALERII SKODY FABIIZAPRASZAMY DO GALERII SKODY FABII

Silniki

Fabia ma kilka silników z różnymi mocami, w zależności od rocznika. Najpopularniejszy, benzynowy, to 1,4 l z mocami: 68, 75 i 101 KM. W 2003 r. pojawił się silnik trzycylindrowy o pojemności 1,2 l i mocy 54 KM. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10709/skoda-fabia-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W ofercie była także jednostka dwulitrowa o mocy 116 KM. W chwili premiery w sprzedaży był wolnossący diesel 1,9 l/ 64 KM. Później rodzina jednostek wysokoprężnych została powiększona o turbodiesle 1,9 l i mocy 101 KM i 131 KM. Ten ostatni montowany był do modelu Fabia RS.

Eksploatacja

Skoda Fabia jest autem solidnie wykonanym, a na rynku wtórnym dość młodym. Jednak temu modelowi też przytrafiają się usterki.
Użytkownicy narzekają na zbyt szybkie zużywanie się silentblocków wahaczy przednich i łączników drążka stabilizatora. Z tyłu nie wytrzymują elementy górnego mocowania amortyzatorów. Zdarzają się także awarie w układzie kierowniczym – uszkodzenia pompy elektrohydraulicznego układu wspomagania i wycieki oleju z przekładni kierownicy. Zawodzą także łożyska kół; są one integralnymi elementami piast i dlatego wymiana jest kosztowna. Awarie miewają też pompy wodne i czujniki temperatury płynu chłodzącego.
Auto jest bardzo dobrze zabezpieczone antykorozyjnie. Natomiast niektórzy właściciele mają zastrzeżenia do trwałości niemetalizowanych lakierów – są mało odporne na zarysowania. Należy też zwracać uwagę na szczelność tylnych drzwi. Bywają przypadki przedostawania się wody do wnętrza auta.

Fabia oparta na rozwiązaniach technologicznych Volkswagena utrzymuje dość stabilne i dość wysokie ceny. W ofercie najwięcej jest modeli w wersji hatchback oraz silników 1,4 l. Zakup używanej Skody Fabii jest dobrym interesem, ale warto poszukiwać modeli z późniejszych lat produkcji. Te z samego początku miały sporo „chorób wieku dziecięcego”. Wszak Fabia przecierała szlak dla VW Polo.

Wady: | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10709/skoda-fabia-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |
- ubogie wyposażenie seryjne,
- głośne silniki diesla,
- średniej klasy materiały wykończeniowe.

Zalety:

- przestronne wnętrze,
- pewne właściwości jezdne,
- solidne wykonanie.

*Ważniejsze daty z historii modelu *
1999 – prezentacja modelu podczas salonu samochodowego we Frankfurcie
2000 – początek sprzedaży Fabii w wersji hatchback,
2001 – wprowadzenie na rynek wersji sedan i kombi, nowe silniki: 2.0/116 KM i 1.9 TDI/101 KM
2003 – pojawia się model Fabia RS z silnikiem o mocy 131 KM,
2004 – modernizacja modelu (m.in. nowe zderzaki, zmodyfikowane tylne lampy)

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

| | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.2 | - | - | - | 16,5-29,9 | 19,8-35,9 |
| 1.4 | 14,0-24,8 | 16,0-24,9 | 17,9-25,7 | 16,9-32,0 | 25,2-32,9 |
| 1.9TDI | 19,0-25,9 | 20,3-29,9 | 21,5-30,8 | 24,0-32,9 | 28,9-39,0 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

Dane techniczne wybranych silników*

| Silnik | 1.2 | 1.4 | 1.4 16V | 2.0 | 1.9TDI |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cmł) | 1198 | 1397 | 1390 | 1984 | 1896 |
| Moc (KM/obr./min.) | 54/4750 | 68/5000 | 101/6000 | 116/5400 | 101/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr./min.) | 106/3000 | 120/2500 | 126/4400 | 170/2400 | 240/1800 |
| Prędkość maks. (km/h) | 151 | 162 | 185 | 195 | 185 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 18,4 | 15,4 | 11,6 | 9,9 | 11,5 |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 4,8/5,9/7,8 | 5,5/7,0/9,6 | 5,3/6,6/8,9 | 5,9/7,8/11,1 | 4,0/4,9/6,4 |
| Opony | 155 R13; 185/60 R14 | 165/70 R14; 185/60 R14 | 185/60 R14 | 195/50 R15 | 185/60 R14 |
| Zbiornik paliwa (l) | 45 | | | | |
| Objętość bagażnika (l) | 260/1015 | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 246 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 143,5/142 | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 10,5 | | | | |
| Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 396/164,5/145 | | | | |
| Masa własna (kg) | 1055 | 1065 | 1110 | 1145 | |
| Masa całkowita (kg) | 1570 | 1580 | 1625 | 1660 | | * wersja hatchback z 2002 r.

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy