Silniki benzynowe bez downsizingu

Jeszcze kilka lat temu nikogo nie dziwiły rodzinne samochody wyposażone w benzynowy silnik o pojemności 1,8 lub 2 litrów.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia/photopitu

/ 5Mniejsze, ale czy lepsze?

Obraz
© Fotolia/photopitu

Jeszcze kilka lat temu nikogo nie dziwiły rodzinne samochody wyposażone w benzynowy silnik o pojemności 1,8 lub 2 litrów. Śrubowanie norm emisji spalin zmusiło jednak producentów do konstruowania jednostek napędowych, w których ważniejsze od trwałości jest niskie spalanie, uzyskiwane w znormalizowanym cyklu laboratoryjnego pomiaru. Właściwie wszystkie firmy sukcesywnie włączały więc do oferty jednostki napędowe o małych pojemnościach, które mogły zastąpić te większe, dzięki wykorzystaniu doładowania.

Konstrukcjom takim nie można odmówić kilku zalet. Główną z nich jest pokaźny moment obrotowy i niski zakres, od którego jest on dostępny. Przy bardzo delikatnym obchodzeniu się z pedałem przyspieszenia silniki takie okazują się również dość oszczędne, choć nie jest to zasadą. Doładowane jednostki zaskakują również elastycznością. Są jednak i wady. Turbina jest urządzeniem o określonej żywotności, a dodatkowo wymaga odpowiedniej troski - na przykład schładzania po jeździe na wyższych obrotach. W silnikach z turbo, zamiast częstego w konstrukcjach wolnossących paska rozrządu, mamy do czynienia z łańcuchem. W wielu przypadkach, wbrew zapewnieniom producenta, wymaga on okresowej wymiany. W przeciwnym razie ryzykujemy uszkodzeniem jednostki napędowej. Efekt jest taki, że silnik skonstruowany w myśl idei dowsizingu w większym stopniu naraża nas na nieplanowaną wizytę u mechanika.

Jeśli chcemy kupić auto z tradycyjnym, wolnossącym motorem benzynowym, możemy napotkać pewne trudności. O ile w segmencie aut miejskich propozycje tego typu ma w zasadzie każdy producent, to w przypadku modeli kompaktowych i większych wybór jest już ograniczony. Na kolejnych slajdach prezentujemy ofertę polskiego rynku w najważniejszych segmentach.

/ 5Samochody kompaktowe

Obraz
© zdjęcie producenta

Wśród modeli segmentu C bez doładowania nie kupimy m.in. samochodów grupy Volkswagena, Renault, Citroena czy BMW. Poniżej prezentujemy listę wolnossących wersji silnikowych.

Fiat Tipo: *pojemność - 1,4 l, moc - 95 KM, moment obrotowy - 127 Nm, średnie spalanie - 5,7 l/100 km, cena od - 42 600 zł (promocja)
*
Fiat Tipo: *1,6 l, 110 KM, 152 Nm, 6,3 l/100 km, 49 600 zł (promocja)
*
Ford Focus:
1,6 l, 85 KM, 141 Nm, 5,9 l/100 km, 64 290 zł
Ford Focus: 1,6 l, 105 KM, 150 Nm, 5,9 l/100 km, 67 290 zł
Ford Focus: *1,6 l, 125 KM, 159 Nm, 5,9 l/100 km, 70 290 zł
*
Honda Civic:
1,4 l, 100 KM, 127 Nm, 5,4 l/100 km, 62 700 zł
Honda Civic: *1,8 l, 142 KM, 174 Nm, 6,1 l/100 km, 67 700 zł
*
Hyundai i30: *1,4 l, 100 KM, 134 Nm, 6,0 l/100 km, 49 900 zł (promocja)
*
Hyundai i30:
1,6 l, 135 KM, 164 Nm, 5,7 l/100 km, 62 600 zł (promocja)
Kia cee'd: 1,4 l, 100 KM, 134 Nm, 6,0 l/100 km, 56 990 zł
Kia cee'd: *1,6 l, 135 KM, 164 Nm, 5,8 l/100 km, 64 540 zł
*
Mazda 3:
1,5 l, 100 KM, 150 Nm, 5,1 l/100 km, 67 990 zł
Mazda 3: 2,0 l, 120 KM, 210 Nm, 5,1 l/100 km, 73 990 zł
Opel Astra: 1,4 l, 100 KM, 130 Nm, 5,4 l/100 km, 59 900 zł
Peugeot 308: 1,2l, 82 KM, 118 Nm, 5,0 l/100 km, 59 900 zł
Toyota Auris: 1,33 l, 82 KM, 5,5 l/100 km, 118 Nm, 59 900 zł
Toyota Auris: 1,6 l, 132 KM, 160 Nm, 5,9 l/100 km, 68 400
Toyota Corolla: 1,33 l, 99 KM, 128 Nm,5,6 l/100 km, 62 900 zł,
Toyota Corolla: 1,6 l, 132 KM, 160 Nm, 6,0 l/100 km, 77 800zł

