Na koniec 2007 roku, polska sieć sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych 46 marek liczyła 1 404 autoryzowanych dealerów, czyli o 12 więcej niż w 2006 roku. Wzrost nastąpił na skutek udzielenia ponad 100 nowych koncesji i rozwiązania ponad 90-ciu.
W 2007 roku, ogólna liczba podmiotów gospodarczych posiadających podpisane umowy dealerskie obejmowała 1 026 firm, przy czym 755 z nich prowadziło sprzedaż aut jednego producenta, natomiast pozostałe reprezentowały od dwóch marek (194 firmy) do sześciu marek (1 firma).
W 10 regionach przybyło punktów dealerskich. Najwięcej w woj. małopolskim, gdzie liczba dealerstw wzrosła o 7, po 5 placówek przybyło w woj. dolnośląskim i łódzkim, a po 4 w kujawsko-pomorskim i śląskim. W regionie pomorskim sieć poszerzyła się o 2 punkty, a w czterech o jedną placówkę (lubuskie, mazowieckie, opolskie i podlaskie). Natomiast w woj. zachodniopomorskim liczba punktów sprzedaży pozostała na poziomie sprzed roku. Z kolei spadek liczby dealerów wystąpił w województwie lubelskim (o ośmiu), w woj. wielkopolskim sieć zmniejszyła się o 6 autoryzowanych przedstawicieli, a w woj. podkarpackim o 3 dealerów. Po jednej placówce ubyło w sieci świętokrzyskiej i warmińsko-mazurskiej.
Zdecydowanie najliczniejsza rzesza dealerów prowadzi działalność na terenie Mazowsza (227 punktów) i Śląska (204 punkty). W dalszej kolejności plasują się Wielkopolska (134 dealerów) oraz Małopolska (115) i Dolny Śląsk (110). Najmniej punktów deaerskich działa w województwach najsłabiej zamieszkanych, tj. świętokrzyskim (23 dealerów), opolskim (27) i lubuskim (36). W pozostałych ośmiu regionach sprzedażą nowych aut zajmuje się od 48 do 91 dealerów.
Niezmiennie najliczniejszą siecią dealerów działających na terenie wszystkich województw dysponuje Skoda (95 przedstawicieli), a kolejno plasują się reprezentanci Fiata (71 koncesjonerów) i Opla (70 dealerów). Dalsze pozycje w tym rankingu zajmują Toyota (59 partnerów), Citroen, Kia i Peugeot (po 56 dealerów), Renault i Volkswagen (po 54) , Chevrolet (52) i Hyundai (51). Pozostałe marki reprezentuje od 1 (Maybach) do 49 (FSO i GAZ) autoryzowanych przedstawicieli.
Oceniając efektywność działania koncesjonerów na podstawie liczby sprzedaży nowych aut można stwierdzić, że na koniec 2007 roku na jedno dealerstwo prowadzące sprzedaż samochodów osobowych przypadało średnio 225 sprzedanych aut, a w przypadku samochodów dostawczych 55 pojazdów.
Sprzedaż aut poszczególnych marek prowadzą oprócz stacji dealerskich również filie oraz stacje subdealerskie, transakcje zawierane są także bezpośrednio przez importerów. Tak liczona suma punktów sprzedaży nowych samochodów w całym kraju wynosiła 1 859.
Najwięcej placówek na terenie kraju (148) było zaangażowanych w sprzedaż aut marki Fiat, a pojazdy Renault i Opla były oferowane odpowiednio w 114 i 104 salonach. W przypadku pozostałych marek liczba placówek sprzedaży sięgała od 5 salonów w przypadku Porsche do 96 placówek oferujących auta Skody.
Średni wynik sprzedaży w przeliczeniu na jeden punkt wynosił w przypadku aut osobowych 171 sztuk, a dostawczych - 41 sztuk. Największą efektywność sprzedaży wykazali dealerzy na Mazowszu (273 aut) i Śląsku (195 aut). Najwyższą efektywność sprzedaży samochodów dostawczych odnotowano w woj. mazowieckim i wielkopolskim (56 i 54 pojazdy).
Największą efektywnością wyróżnili się przedstawiciele Toyoty (średnio po 546 aut) wyprzedzając Forda (przeciętnie po 385 aut). W przypadku pojazdów dostawczych Volkswagena i Mercedesa (odpowiednio 108 i 103 auta).
Zdaniem przedstawicieli dealerów najbliższy kierunek rozwoju sieci to konsolidacja w celu poprawy efektywności działania i wyników finansowych, a więc wielomarkowość oraz łączenie się sprzedawców samochodów w grupy dealerskie. Obecnie w Polsce działa już około trzydziestu grup dealerskich obejmujących od 2 do 9 firm.
Źródło: Samar, Producenci i imorterzy