Skoda 130 RS: rajdówka zza żelaznej kurtyny
Rajdowy początek lat 70. ubiegłego wieku stanowił dla wielu producentów samochodów bardzo atrakcyjny rynek. Sport cieszył się ogromną popularnością nie tylko wśród najbardziej zagorzałych kibiców, a na odcinki specjalne przychodzili często ludzie, dopiero rozpoczynający swoją przygodę ze sportami motorowymi.
W rywalizacji o rozmaite trofea prześcigali się Abarth, Lancia, Porsche czy Audi, a w 1975 roku na oesach pojawił się także zespół Skoda Motorsport. Ekipa z Mlada Boleslav rozpoczęła swoją rajdową przygodę autem o tajemniczym dla młodszych czytelników oznaczeniu 130 RS (typ 735). Podstawą dla sportowego coupe był model 110 R. Dzięki silnikowi o mocy 52 KM rozpędzał się do "setki" w 19 s. Inżynierowie Skody postanowili na nim oprzeć swoje dalsze prace. Pierwsza ewolucja pojawiła się już w roku 1971. Skoda 120 S miała 10 KM więcej niż jej protoplasta, jednak konstruktorzy podrasowywali jej silnik nawet do wartości 120 KM.
Następne dwa modele 180 RS i 200 RS właściwie nigdy nie wyjechały poza bramy fabryki, bowiem federacja FIA w tym czasie poczyniła zmiany w rajdowych regulaminach, które od roku 1974 nie uwzględniały grup samochodów (prototypów), do których należały oba modele. To pozwoliło na przeniesienie pełnych mocy przerobowych na model 130 RS. Rajdówka miała być pierwszą, którą czechosłowaccy wówczas inżynierowie postanowili zaprojektować zupełnie od zera. Miała być jeszcze szybsza, lżejsza i bardziej aerodynamiczna od swoich poprzedniczek. Auto miało startować w klasie A2 (do 1 300 cm sześc.), dlatego z tyłu samochodu zamontowano czterocylindrową jednostkę OHV o pojemności 1 289 cm sześc. W zależności od potrzeb samochód dysponował mocą od 100 do 145 KM, napędem na tylną oś, a masa nie przekraczała 750 kg. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 7,5 s.
130 RS zadebiutował na rajdowych oesach rok po uzyskaniu homologacji - w 1975 r. podczas rajdu Barum. Załoga John Haugland/Arild Antonsen wywalczyła zwycięstwo w pierwszym starcie nowego samochodu. Po rajdzie fabrycznym zespół wygrywał niemal wszystkie w klasie A2, w których startował, czasami nawet prześcigając takie sławy jak Lancia Stratos, Renault Alpine A110 czy Porsche Carrera. Zmierzch modelu 130 RS nadszedł w roku 1982, kiedy Międzynarodowa Federacja Sportów Samochodowych zlikwidowała klasę A2 (do 1 300 cm sześc.) i zastąpiła ją klasą do pojemności 1,6 litra, co w naturalny sposób pozbawiło RS-ki szans na konkurencyjne starty.
Źródło: Skoda