Nowa generacja Seata Toledo od chwili pojawienia się na rynku, wzbudzała spore emocje. Jedni chwalili śmiałą i nieco awangardową stylizację nadwozia, inny krytykowali to auto za przesadną ekstrawagancję i nieciekawy tył.
Ideą projektantów pracujących pod kierownictwem Waltera de' Silvy było połączenie minivana, sedana i hatchbacka. Pod względem komfortu, funkcjonalności i własności jezdnych to się z pewnością udało. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10115/seat-toledo-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Ale wygląd tego modelu Seata i tak ciągle budzi kontrowersje.
Podobnie jak Altea i Leon, Toledo zostało zbudowane na tej samej płycie podłogowej. Wszystkie auta mają więc identyczny rozstaw osi.
Cechy szczególne
W teście redakcyjnym jeździliśmy bardzo ciekawą wersją tego modelu z dwukolorowym, nadwoziem „bicolore”. Tym samym oprócz niekonwencjonalnej linii nadwozia, srebrno-bordowy pojazd zawracał także na siebie uwagę rzadko spotykanym zestawem kolorów karoserii. Należy jednak dodać, że taka wersja kosztuje prawie 4 tys. zł. drożej od Toledo w jednolitym kolorze.
Nadwozie można zakwalifikować jako hatchback wzbogacony elementami klasycznego sedana. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10115/seat-toledo-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W zależności od potrzeb i okoliczności auto może pełnić rolę zarówno reprezentacyjnej limuzyny jak i typowego auta rodzinnego. W razie potrzeby i po złożeniu oparć tylnej kanapy, możemy je przekształcić w minitransporter, do którego bez problemu załadujemy pralkę lub lodówkę.
Bardo duży bagażnik mieści 500 l, a po złożeniu oparć tylnych foteli można go powiększyć do 1440 l. Seat posiada także wygodne fotele, na których bez problemów w dłuższą podróż mogą się udać 4 osoby. Co bardzo ważne – także pasażerowie z tyłu nie powinny narzekać na brak przestrzeni na nogi, nawet przy przednich fotelach znacznie odsuniętych do tyłu. Dużym plusem Toledo jest także sporo miejsca nad głową, zarówno na przednich jak i tylnych siedzeniach, co powinni docenić zwłaszcza wysocy pasażerowie.
Silnik
Toledo napędzał turbodoładowany diesel 2,0 l o mocy 140 KM. Sprawdzona w innych modelach koncernu Volswagena jednostka TDI, należy do najmocniejszych punktów Seata. Mimo sporych gabarytów hiszpańskiego auta, Seat znakomicie przyspiesza osiągając 100 km/h w zaledwie 10 sek. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10115/seat-toledo-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Duży moment obrotowy – 320 Nm przy 1750 obr/min gwarantuje odpowiednią dynamikę, która bardzo przydaje się zarówno w mieście, jaki i podczas manewrów wyprzedzania na trasie. Kolejną pozytywną cechą tego silnika jest zaskakująco niskie zużycie paliwa, które podczas jazd testowych nie przekraczało 6 l/100 km.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Wrażenia z jazdy
Toledo z założenia nie oferuje jakiś niecodziennych możliwości. Jako wygodne, rodzinne auto daje poczucie komfortu, ale także nie znudzi miłośników dynamicznej jazdy.
W Seacie kierowca siedzi dość wysoko, ale dzięki szerokiemu zakresowi regulacji fotela, nie ma problemów ze znalezieniem odpowiedniej pozycji. Regulowaną w obydwu płaszczyznach kierownicę, można łatwo dopasować do swoich preferencji, ale przydałby się większy zakres regulacji w poziomie.
Auto chętnie przyspiesza i może zaimponować dynamiką nawet przy dużym obciążeniu. Hałas pracującego silnika nie przeszkadza, ale zwłaszcza na wyższych obrotach, nie mamy wątpliwości, że pod maską zamontowano diesla.
Jak na rodzinne auto, Seat nie rozpieszcza dużą ilością schowków. Główny schowek, po prawej stronie deski rozdzielczej jest mały i na dodatek nie podświetlony. Jest za to dwustrefowa klimatyzacja, czujnik deszczu i podwójna podłoga w bagażniku.
Podsumowanie
Seat Toledo to udany, wszechstronny pojazd, który zwłaszcza z prezentowanym silnikiem TDI nie musi obawiać się konkurencji. Auto nieźle jeździ, niewiele pali i jest także dobrze wyposażone. Jak wiadomo ocena wyglądu to kwestia gustu, ale oryginalne nadwozie z pewnością może się podobać i to nie tylko miłośnikom motoryzacyjnej awangardy.
Rodzaj silnika | Diesel |
---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1968 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 140-4000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 320-1750 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 10,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 201 |
Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 40 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 500/1440 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,7/7,6 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 445/176/156 |
Rozstaw osi (cm) | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł) | 92 990 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | Duża ilość miejsca z przodu i z tyłu, pojemny bagażnik. | |
---|---|---|
Silnik | Dynamiczna i elastyczna jednostka napędowa | |
Poziom hałasu | * | Do prędkość 100 km/h poziom hałasu jest dość wysoki. |
Hamulce | * | 40 metrów to przeciętny wynik w porównaniu z innymi autami w tym segmencie. |
Dynamika | Wystarczająca dynamika. | |
Zużycie paliwa | Mimo dynamicznego silnika, zużycie paliwa nie jest duże. | |
Wyposażenie podstawowe | Bogate z możliwością dokupienia dodatkowych elementów. |
Wyposażenie seryjne:
Seat Toledo 2..0 TDI Stylance
| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja dwustrefowa | S | S - wyposażenie seryjne
Autor: Tomasz Szmandra