Silniki benzynowe bez downsizingu
Jeszcze kilka lat temu nikogo nie dziwiły rodzinne samochody wyposażone w benzynowy silnik o pojemności 1,8 lub 2 litrów.
Mniejsze, ale czy lepsze?
Jeszcze kilka lat temu nikogo nie dziwiły rodzinne samochody wyposażone w benzynowy silnik o pojemności 1,8 lub 2 litrów. Śrubowanie norm emisji spalin zmusiło jednak producentów do konstruowania jednostek napędowych, w których ważniejsze od trwałości jest niskie spalanie, uzyskiwane w znormalizowanym cyklu laboratoryjnego pomiaru. Właściwie wszystkie firmy sukcesywnie włączały więc do oferty jednostki napędowe o małych pojemnościach, które mogły zastąpić te większe, dzięki wykorzystaniu doładowania.
Konstrukcjom takim nie można odmówić kilku zalet. Główną z nich jest pokaźny moment obrotowy i niski zakres, od którego jest on dostępny. Przy bardzo delikatnym obchodzeniu się z pedałem przyspieszenia silniki takie okazują się również dość oszczędne, choć nie jest to zasadą. Doładowane jednostki zaskakują również elastycznością. Są jednak i wady. Turbina jest urządzeniem o określonej żywotności, a dodatkowo wymaga odpowiedniej troski - na przykład schładzania po jeździe na wyższych obrotach. W silnikach z turbo, zamiast częstego w konstrukcjach wolnossących paska rozrządu, mamy do czynienia z łańcuchem. W wielu przypadkach, wbrew zapewnieniom producenta, wymaga on okresowej wymiany. W przeciwnym razie ryzykujemy uszkodzeniem jednostki napędowej. Efekt jest taki, że silnik skonstruowany w myśl idei dowsizingu w większym stopniu naraża nas na nieplanowaną wizytę u mechanika.
Jeśli chcemy kupić auto z tradycyjnym, wolnossącym motorem benzynowym, możemy napotkać pewne trudności. O ile w segmencie aut miejskich propozycje tego typu ma w zasadzie każdy producent, to w przypadku modeli kompaktowych i większych wybór jest już ograniczony. Na kolejnych slajdach prezentujemy ofertę polskiego rynku w najważniejszych segmentach.
Samochody kompaktowe
Wśród modeli segmentu C bez doładowania nie kupimy m.in. samochodów grupy Volkswagena, Renault, Citroena czy BMW. Poniżej prezentujemy listę wolnossących wersji silnikowych.
Fiat Tipo: *pojemność - 1,4 l, moc - 95 KM, moment obrotowy - 127 Nm, średnie spalanie - 5,7 l/100 km, cena od - 42 600 zł (promocja)
*Fiat Tipo: *1,6 l, 110 KM, 152 Nm, 6,3 l/100 km, 49 600 zł (promocja)
*Ford Focus: 1,6 l, 85 KM, 141 Nm, 5,9 l/100 km, 64 290 zł
Ford Focus: 1,6 l, 105 KM, 150 Nm, 5,9 l/100 km, 67 290 zł
