Polacy najchętniej sprowadzają motocykle z Niemiec. Zazwyczaj jest to sportowa Honda, która trafia do woj. śląskiego lub dolnośląskiego.
Z tysięcy zleceń dotyczących transportu motocykli poprzez aukcje transportowe clicktrans.pl wynika, że w latach 2011-2015 rodacy coraz chętniej sprowadzają maszyny do kraju lub wywożą je za granicę. W 2014 r. zainteresowanie usługami sprowadzania motocykli z zagranicy wzrosło o kilkadziesiąt procent w stosunku do roku ubiegłego. Najczęściej zleca się transport z miasta do miasta w Polsce (60 proc. zleceń). Wśród krajów, skąd ściągaliśmy najwięcej jednośladów brylują Niemcy (37,9 proc.) i Wielka Brytania (33,6 proc.). Dalsze pozycje zajmują Włochy (6,8 proc.), Francja (4,7 proc.) oraz Holandia (4,6 proc.). Udział motocykli sprowadzanych od naszego zachodniego sąsiada rośnie z każdym rokiem. W 2011 r. było to 21 proc., a w 2014 r. już 43 proc. Maleje natomiast udział maszyn ściąganych z Wielkiej Brytanii – z 48 proc. w 2012 r. do 21 proc. w 2014 r.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Istnieją kraje, do których Polacy częściej wywożą motocykle, niż je stamtąd sprowadzają – Hiszpania, Irlandia, Norwegia, Dania, Szwecja i Portugalia. Tu znaczenie ma nie tylko Polonia zamieszkująca te kraje, która sprowadza jednoślady, aby mieć je na miejscu. Z roku na rok rozwija się dynamicznie turystyka motocyklowa. Co ciekawe, maszyna przebywa średnią odległość 1376 km, aby dotrzeć od nadawcy do miejsca docelowego.
Motocykle ściągają najczęściej mieszkańcy woj. śląskiego, dolnośląskiego i małopolskiego (po 11 proc.) oraz mazowieckiego (10 proc.), zaś wśród miast docelowych brylują Wrocław, Warszawa, Kraków, Poznań oraz Bydgoszcz. Najniższy współczynnik ma miejsce w woj. opolskim i lubuskim (po 2 proc.). Motocykle najchętniej sprowadzane są podczas sezonu motocyklowego. Zainteresowanie transportem zaczyna się od marca i osiąga swój szczyt w miesiącach letnich w lipcu, sierpniu. Miesiące słabsze pod względem transportu jednośladów to czas od listopada do stycznia.
Największą popularnością, zarówno wśród osób sprowadzających motocykle do Polski, jak i zlecających transport za granicę, takie marki jak Honda (25 proc.), Yamaha (18,3 proc.) i Suzuki (18,9 proc.). Zauważalny jest spadek udziału Yamahy (w 2011 r. było to 30,3 proc.) oraz wzrost Suzuki (2011: 15,8 proc.). Wśród typów jednośladów najpopularniejsze są tzw. ścigacze (61 proc.). Cruiser/chopper miał udział 17 proc., cross/enduro/supermoto 15 proc., a „turystyki” 5 proc.
Źródło: Clicktrans.pl
ll/moto.wp.pl