Samochody, które w 2019 r. wygrywały rankingi niezawodności
Najlepsze z najlepszych
Kupując samochód, marzymy nie tylko o tym, by był wygodny, oszczędny i dawał frajdę z prowadzenia, ale też o tym, by nie przysparzał nam problemów. Jak wybrać odpowiedni model? Warto zapoznać się z wynikami rankingów, które w 2019 r. opublikowały różne instytucje.
ADAC, GTU, Dekra, Warranty Direct, "What Car?" czy ProfiAuto - to twórcy najważniejszych rankingów niezawodności. Na następnych slajdach przedstawiamy zwycięzców poszczególnych zestawień w 2019 r. w podziale na segmenty.
Jak należy rozumieć przytoczone rezultaty? W przypadku GTU i Dekry mamy do czynienia z wynikami obowiązkowych przeglądów technicznych pojazdów. Mogą nam one wiele powiedzieć na temat ogólnego stanu poszczególnych modeli na niemieckim rynku po kilku latach użytkowania. Możliwe jest jednak, że w rezultatach GTU i Dekry nie widać wszystkiego, bo przecież wiele usterek naprawianych jest przed odwiedzeniem stacji diagnostycznej.
ADAC swój ranking układa na podstawie działalności pomocy drogowej. Wyróżnione w nim modele są więc tymi, które najrzadziej zawodzą w trasie.
W przypadku rankingu brytyjskiego Warranty Direct pod uwagę brane są wszystkie naprawy, które zostały zgłoszone przez posiadaczy oferowanych przez tę firmę ubezpieczeń na wypadek awarii pojazdu. Firma wylicza wskaźnik, który jest odzwierciedleniem częstotliwości usterek i kosztów ich usunięcia. Im wskaźnik jest niższy, tym lepiej.
W przypadku zestawienia "What Car?" rezultaty powstają w efekcie analizy ankiet czytelników. Czy można im wierzyć? Na to pytanie musimy sobie odpowiedzieć sami. Właściciele samochodów są w nich proszeni o opisanie problemów, jakie napotkali w ciągu ostatnich 12 miesięcy użytkowania aut. Wreszcie polskie zestawienie ProfiAuto. Powstało ono w oparciu o opinie 1,3 tys. czynnych zawodowo mechaników.
W opracowaniu podaję wyniki dla samochodów liczących sobie od 4 do 10 lat. To przedział, który jest najbardziej interesujący z punktu widzenia nabywcy używanego pojazdu. Kilka lat na drodze daje też okazję do zweryfikowania trwałości podzespołów aut.
Samochody hybrydowe i elektryczne
Rozpoczynamy od tej grupy pojazdów, która cieszy się obecnie największą dynamiką pod względem sprzedaży. Nie każde z zestawień wyróżnia tego typu auta. Nie wszystkie modele mogły pojawić się w nich również dlatego, że w wielu przypadkach liczba egzemplarzy danego modelu jest na tyle niska, iż nie przekracza założonego przez autorów rankingów progu, mającego zapewnić adekwatność danych.
Lexus CT od 2011 r.
Toyota Yaris od 2011 r.
Lexus NX od 2014 r.
Samochody miejskie
Najbardziej przystępne cenowo i najprostsze w obsłudze oraz naprawie modele cieszą się sporą popularnością. Nic dziwnego. Dla wielu osób mogą stanowić jedyny pojazd w gospodarstwie, a w przypadku wielu rodzin są tym drugim. Na które warto postawić?
Auta 8 i 9-letnie
1. Toyota iQ
2. Audi A1
3. Toyota Yaris
1. Mazda 2
2. Audi A1
3. Opel Adam
1. Mazda 2
2. Renault Zoe
3. Audi A1
Auta 8-letnie
1. Toyota Aygo
2. Hyundai i10
3. Chevrolet Spark
1. Audi A1
2. Mitsubishi Space Star
3. Citroen C1
1. Audi A1 (2010 r.)
2. Honda Jazz (2008 r.)
3. Mazda 2 (2007 r.)
1. Suzuki Celerio (od 2015 r.)
2. Honda Jazz (od 2017 r.)
3. Dacia Sandero (od 2013 r.)
1. Toyota IQ
2. Hyundai Getz
3. Honda Jazz
ProfiAuto
1. Toyota Yaris 3. generacji
2. Volkswagen Polo 9N
3. Skoda Fabia 2. generacji
Samochody kompaktowe
Segment samochodów kompaktowych ceniony jest za wszechstronność. Samochody te są jednocześnie na tyle małe, by wygodnie lawirowało się nimi w mieście, ale też na tyle duże, że nawet dalszy rodzinny wyjazd jest wygodny. Na które modele warto postawić?
