Seat należy do koncernu Volkswagena i pełni w nim rolę marki o sportowym charakterze. Spośród wszystkich modeli najlepiej do tego wizerunku pasuje Leon, najbardziej sportowy ze wszystkich Seatów.
Model pierwszej generacji cieszył się dużą popularnością i występował w ogromnej liczbie wersji silnikowych, ale tylko w jednej wersji nadwozia.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11135/seat-leon-i-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Seat Leon ujrzał światło dzienne pod koniec 1999 roku i powstał na bazie Toledo. Obydwa samochody są zbudowane na płycie podłogowej Golfa IV, mają takie samo zawieszenie (oczywiście z innymi nastawami), silniki i układ napędowy. Można powiedzieć, że Leon to Toledo w wersji hatchback, gdyż do tylnych drzwi samochody są takie same.
Leon sportowe auto i hiszpański temperament jest dość powściągliwie stylizowany. Ma spokojną linię nadwozia, a trochę dynamizmu dodaje mu wznosząca się ku tyłowi linia okien oraz niewielki spoiler na klapie bagażnika. Lekko zadarta do góry pokrywa bagażnika powoduje słabą widoczność do tyłu. W mocniejszych wersjach groźnego wyglądu dodają jeszcze inne zderzaki oraz progi.
Leon produkowany był tylko z nadwoziem 5-drzwiowym, wnętrze zostało przeniesione z Toledo, ale nie można uznać tego za wadę. Jakość materiałów jest wysoka, a ergonomia na dobrym poziomie. Deska rozdzielcza ma klasyczne kształty, którym sportowego ducha nadaje czerwone podświetlenie zegarów, a w mocniejszych odmianach białe tarcze zegarów i czerwone szwy na kierownicy oraz lewarku.
Kierowca z zajęciem wygodnej pozycji nie będzie miał problemów, gdyż kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach, a fotel ma regulację wysokości. Na ilość miejsca z przodu nie powinni narzekać nawet wysocy pasażerowie, natomiast z tyłu jest go raczej średnio, a jeśli przednie fotele są odsunięte maksymalnie do tyłu, to nawet mało.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11135/seat-leon-i-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Bagażnik ma pojemność 340 litrów (w wersji 4x4 - 270 litrów), co jest średnią wielkością w tej klasie.
Leon występował dodatkowo w sportowych wersjach takich jak Sport, Top Sport, FR, CUPRA R, które oprócz mocnych silników wyróżniały się również bardziej agresywną stylistyką.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Zawieszenie
Zawieszenie Leona jest typowe dla kompaktów i takie samo jak w innych autach powstałych na tej samej płycie. Z przodu zamontowano klasyczne kolumny McPherson, natomiast z tyłu belkę skrętną. W wersjach 4x4 tylne zawieszenie jest zupełnie inne. Jest to układ wielowahaczowy z drążkiem reakcyjnym.
Silniki
Gama silników Leona jest bardzo bogata i niewiele kompaktów może się z nim równać. Tworzy ją aż 9 jednostek benzynowych i 6 wysokoprężnych. Podstawowym silnikiem jest malutki 1.4 16V o mocy 75 KM, z którym Leon jest sportowcem tylko z nazwy. Ale z drugiej strony nie jest zawalidrogą i zapewnia niskie koszty eksploatacji. Kolejny to 1,6 l w wersji z dwoma i czterema zaworami na cylinder. Silnik 1.6 16V wydaje się być najlepszym kompromisem pomiędzy kosztami a dynamiką. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11135/seat-leon-i-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Następny jest silnik 1,8 l w technice 5-zaworowej. W najsłabszej wersji osiąga on 125 KM, a wspomagany turbosprężarką jest w stanie wykrzesać nawet 225 KM (CUPRA R). Leon miał także silniki V5 (2,3 l/ 170 KM) i V6 (2,8 l/ 204 KM), jednak nie cieszyły się popularnością i były paliwożerne.
Amatorzy Diesli także mają w czym wybierać, gdyż silnik 1,9 l występował w sześciu odmianach mocy, od wersji wolnossącej SDI (68 KM) do TDI (150 KM). Mocniejsze wersje benzynowe i wysokoprężne łączone są z 6-biegowymi skrzyniami, a wersje 1.8 T 180 KM i 1.9 TDI 150 KM występowały również z napędem na wszystkie koła.