Ford Focus: *1,6 l, 125 KM, 159 Nm, 5,9 l/100 km, 70 290 zł
*Honda Civic: 1,4 l, 100 KM, 127 Nm, 5,4 l/100 km, 62 700 zł
Honda Civic: *1,8 l, 142 KM, 174 Nm, 6,1 l/100 km, 67 700 zł
*Hyundai i30: *1,4 l, 100 KM, 134 Nm, 6,0 l/100 km, 49 900 zł (promocja)
*Hyundai i30: 1,6 l, 135 KM, 164 Nm, 5,7 l/100 km, 62 600 zł (promocja)
Kia cee'd: 1,4 l, 100 KM, 134 Nm, 6,0 l/100 km, 56 990 zł
Kia cee'd: *1,6 l, 135 KM, 164 Nm, 5,8 l/100 km, 64 540 zł
*Mazda 3: 1,5 l, 100 KM, 150 Nm, 5,1 l/100 km, 67 990 zł
Mazda 3: 2,0 l, 120 KM, 210 Nm, 5,1 l/100 km, 73 990 zł
Opel Astra: 1,4 l, 100 KM, 130 Nm, 5,4 l/100 km, 59 900 zł
Peugeot 308: 1,2l, 82 KM, 118 Nm, 5,0 l/100 km, 59 900 zł
Toyota Auris: 1,33 l, 82 KM, 5,5 l/100 km, 118 Nm, 59 900 zł
Toyota Auris: 1,6 l, 132 KM, 160 Nm, 5,9 l/100 km, 68 400
Toyota Corolla: 1,33 l, 99 KM, 128 Nm,5,6 l/100 km, 62 900 zł,
Toyota Corolla: 1,6 l, 132 KM, 160 Nm, 6,0 l/100 km, 77 800zł
Crossovery i SUV-y
Zróżnicowanie w tym segmencie jest ogromne. Na rynku znajdziemy modele, które w zasadzie nadają się tylko do jazdy i samochody z krwi i kości, mające wiele wspólnego ze swoimi przodkami, czyli rasowymi terenówkami. Po jakie benzynowe auta bez turbo możemy udać się do salonu?
Citroen C4 Cactus: *pojemność - 1,2 l, moc - 82 KM, moment obrotowy - 118 Nm, średnie spalanie - 4,6 l/100 km, cena od - 49 990 zł (promocja)
*Dacia Duster: *1,6 l, 114 KM, 156 Nm, 6,4 l/100 km, 39 900 zł
*Fiat 500X: 1,6 l, 110 KM, 152 Nm, 6,4 l/100 km, 55 900 zł
Honda CR-V: 2,0 l, 155 KM, 192 Nm, 7,6 l/100 km, 99 400 zł
Honda HR-V: 1,5 l, 130 KM, 155 Nm, 5,7 l/100 km, 78 600 zł
Hyundai ix35: 1,6 l, 135 KM, 164 Nm, 6,8 l/100 km, 76 400 zł
Hyundai ix35: 2,0 l, 166 KM, 205 Nm, 7,9 l/100 km, 91 400 zł
Hyundai Tucson: 1,6 l, 132 KM, 161 Nm, 6,3 l/100 km, 84 990 zł
Infiniti QX50: 3,7 l, 320 KM, 360 Nm, 11,3 l/100 km, 224 637 zł
Infiniti QX70: 3,7 l, 320 KM, 360 Nm, 12,1 l/100 km, 252 560 zł
Infiniti QX70: 5,0 l, 390 Km, 500 Nm, 13,5 l/100 km, 326 400 zł
Jeep Cherokee: 3,2 l, 272 KM, 315 Nm, 9,3 l/100 km, 202 100 zł
Jeep Grand Cherokee: *3,6 l, 286 KM, 347 Nm, 10,4 l/100 km, 287 500 ł
*Jeep Grand Cherokee: 5,7 l, 352 KM, 520Nm, 13,0 l/100 km, 321 100 zł
Jeep Grand Cherokee: *6,4 l, 468 KM, 624 Nm, 14,0 l/100 km, 371 900 zł
*Jeep Renegade: 1,6 l, 110 KM, 152 Nm, 6,0 l/100 km, 69 900 zł
Jeep Wrangler: 3,6 l, 284 KM, 347 Nm, 11,0 l/100 km, 178 100 zł
Kia Sportage: 1,6 l, 132 KM, 161 Nm, 6,7 l/100 km, 74 990 zł
Dalszy ciąg zestawienia SUV-ów i crossoverów na następnej stronie.
