Niepozorna Skoda Fabia jest nadal bestsellerem naszego rynku. Widocznie sprawdza się polityka taniego auta dla niezamożnych nabywców, chociaż na tej samej nucie grają Chevrolet i Dacia.
Fenomen Fabii polega w gruncie rzeczy na umiejętnej polityce cenowej generalnego importera, nie zaś na nadzwyczajnych walorach tego auta. Tym razem jeździliśmy Fabią z najpopularniejszym u nas nadwoziem hatchback i, naszym zdaniem, optymalnym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM. Problemem, a może sukcesem Volkswagena jest to, że ta jednostka napędowa stanowi „optymalne rozwiązanie” również dla innych modeli koncernu, np. Polo czy Seata Ibiza. Czy to się nabywcom nie znudzi?
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9429/skoda-fabia-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Fabia z nadwoziem hatchback wymiarami przypomina VW Polo. Wnętrze Skody jest wystarczająco przestronne, fotele przednie są wygodne. Na pozytywny wizerunek pojazdu mają wpływ solidne materiały użyte we wnętrzu. Tablica przyrządów jest czytelna i wyposażona w komplet wskaźników, co również robi dobre wrażenie. Za małe są natomiast pokrętła do regulacji nawiewu powietrza umieszczone u dołu konsoli centralnej. Obok klamki w przednich drzwiach umieszczono pokrętło regulacji położenia lusterka zewnętrznego, więc w nocy można się łatwo pomylić. Reliktem przeszłości są różnej wielkości lusterka zewnętrzne – prawe mniejsze od lewego. W tańszych wersjach wyposażenia klapę bagażnika otwiera się dźwignią umieszczoną przy fotelu kierowcy, co nie jest wygodne, podobnie jak nalewanie płynu do zbiornika spryskiwaczy. Fabia się więc starzeje, ale ma też udane rozwiązania, np. osłonę na akumulator czy łatwą wymianę żarówki w reflektorze. Bagażnik Fabii ma objętość 260 l, co jest wartością typową w tej klasie pojazdów.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Silnik
Benzynowa jednostka napędowa Volkswagena z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM mocy. Stanowi ona wystarczające źródło napędu, a uzyskiwane czasy rozpędzania są zaledwie wystarczające. W pełni obciążony pojazd może mieć trudności z dynamicznym rozpędzaniem się na wyższych biegach. Silnik nie wymaga wysokich obrotów i jest dość elastyczny. W mieście zużywa ok. 9 l paliwa na 100 km. Fabia nie jest więc specjalnie oszczędna i z tego punktu widzenia lepszy jest silnik o pojemności 1,2 l, którego nie polecamy ze względu na bardzo słabą dynamikę.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9429/skoda-fabia-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Fabia ma całkiem niezłe własności jezdne, chociaż rozwiązanie układu zawieszenia jest najprostsze z możliwych – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Konstruktorom udało się osiągnąć skuteczny kompromis między komfortem jazdy, a własnościami jezdnymi. Hałas we wnętrzu nie jest specjalnie uciążliwy. Podczas jazdy z prędkością 100 km/h jego poziom wynosi jednak 70 dB, co stanowi górną granicę uznawaną za dopuszczalną. Ma to znaczenie podczas długich podróży. Pojazd zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na drodze 41,2 m, co jest wartością typową dla starszych konstrukcyjnie pojazdów tej klasy, chociaż o 1,2 m za długą.
Podsumowanie
Fabia z silnikiem 1,4 l/745 KM w wersji wyposażenia Classic kosztuje 37 890 zł. Cena atrakcyjna, ale wyposażenie skromne – jedna poduszka powietrzna, wspomaganie układu kierowniczego i czujnik parkowania. Za dodatkowe 1500 zł (cena łączna już 39 390 zł) można otrzymać układ ABS, drugą poduszkę i centralny zamek. Radio czy elektryczne sterowanie szyb wymagają dalszych dopłat. Dilerzy są też niezadowoleni, gdy klient rezygnuje z metalicznego lakieru – kolejna dopłata. System niskiej ceny wyjściowej i piramidy dopłat sprawdzał się znakomicie w USA już w latach 60. a za jego pomysłodawcę uważa się legendarnego managera Lee Iacoccę. W przypadku Skody system też okazał się sukcesem, chociaż polscy nabywcy cenią sobie możliwość zakupu w kredycie 50:50 i niewygórowane ceny części oraz usług w autoryzowanych serwisach. Kto wie, czy te dwa ostatnie czynniki nie przesądziły o sukcesie Fabii.
Wybrane dane techniczne:
| Typ silnika | Benzynowy |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3 ): | 1390 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/5000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 126/3800 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,8 |
| Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 13,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 167 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 70 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,2 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ): | 260 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 45 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 5,3/8,6 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 396 x 165 x 145 |
| Rozstaw osi (cm): | 246 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/10 |
| Cena (zł): | 37 890 | * pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | * | Wystarczająco przestronne wnętrze dla 4 osób. |
---|---|---|
Silnik | Typowa konstrukcja lat 90. | |
Poziom hałasu | * | Poziom hałasu na granicy tolerancji. |
Hamulce | * | Hamulce nie są najmocniejszym punktem Fabii. |
Dynamika | * | Czasy rozpędzania są wystarczające. |
Zużycie paliwa | * | W mieście nie warto gwałtownie przyspieszać. |
Nowoczesność konstrukcji | * | Klasyczna konstrukcja taniego pojazdu. |
Wyposażenie seryjne | ** | Wyposażenie seryjne jest skromne. |
Wyposażenie seryjne:
Skoda Fabia Classic
| Poduszki powietrzne | 1 |
| --- | --- |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Regulacja wysokości fotela kierowcy | S |
| Regulacja położenia kolumny kierownicy | S |
| Czujniki parkowania | S | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit