Skoda Fabia 1.2 TSI 90 KM - ewolucja w dobrym kierunku
Skoda Fabia to auto, którego już pierwsza generacja zaskarbiła sobie przychylność Polaków. Chętnie wybierały ją zarówno osoby indywidualne jak i klienci firmowi. Na naszym rynku można już jednak kupić trzecią generację Fabii. Czy ma szanse na powtórzenie sukcesu rynkowego poprzedników? Sprawdźmy.
Na początku warto zauważyć, że Skoda przygotowała nową Fabią także z myślą o młodych ludziach, którzy poszukują ciekawie wyglądającego samochodu. Wystarczy spojrzeć na testowany przez nas egzemplarz. Skonfigurowano go tak, aby wyróżniał się z tłumu. Nową Fabię da się jednak zamówić w zupełnie innych kolorach – np. żółtą z czarnym dachem i przednimi słupkami. Felgi również nie muszą być banalnie srebrne. Tak skonfigurowana Skoda zrywa z powszechną opinią, że auta tej marki są nudne i szare.
Nie od dziś jednak wiadomo, że osoby młode siadające za kółko nie chcą auta wyróżniającego się jedynie kolorem. Potrzebują także dynamicznego silnika, który pomoże im sprawnie poruszać się po mieście oraz poza nim. Testowany egzemplarz został wyposażony w motor 1.2 TSI 90 KM. Według przedstawicieli Skody, większość kupujących zdecyduje się właśnie na ten wariant.
Po kilkuset kilometrach jazdy zarówno miejskimi arteriami jak i po nieco dłuższej trasie jesteśmy niemalże pewni, że osiągi zapewniane przez ten silnik są w zupełności wystarczające dla większości osób. Czas do setki co prawda nie powala (10,9 s), ale podczas dynamicznej jazdy w mieście i wyprzedzania, koni nam raczej nie zabraknie. Jeśli jednak ktoś z jakichś względów uzna, że woli mieć trochę mocy w zapasie, może sięgnąć po odmianę 1.2 TSI 110 KM lub 1.4 TDI 105 KM. Te silniki zapewniają przyspieszenie do 100 km/h w odpowiednio 9,4 s oraz 10,1 s.
W wersji 90-konnej cieszyły nie tylko osiągi, ale również oszczędność. Podczas testu, średnie zużycie paliwa w mieście rzadko kiedy przekraczało 8 l/100 km. Z kolei podczas 200 kilometrowej trasy, testowana Skoda spalała niewiele ponad 5 l/100 km. Takie wyniki sprawiają, że Fabię z silnikiem 1.2 90 KM można uznać za ekonomiczną.
Wnętrze tej Skody przyciąga wzrok ciekawą kolorystyką i wysoką ergonomią. Na materiały wykorzystane do wykończenia kabiny nie można narzekać. W miejscach, gdzie często lądują nasze dłonie, plastiki są odpowiednio miękkie. Trudno jest mieć także zarzuty do ich spasowania. Fabia, mimo tego, że niezbyt duża z zewnątrz, w środku, jak na swoją klasę, jest autem przestronnym. Z powodzeniem mogą nim podróżować cztery osoby dorosłe i ich bagaż. Kufer Fabii ma bowiem 330l pojemności. Dużym plusem jest montaż już w standardzie haczyków na torby z zakupami. Niestety, za zestaw siatek trzeba dopłacić.
Nowa Skoda Fabia bez dwóch zdań jest godnym następcą swoich poprzedników. To świetny przykład ewolucji, która podąża we właściwym kierunku. Dostępność ciekawych opcji konfiguracji kolorystycznych sprawia, że nową Fabią rzeczywiście mogą zainteresować się nieco młodsi ludzie. Dobrą wiadomością jest to, że istnieje możliwość zamówienia instalacji LPG. Zła jest niestety taka, że można ją zamontować jedynie w najsłabszych jednostkach 60 i 75 KM.
mp/moto.wp.pl
"Skoda Fabia 1.2 TSI 90KM" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "4-cylindrowy, benzynowy" |
Pojemność silnika cm3 | "1197" |
Moc KM / przy obr./min | "90 / 4400–5400" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "160 / 1400–3500" |
Skrzynia biegów | "5-biegowa, manualna" |
Prędkość maksymalna km/h | "182" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "10,9" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "6,0/4,0/4,7" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "8,0/5,1/6,7" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "330 / 1150" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "3992 / 1732 / 1467" |
Cena wersji podstawowej w zł | "39 380" |
Cena testowanego modelu w zł | "66 030" |
Plusy | null |
Minusy | null |