Eksploatacja
Leon nie sprawia problemów w eksploatacji i nie nękają go zbyt częste usterki. Zawieszenie jest nadzwyczaj trwałe. W przednim dość szybko zużywają się jedynie tulejki stabilizatora przechyłu, ale naprawa jest tania. Łączniki wytrzymują ponad 100 tys. km. Częstym usterkom ulegają włączniki świateł awaryjnych, czego skutkiem jest brak kierunkowskazów. W silnikach 1,4 l i 1,6 l awarii ulegają cewki zapłonowe. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11135/seat-leon-i-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Układ wydechowy jest trwały i powinien wytrzymać około 5 - 6 lat. W mocniejszych wersjach na wielką próbę wystawiony jest układ napędowy i jego trwałość zależy w głównej mierze od temperamentu kierowcy. Koszty napraw nie są wysokie, gdyż na rynku jest mnóstwo zamienników wysokiej jakości. Leon jest odporny na korozję i ewentualne ogniska rdzy mogą świadczyć o wypadkowej przeszłości auta.
Wady
- Jedna wersja nadwozia
- Średni bagażnik
- Mało miejsca na tylnej kanapie
Zalety
- Duży wybór silników i wersji
- Niskie koszty napraw
- Mała usterkowość
*Ważniejsze daty *
1999 - premiera Leona
2002 - prezentacja wersji 4x4 z silnikami 1.8T 180 KM i 1.9 TDI 150 KM
2002 - prezentacja wersji CUPRA R o mocy 210 KM
2003 - prezentacja wersji CUPRA R o mocy 225 KM
2004 - prezentacja wersji FR
2005 - premiera nowego modelu Leona
Wersja | Rok produkcji | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
1.4 | 21,3 | 23,1 | 25,2 | 27,5 | 29 | 31,1 |
1.6 | 21,8 | 24,3 | 27 | 29,6 | 31,2 | 33,4 |
1.8 | 22 | 24,9 | 27,3 | 31 | 33,5 | |
1.8T 180 | 25,6 | 29 | 31,8 | 36,8 | 38,9 | 42,5 |
CUPRA R | 48 | 56,6 | 61,3 | 66,6 | ||
1.9 TDI 90 | 22,1 | 25,8 | 28,3 | 32,1 | 34,7 | 37,7 |
1.9 TDI 110 | 24,8 | 28,1 | 31,5 | 35,7 | 38,6 | 42 |
1.9 TDI 130 | 38,1 | 41,2 | 43,4 | |||
1.9 TDI 150 | 38,5 | 43,7 | 47,2 | 50,6 | ||
*ceny wg Eurotax |
Silnik | 1.4 16V | 1.6 8V | 1.6 16V | 1.8 20V | 1.8 20V T 4x4 | 1.8 20V T | 1.8 20V T |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 | 1595 | 1597 | 1781 | |||
Moc (KM/obr.) | 75/5000 | 102/5600 | 105/5700 | 125/6000 | 180/5500 | 210/5800 | 225/5900 |
Maks. moment obr. (Nm/obr.) | 128/3300 | 145/3800 | 148/4500 | 170/4200 | 235/1950 | 270/2100 | 280/2200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,6 | 11,5 | 10,9 | 10,3 | 7,8 | 7,2 | 6,9 |
Prędkość max (km/h) | 170 | 188 | 192 | 200 | 224 | 237 | 242 |
Zużycie paliwa (śr) | 6,7 | 7,6 | 6,9 | 7,8 | 9,4 | 8,7 | 8,9 |
Silnik | 1.9 SDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI 4x4 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa (cm3) | 1896 | ||||
Moc (KM/obr.) | 68/4200 | 90/3750 | 110/4150 | 130/4000 | 150/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr.) | 133/2200 | 210/1900 | 235/1900 | 310/1900 | 320/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 17 | 12,7 | 10,7 | 9,8 | 9,1 |
Prędkość max (km/h) | 160 | 180 | 193 | 205 | 211 |
Zużycie paliwa (średnie) | 5,1 | 5 | 5 | 5,2 | 6,2 |
długość | 4184 |
---|---|
szerokość | 1742 |
wysokość | 1439 |
rozstaw osi | 2513 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 |
Autor: Grzegorz Burda