Senat za opóźnieniem wejścia w życie nowych zasad dot. ulg dla uczniów i studentów
Przesunięcie o rok - czyli do 1 stycznia 2018 r. - wejścia w życie części nowych przepisów dotyczących ulg, m.in. dla uczniów i studentów w transporcie drogowym, zakłada nowela ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, którą w czwartek bez poprawek poparł Senat.
Za nowelą głosowało 92 senatorów, nikt nie był przeciwko, ani nie wstrzymał się od głosu. Teraz ustawa trafi do prezydenta.
Senator sprawozdawca Grzegorz Peczkis (PiS) mówił na posiedzeniu Senatu w środę, że zmiana, którą wprowadza nowela, polega tylko na tym, by przedłużyć o rok funkcjonowanie obecnych przepisów z uwagi na niedostosowanie się niektórych samorządów do wymogów prawa.
Chodzi o to, aby rok później weszły w życie przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, zgodnie z którymi ulgi ustawowe miałyby obowiązywać tylko w przewozach o charakterze użyteczności publicznej, tj. realizowanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, zawartej pomiędzy operatorem a właściwym organizatorem publicznego transportu zbiorowego (jednostki samorządu terytorialnego).
Przewoźnicy, którzy nie podpiszą umowy z samorządem, nie zostaną operatorami publicznymi, nie będą mieli możliwości uzyskiwania rekompensaty za stosowane przez nich ulgi.
W resorcie infrastruktury trwają prace nad całościową zmianą ustawy. Jej założenia obejmują m.in. zmianę charakteru przewozów użyteczności publicznej realizowanych przez organizatora publicznego transportu zbiorowego. Takie przewozy będą mogły być realizowane wyłącznie na tych liniach, które nie są obsługiwane przez przewoźników komercyjnych na zasadach rynkowych. Przewoźnicy komercyjni będą mogli ubiegać się o dopłatę z budżetu państwa z tytułu uznawania ulg ustawowych. Resort chciałby także, aby pasażerowie mogli wysiadać nie tylko na przystankach określonych w rozkładzie jazdy. Wysokość opłat za korzystanie z przystanków w zależności od wielkości pojazdu byłaby zróżnicowana.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce także wprowadzić zwolnienie z opłat na odcinkach płatnych dróg krajowych przewoźników, którzy wykonują regularne kursy pasażerskie na odległość do 50 km.