/ 5Crossovery i SUV-y

Obraz
© zdjęcie producenta

Zróżnicowanie w tym segmencie jest ogromne. Na rynku znajdziemy modele, które w zasadzie nadają się tylko do jazdy i samochody z krwi i kości, mające wiele wspólnego ze swoimi przodkami, czyli rasowymi terenówkami. Po jakie benzynowe auta bez turbo możemy udać się do salonu?

Citroen C4 Cactus: *pojemność - 1,2 l, moc - 82 KM, moment obrotowy - 118 Nm, średnie spalanie - 4,6 l/100 km, cena od - 49 990 zł (promocja)
*
Dacia Duster: *1,6 l, 114 KM, 156 Nm, 6,4 l/100 km, 39 900 zł
*
Fiat 500X:
1,6 l, 110 KM, 152 Nm, 6,4 l/100 km, 55 900 zł
Honda CR-V: 2,0 l, 155 KM, 192 Nm, 7,6 l/100 km, 99 400 zł
Honda HR-V: 1,5 l, 130 KM, 155 Nm, 5,7 l/100 km, 78 600 zł
Hyundai ix35: 1,6 l, 135 KM, 164 Nm, 6,8 l/100 km, 76 400 zł
Hyundai ix35: 2,0 l, 166 KM, 205 Nm, 7,9 l/100 km, 91 400 zł
Hyundai Tucson: 1,6 l, 132 KM, 161 Nm, 6,3 l/100 km, 84 990 zł
Infiniti QX50: 3,7 l, 320 KM, 360 Nm, 11,3 l/100 km, 224 637 zł
Infiniti QX70: 3,7 l, 320 KM, 360 Nm, 12,1 l/100 km, 252 560 zł
Infiniti QX70: 5,0 l, 390 Km, 500 Nm, 13,5 l/100 km, 326 400 zł
Jeep Cherokee: 3,2 l, 272 KM, 315 Nm, 9,3 l/100 km, 202 100 zł
Jeep Grand Cherokee: *3,6 l, 286 KM, 347 Nm, 10,4 l/100 km, 287 500 ł
*
Jeep Grand Cherokee:
5,7 l, 352 KM, 520Nm, 13,0 l/100 km, 321 100 zł
Jeep Grand Cherokee: *6,4 l, 468 KM, 624 Nm, 14,0 l/100 km, 371 900 zł
*
Jeep Renegade:
1,6 l, 110 KM, 152 Nm, 6,0 l/100 km, 69 900 zł
Jeep Wrangler: 3,6 l, 284 KM, 347 Nm, 11,0 l/100 km, 178 100 zł
Kia Sportage: 1,6 l, 132 KM, 161 Nm, 6,7 l/100 km, 74 990 zł

Dalszy ciąg zestawienia SUV-ów i crossoverów na następnej stronie.