Crossovery i SUV-y
Mazda CX-3: pojemność - 2,0 l, moc -120 KM, moment obrotowy - 204 Nm, średnie spalanie - 5,9 l/100 km, cena od - 68 400 zł
Mazda CX-5: 2,0 l, 165 KM, 210 Nm, 6,0 l/100 km, 89 400 zł
MINI Countryman: *1,6 l, 98 KM, 153 Nm, 5,7 l/100 km, 88 600 zł
*MINI Countryman: 1,6 l, 122 KM, 160 Nm, 5,9 l/100 km, 97 300 zł
Mitsubishi ASX: *1,6 l, 117 KM, 154 Nm, 5,8 l/100 km, 70 300 zł (promocyjna)
*Mitsubishi Outlander: 2,0 l, 150 KM, 195 Nm, 6,7 l/100 km, 95 990 zł
Nissan Juke: *1,6 l, 94 KM, 140 Nm, 6,0 l/100 km, 55 900 zł
*Nissan Murano: 3,5 l, 256 KM, 334 Nm, 10,6 l/100 km, 239 400 zł
Opel Mokka: 1,6 l, 115 KM, 155 Nm, 6,9 l/100 km, 66 450 zł (promocyjna)
SsangYong Korando: *2,0 l, 149 KM, 195 Nm, 7,5 l/100 km, 74 000 zł
*SsangYong Tivoli: *1,6 l, 128 KM, 160 Nm, 6,6 l/100 km, 56 900 zł
*SsangYong XLV: *1,6 l, 128 KM, 160 Nm, 7,1 l/100 km, 59 900 zł
*Subaru Forester: 2,0 l, 150 KM, 198 Nm, 6,9 l/100 km, 25 500 euro (112 773 zł)
Subaru XV: 1,6 l, 114 KM, 150 Nm, 6,5 l/100 km, 19 000 euro (84 027 zł)
Subaru XV: 2,0 l, 150 KM, 196 Nm, 7,0 l/100 km, 22 000 euro (97 295 zł)
Suzuki Jimny: 85 KM, 110 Nm, 7,8 l/100 km, 59 900 zł
Suzuki SX4 S-Cross: 1,6 l, 120 KM, 156 Nm, 5,5 l/100 km, 72 900 zł
Suzuki Vitara: 1,6 l, 120 KM, 156 Nm, 5,3 l/100 km, 61 900 zł
Toyota Land Cruiser: 4,0 l, 282 KM, 385 Nm, 10,6 l/100 km, 219 000 zł
Toyota Land Cruiser: 4,6 l, 318 KM, 460 Nm, 13,3 l/100 km, 439 000 zł
Toyota RAV4: 2,0 l, 152 KM, 196 Nm, 7,3 l/100 km, 108 900 zł
Samochody segmentu D
Choć segment ten w Europie wciąż cieszy się popularnością, znalezienie modelu z wolnossącym silnikiem benzynowym nie jest tu łatwe.
Hyundai i40: pojemność - 1,6 l, moc -135 KM, moment obrotowy - 164 Nm, średnie spalanie - 6,1 l/100 km, cena od - 87 000 zł
Hyundai i40: *2,0 l, 165 KM, 203 Nm, 7,5 l/100 km, 92 600 zł
*Kia Optima: 2,0 l, 163 KM, 196 Nm, 7,4 Nm, 89 900 zł
Mazda 6: *2,0 l, 145 KM, 210 Nm, 5,5 l/100 km, 87 900 zł
*Opel Insignia: *1,8 l, 140 KM, 175 Nm, 7,2 l/100 km, 90 750 zł
*Subaru Outback: *2,5 l, 175 KM, 235 Nm, 7,0 l/100 km, 36 500 euro (161 421 zł)
*Toyota Avensis: 1,6 l, 132 KM, 160 Nm, 6,1 l/100 km, 88 900 zł
Toyota Avensis: *1,8 l, 147 KM, 180 Nm, 6,0 l/100 km, 96 900 zł
*Toyota Avensis: 2,0 l, 152 KM, 196 Nm, 6,1 l/100 km, 109 900 zł
Tomasz Budzik, moto.wp.pl