Auta 8 i 9-letnie
1. Toyota Prius
2. Mercedes Klasy A
3. Volkswagen Golf VI
1. Volvo V40
2. Volkswagen Golf VII
3. Mazda 3
1. Mercedes klasy A
2. Volvo V40
3. Audi A3
Auta 8-letnie
1. Mercedes Klasy A
2. BMW serii 1
3. Toyota Auris
1. Audi A3
2. BMW serii 1
3. Mercedes Klasy A
1. Audi A3 (od 2012 r.)
2. Volkswagen Golf VII (od 2012 r.)
3. BMW serii 1 (od 2011 r.)
1. Skoda Rapid (2012-2019 r.)
2. Toyota Auris (2013-2019 r.)
3. Hyundai i30 (2012-2017 r.)
1. Mitsubishi Lancer
2. Honda Insight
3. Ford Focus
ProfiAuto
1. Volkswagen Golf VI
2. Audi A3 (2003 – 2012)
3. Skoda Octavia II
Samochody segmentu D
Modele tego kurczącego się segmentu z jednej strony wywiązują się z zadań stawianych przed autami rodzinnymi, a z drugiej strony mogą stanowić reprezentacyjny środek transportu dla menadżera. Oto najlepsze z nich.
Auta 8 i 9-letnie
1. Volvo S60/V60
2. Audi A4
3. Honda Accord
1. Audi A4
2. Mercedes Klasy C
3. Volvo S60/V60
1. Audi A4
2. Mercedes CLA
3. Mercedes Klasy C
Auta 8-letnie
1. Audi A4
2. Audi A5
3. BMW serii 3
1. Audi A4
2. BMW serii 3
3. Audi A5
1. Audi A4 (od 2010 r.)
2. Volvo S60 / V60 (od 2008 r.)
3. Audi A5 (od 2007 r.)
1. Ford Mondeo
2. Toyota Avensis
3. Audi A4
ProfiAuto
1. Audi A4 (2004-2007 r.)
2. Toyota Avensis
3. BMW serii 3 (2005-2012 r.)
SUV-y i crossovery
To najmodniejsza w ostatnich latach gałąź motoryzacji. Obecnie aż 40 proc. pojazdów wyjeżdżających z salonów samochodowych stanowią właśnie SUV-y i crossovery. Oto te, które z upływem czasu radzą sobie najlepiej.
Auta 8 i 9-letnie
1. BMW X1
2. Audi Q5
3. Toyota RAV4
1. Audi Q3
2. Audi Q5
3. Mazda CX-5
1. Mercedes GLA
2. Audi Q5
3. Mercedes GLK
Auta 8-letnie
1. BMW X1
2. BMW X3
3. Mercedes GLK
1. BMW X1
2. Renault Captur
3. Audi Q3
1. Mercedes M (od 2011 r.)
2. Audi Q3 (od 2011 r.)
3. Audi Q5 (od 2008 r.)
1. Kia Soul
2. Mini Countryman
3. Toyota RAV4
1. Suzuki Jimny
2. Nissan Qashqai
3. Suzuki SX4
Wśród modeli wskazanych przez polskich mechaników jedynym SUV-em spośród 49 aut był Nissan Qashqai (2006-2013). Japoński wóz został sklasyfikowany na wysokim, piątym miejscu.
Jak łatwo zauważyć, w niemieckich rankingach dominują samochody naszych zachodnich sąsiadów. W zestawieniach brytyjskich w czołówce znajdziemy znacznie więcej aut japońskich. Jeśli chodzi o zestawienie polskich mechaników, to znajduje się ono mniej więcej pośrodku.