*Skoda Fabia nie uwodzi stylistyką. Cieszy się natomiast dużym szacunkiem za użytkowość, solidne wykonanie i stabilną cenę na rynku. *
Skoda Fabia pokaz premierowy miała jesienią 1999 r., podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, będąc następcą produkowanego od połowy lat dziewięćdziesiątych modelu Felicja. W sprzedaży auto pojawiło się w 2000 r. w wersji hatchback i kombi. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10709/skoda-fabia-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W następnym roku wszedł na nasz rynek sedan.
Stylistyka modelu jest spokojna, a nawet konserwatywna. Szerokie przednie drzwi umożliwiają wygodne zajęcie miejsca. Trochę trudniej zasiąść na tylnej kanapie, z powodu węższych drzwi i niewielkiego kąta ich otwarcia. W środku jest natomiast przestronnie i wystarczająco dużo miejsca dla czterech osób, nawet wyższego wzrostu. Przednie fotele są mało wygodne – twarde i płaskie. Bogatsze wersje mają wygodniejsze. Kokpit, w którym sporo zapożyczono z podzespołów i stylistyki Volkswagena, jest czytelny i uporządkowany. Jakość materiałów wykończeniowych przeciętna, wyglądają dobrze, ale po latach można zauważyć ich zużycie. Słabym elementem Fabii hatchback jest bagażnik. 260 l pojemności, to zaledwie przeciętny wynik w segmencie.
Do zupełnie innej grupy użytkowników adresowana jest wersja kombi, także o prostej i niewyszukanej stylistyce. Ta idealne auto dla młodych rodzin. Jest ono, podobnie jak sedan o 26 cm dłuższy od hatchbacka. Ma spory bagażnik liczący 425 l pojemności, a powiększając go uzyskujemy aż 1225 litrów. Sedan może pochwalić się jeszcze większym bagażnikiem, bo o pojemności 440 l. Małe są natomiast możliwości jego powiększenia – tylko 790 l po złożeniu tylnej kanapy.
Fabią podróżuje się dość komfortowo. Układ jezdny zapewnia bezpieczną jazdę nawet w trudnych warunkach drogowych. Zawieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności drogi, lepiej radząc sobie z długimi koleinami niż z dziurami. Auto jest też dobrze wyciszone, natomiast przewietrzanie wnętrza należy do przeciętnych (szczególnie przy komplecie pasażerów).
ZAPRASZAMY DO GALERII SKODY FABIIZAPRASZAMY DO GALERII SKODY FABII
Silniki
Fabia ma kilka silników z różnymi mocami, w zależności od rocznika. Najpopularniejszy, benzynowy, to 1,4 l z mocami: 68, 75 i 101 KM. W 2003 r. pojawił się silnik trzycylindrowy o pojemności 1,2 l i mocy 54 KM. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10709/skoda-fabia-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W ofercie była także jednostka dwulitrowa o mocy 116 KM. W chwili premiery w sprzedaży był wolnossący diesel 1,9 l/ 64 KM. Później rodzina jednostek wysokoprężnych została powiększona o turbodiesle 1,9 l i mocy 101 KM i 131 KM. Ten ostatni montowany był do modelu Fabia RS.
Eksploatacja
Skoda Fabia jest autem solidnie wykonanym, a na rynku wtórnym dość młodym. Jednak temu modelowi też przytrafiają się usterki.
Użytkownicy narzekają na zbyt szybkie zużywanie się silentblocków wahaczy przednich i łączników drążka stabilizatora. Z tyłu nie wytrzymują elementy górnego mocowania amortyzatorów. Zdarzają się także awarie w układzie kierowniczym – uszkodzenia pompy elektrohydraulicznego układu wspomagania i wycieki oleju z przekładni kierownicy. Zawodzą także łożyska kół; są one integralnymi elementami piast i dlatego wymiana jest kosztowna. Awarie miewają też pompy wodne i czujniki temperatury płynu chłodzącego.
Auto jest bardzo dobrze zabezpieczone antykorozyjnie. Natomiast niektórzy właściciele mają zastrzeżenia do trwałości niemetalizowanych lakierów – są mało odporne na zarysowania. Należy też zwracać uwagę na szczelność tylnych drzwi. Bywają przypadki przedostawania się wody do wnętrza auta.
Fabia oparta na rozwiązaniach technologicznych Volkswagena utrzymuje dość stabilne i dość wysokie ceny. W ofercie najwięcej jest modeli w wersji hatchback oraz silników 1,4 l. Zakup używanej Skody Fabii jest dobrym interesem, ale warto poszukiwać modeli z późniejszych lat produkcji. Te z samego początku miały sporo „chorób wieku dziecięcego”. Wszak Fabia przecierała szlak dla VW Polo.
Wady: | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10709/skoda-fabia-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |
- ubogie wyposażenie seryjne,
- głośne silniki diesla,
- średniej klasy materiały wykończeniowe.
Zalety:
- przestronne wnętrze,
- pewne właściwości jezdne,
- solidne wykonanie.
*Ważniejsze daty z historii modelu *
1999 – prezentacja modelu podczas salonu samochodowego we Frankfurcie
2000 – początek sprzedaży Fabii w wersji hatchback,
2001 – wprowadzenie na rynek wersji sedan i kombi, nowe silniki: 2.0/116 KM i 1.9 TDI/101 KM
2003 – pojawia się model Fabia RS z silnikiem o mocy 131 KM,
2004 – modernizacja modelu (m.in. nowe zderzaki, zmodyfikowane tylne lampy)
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.2 | - | - | - | 16,5-29,9 | 19,8-35,9 |
| 1.4 | 14,0-24,8 | 16,0-24,9 | 17,9-25,7 | 16,9-32,0 | 25,2-32,9 |
| 1.9TDI | 19,0-25,9 | 20,3-29,9 | 21,5-30,8 | 24,0-32,9 | 28,9-39,0 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Dane techniczne wybranych silników*
| Silnik | 1.2 | 1.4 | 1.4 16V | 2.0 | 1.9TDI |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cmł) | 1198 | 1397 | 1390 | 1984 | 1896 |
| Moc (KM/obr./min.) | 54/4750 | 68/5000 | 101/6000 | 116/5400 | 101/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr./min.) | 106/3000 | 120/2500 | 126/4400 | 170/2400 | 240/1800 |
| Prędkość maks. (km/h) | 151 | 162 | 185 | 195 | 185 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 18,4 | 15,4 | 11,6 | 9,9 | 11,5 |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 4,8/5,9/7,8 | 5,5/7,0/9,6 | 5,3/6,6/8,9 | 5,9/7,8/11,1 | 4,0/4,9/6,4 |
| Opony | 155 R13; 185/60 R14 | 165/70 R14; 185/60 R14 | 185/60 R14 | 195/50 R15 | 185/60 R14 |
| Zbiornik paliwa (l) | 45 | | | | |
| Objętość bagażnika (l) | 260/1015 | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 246 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 143,5/142 | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 10,5 | | | | |
| Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 396/164,5/145 | | | | |
| Masa własna (kg) | 1055 | 1065 | 1110 | 1145 | |
| Masa całkowita (kg) | 1570 | 1580 | 1625 | 1660 | | * wersja hatchback z 2002 r.
Autor: Jerzy Kozierkiewicz