/ 5Crossovery i SUV-y

Obraz
© zdjęcie producenta

Mazda CX-3: pojemność - 2,0 l, moc -120 KM, moment obrotowy - 204 Nm, średnie spalanie - 5,9 l/100 km, cena od - 68 400 zł
Mazda CX-5: 2,0 l, 165 KM, 210 Nm, 6,0 l/100 km, 89 400 zł
MINI Countryman: *1,6 l, 98 KM, 153 Nm, 5,7 l/100 km, 88 600 zł
*
MINI Countryman:
1,6 l, 122 KM, 160 Nm, 5,9 l/100 km, 97 300 zł
Mitsubishi ASX: *1,6 l, 117 KM, 154 Nm, 5,8 l/100 km, 70 300 zł (promocyjna)
*
Mitsubishi Outlander:
2,0 l, 150 KM, 195 Nm, 6,7 l/100 km, 95 990 zł
Nissan Juke: *1,6 l, 94 KM, 140 Nm, 6,0 l/100 km, 55 900 zł
*
Nissan Murano:
3,5 l, 256 KM, 334 Nm, 10,6 l/100 km, 239 400 zł
Opel Mokka: 1,6 l, 115 KM, 155 Nm, 6,9 l/100 km, 66 450 zł (promocyjna)
SsangYong Korando: *2,0 l, 149 KM, 195 Nm, 7,5 l/100 km, 74 000 zł
*
SsangYong Tivoli: *1,6 l, 128 KM, 160 Nm, 6,6 l/100 km, 56 900 zł
*
SsangYong XLV: *1,6 l, 128 KM, 160 Nm, 7,1 l/100 km, 59 900 zł
*
Subaru Forester:
2,0 l, 150 KM, 198 Nm, 6,9 l/100 km, 25 500 euro (112 773 zł)
Subaru XV: 1,6 l, 114 KM, 150 Nm, 6,5 l/100 km, 19 000 euro (84 027 zł)
Subaru XV: 2,0 l, 150 KM, 196 Nm, 7,0 l/100 km, 22 000 euro (97 295 zł)
Suzuki Jimny: 85 KM, 110 Nm, 7,8 l/100 km, 59 900 zł
Suzuki SX4 S-Cross: 1,6 l, 120 KM, 156 Nm, 5,5 l/100 km, 72 900 zł
Suzuki Vitara: 1,6 l, 120 KM, 156 Nm, 5,3 l/100 km, 61 900 zł
Toyota Land Cruiser: 4,0 l, 282 KM, 385 Nm, 10,6 l/100 km, 219 000 zł
Toyota Land Cruiser: 4,6 l, 318 KM, 460 Nm, 13,3 l/100 km, 439 000 zł
Toyota RAV4: 2,0 l, 152 KM, 196 Nm, 7,3 l/100 km, 108 900 zł

/ 5Samochody segmentu D

Obraz
© zdjęcie producenta

Choć segment ten w Europie wciąż cieszy się popularnością, znalezienie modelu z wolnossącym silnikiem benzynowym nie jest tu łatwe.

Hyundai i40: pojemność - 1,6 l, moc -135 KM, moment obrotowy - 164 Nm, średnie spalanie - 6,1 l/100 km, cena od - 87 000 zł
Hyundai i40: *2,0 l, 165 KM, 203 Nm, 7,5 l/100 km, 92 600 zł
*
Kia Optima:
2,0 l, 163 KM, 196 Nm, 7,4 Nm, 89 900 zł
Mazda 6: *2,0 l, 145 KM, 210 Nm, 5,5 l/100 km, 87 900 zł
*
Opel Insignia: *1,8 l, 140 KM, 175 Nm, 7,2 l/100 km, 90 750 zł
*
Subaru Outback: *2,5 l, 175 KM, 235 Nm, 7,0 l/100 km, 36 500 euro (161 421 zł)
*
Toyota Avensis:
1,6 l, 132 KM, 160 Nm, 6,1 l/100 km, 88 900 zł
Toyota Avensis: *1,8 l, 147 KM, 180 Nm, 6,0 l/100 km, 96 900 zł
*
Toyota Avensis:
2,0 l, 152 KM, 196 Nm, 6,1 l/100 km, 109 900 zł

Tomasz Budzik, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła