Trwa ładowanie...

Seat Leon (1999 – 2005)

Seat Leon (1999 – 2005)
d1wuq1e
d1wuq1e

Seat należy do koncernu Volkswagena i pełni w nim rolę marki o sportowym charakterze. Spośród wszystkich modeli najlepiej do tego wizerunku pasuje Leon, najbardziej sportowy ze wszystkich Seatów.

Model pierwszej generacji cieszył się dużą popularnością i występował w ogromnej liczbie wersji silnikowych, ale tylko w jednej wersji nadwozia.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11135/seat-leon-i-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Seat Leon ujrzał światło dzienne pod koniec 1999 roku i powstał na bazie Toledo. Obydwa samochody są zbudowane na płycie podłogowej Golfa IV, mają takie samo zawieszenie (oczywiście z innymi nastawami), silniki i układ napędowy. Można powiedzieć, że Leon to Toledo w wersji hatchback, gdyż do tylnych drzwi samochody są takie same.
Leon sportowe auto i hiszpański temperament jest dość powściągliwie stylizowany. Ma spokojną linię nadwozia, a trochę dynamizmu dodaje mu wznosząca się ku tyłowi linia okien oraz niewielki spoiler na klapie bagażnika. Lekko zadarta do góry pokrywa bagażnika powoduje słabą widoczność do tyłu. W mocniejszych wersjach groźnego wyglądu dodają jeszcze inne zderzaki oraz progi.

Leon produkowany był tylko z nadwoziem 5-drzwiowym, wnętrze zostało przeniesione z Toledo, ale nie można uznać tego za wadę. Jakość materiałów jest wysoka, a ergonomia na dobrym poziomie. Deska rozdzielcza ma klasyczne kształty, którym sportowego ducha nadaje czerwone podświetlenie zegarów, a w mocniejszych odmianach białe tarcze zegarów i czerwone szwy na kierownicy oraz lewarku.

d1wuq1e

Kierowca z zajęciem wygodnej pozycji nie będzie miał problemów, gdyż kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach, a fotel ma regulację wysokości. Na ilość miejsca z przodu nie powinni narzekać nawet wysocy pasażerowie, natomiast z tyłu jest go raczej średnio, a jeśli przednie fotele są odsunięte maksymalnie do tyłu, to nawet mało.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11135/seat-leon-i-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Bagażnik ma pojemność 340 litrów (w wersji 4x4 - 270 litrów), co jest średnią wielkością w tej klasie.
Leon występował dodatkowo w sportowych wersjach takich jak Sport, Top Sport, FR, CUPRA R, które oprócz mocnych silników wyróżniały się również bardziej agresywną stylistyką.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

d1wuq1e

Zawieszenie

Zawieszenie Leona jest typowe dla kompaktów i takie samo jak w innych autach powstałych na tej samej płycie. Z przodu zamontowano klasyczne kolumny McPherson, natomiast z tyłu belkę skrętną. W wersjach 4x4 tylne zawieszenie jest zupełnie inne. Jest to układ wielowahaczowy z drążkiem reakcyjnym.

Silniki

Gama silników Leona jest bardzo bogata i niewiele kompaktów może się z nim równać. Tworzy ją aż 9 jednostek benzynowych i 6 wysokoprężnych. Podstawowym silnikiem jest malutki 1.4 16V o mocy 75 KM, z którym Leon jest sportowcem tylko z nazwy. Ale z drugiej strony nie jest zawalidrogą i zapewnia niskie koszty eksploatacji. Kolejny to 1,6 l w wersji z dwoma i czterema zaworami na cylinder. Silnik 1.6 16V wydaje się być najlepszym kompromisem pomiędzy kosztami a dynamiką. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11135/seat-leon-i-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Następny jest silnik 1,8 l w technice 5-zaworowej. W najsłabszej wersji osiąga on 125 KM, a wspomagany turbosprężarką jest w stanie wykrzesać nawet 225 KM (CUPRA R). Leon miał także silniki V5 (2,3 l/ 170 KM) i V6 (2,8 l/ 204 KM), jednak nie cieszyły się popularnością i były paliwożerne.
Amatorzy Diesli także mają w czym wybierać, gdyż silnik 1,9 l występował w sześciu odmianach mocy, od wersji wolnossącej SDI (68 KM) do TDI (150 KM). Mocniejsze wersje benzynowe i wysokoprężne łączone są z 6-biegowymi skrzyniami, a wersje 1.8 T 180 KM i 1.9 TDI 150 KM występowały również z napędem na wszystkie koła.

d1wuq1e

Eksploatacja

Leon nie sprawia problemów w eksploatacji i nie nękają go zbyt częste usterki. Zawieszenie jest nadzwyczaj trwałe. W przednim dość szybko zużywają się jedynie tulejki stabilizatora przechyłu, ale naprawa jest tania. Łączniki wytrzymują ponad 100 tys. km. Częstym usterkom ulegają włączniki świateł awaryjnych, czego skutkiem jest brak kierunkowskazów. W silnikach 1,4 l i 1,6 l awarii ulegają cewki zapłonowe. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11135/seat-leon-i-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Układ wydechowy jest trwały i powinien wytrzymać około 5 - 6 lat. W mocniejszych wersjach na wielką próbę wystawiony jest układ napędowy i jego trwałość zależy w głównej mierze od temperamentu kierowcy. Koszty napraw nie są wysokie, gdyż na rynku jest mnóstwo zamienników wysokiej jakości. Leon jest odporny na korozję i ewentualne ogniska rdzy mogą świadczyć o wypadkowej przeszłości auta.

d1wuq1e

Wady

- Jedna wersja nadwozia
- Średni bagażnik
- Mało miejsca na tylnej kanapie

Zalety

- Duży wybór silników i wersji
- Niskie koszty napraw
- Mała usterkowość

*Ważniejsze daty *
1999 - premiera Leona
2002 - prezentacja wersji 4x4 z silnikami 1.8T 180 KM i 1.9 TDI 150 KM
2002 - prezentacja wersji CUPRA R o mocy 210 KM
2003 - prezentacja wersji CUPRA R o mocy 225 KM
2004 - prezentacja wersji FR
2005 - premiera nowego modelu Leona

Wersja Rok produkcji
2000 2001 2002 2003 2004 2005
1.4 21,3 23,1 25,2 27,5 29 31,1
1.6 21,8 24,3 27 29,6 31,2 33,4
1.8 22 24,9 27,3 31 33,5
1.8T 180 25,6 29 31,8 36,8 38,9 42,5
CUPRA R 48 56,6 61,3 66,6
1.9 TDI 90 22,1 25,8 28,3 32,1 34,7 37,7
1.9 TDI 110 24,8 28,1 31,5 35,7 38,6 42
1.9 TDI 130 38,1 41,2 43,4
1.9 TDI 150 38,5 43,7 47,2 50,6
*ceny wg Eurotax
Silnik 1.4 16V 1.6 8V 1.6 16V 1.8 20V 1.8 20V T 4x4 1.8 20V T 1.8 20V T
Pojemność skokowa (cm3) 1390 1595 1597 1781
Moc (KM/obr.) 75/5000 102/5600 105/5700 125/6000 180/5500 210/5800 225/5900
Maks. moment obr. (Nm/obr.) 128/3300 145/3800 148/4500 170/4200 235/1950 270/2100 280/2200
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,6 11,5 10,9 10,3 7,8 7,2 6,9
Prędkość max (km/h) 170 188 192 200 224 237 242
Zużycie paliwa (śr) 6,7 7,6 6,9 7,8 9,4 8,7 8,9
Silnik 1.9 SDI 1.9 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI 4x4
Pojemność skokowa (cm3) 1896
Moc (KM/obr.) 68/4200 90/3750 110/4150 130/4000 150/4000
Maks. moment obr. (Nm/obr.) 133/2200 210/1900 235/1900 310/1900 320/2000
Przyspieszenie 0-100 km/h 17 12,7 10,7 9,8 9,1
Prędkość max (km/h) 160 180 193 205 211
Zużycie paliwa (średnie) 5,1 5 5 5,2 6,2
długość 4184
szerokość 1742
wysokość 1439
rozstaw osi 2513
pojemność zbiornika paliwa (l) 55

Autor: Grzegorz Burda

d1wuq1e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1wuq1e
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj