WAŻNE
TERAZ

Trump jednak nie spotka się z Putinem w Budapeszcie? "Nie ma planu"

Samochody, które naprawdę palą najmniej

Zakup samochodu to dla większości z nas poważna inwestycja. Nic więc dziwnego w tym, że spodziewamy się otrzymać dokładnie to, co nam obiecano. Pod względem spalania, w zasadzie nie ma na to szans.

Obraz
Źródło zdjęć: © moto.wp.pl

/ 10Katalog między bajki

Obraz
© moto.wp.pl

Zakup samochodu to dla większości z nas poważna inwestycja. Nic więc dziwnego w tym, że spodziewamy się otrzymać dokładnie to, co nam obiecano. Pod względem spalania, w zasadzie nie ma na to szans. By umożliwić łatwe porównywanie spalania samochodów, Unia Europejska wprowadziła obowiązkowy cykl badania zapotrzebowania samochodu na paliwo. Całość odbywa się w laboratorium, by warunki przeprowadzania testu były porównywalne. Problem polega na tym, że cykl tak naprawdę nie odpowiada temu, jak w rzeczywistości użytkuje się samochody.

Zużycie paliwa samochodów określa się, wykorzystując Nowy Europejski Cykl Pomiarowy (oryginalny skrót NEDC). Zimny samochód zostaje uruchomiony i na rolkach w laboratorium przejeżdża cztery, 200-sekundowe cykle ze średnią prędkością 18,7 km/h i maksymalną 50 km/h. Próba zaplanowana jest tak, jakby auto pokonało odległość nieco ponad 4 km, a podczas testu stało w sumie przez 4 minuty, co daje 20 proc. trwania całego pomiaru. Cykl pozamiejski trwa 400 sekund, podczas których samochód porusza się ze średnią prędkością 62,6 km/h i maksymalną 120 km/h. Taki sposób dokonywania pomiaru sam w sobie daje pole do wielu nadużyć. Przykładowo na rozwinięcie 50 km/h "w mieście" samochód ma 26 sekund. Z kolei "poza miastem", kiedy na prędkościomierzu musimy zobaczyć 120 km/h, wystarczy, że wartość ta jedynie zostanie osiągnięta. Potem samochód może natychmiast zwolnić.

Czy tak właśnie kierowcy jeżdżą po drogach? Oczywiście nie. Jeśli zależy nam na oszczędnym aucie, warto sprawdzić, ile w niezależnych testach spalił dany model. Wyniki takich prób opublikował brytyjski magazyn "What Car?". Oto najoszczędniejsze modele w poszczególnych kategoriach.

/ 10Samochody miejskie

Obraz
© zdjęcie producenta

Jak należało się spodziewać, szczyt rankingu opanowały samochody z silnikami Diesla oraz jedna hybryda.

1. Citroen C3 1,4 e-HDi - 4 l/100 km
2. Citroen DS3 1,6 e-HDi - 4,5 l/100 km
3. Mini Cooper D (3d) 1,5 - 4,6 l/100 km
4. Dacia Sandero 1,5 dCi - 4,6 l/100 km
5. Fiat Panda 1,3 MultiJet - 4,6 l/100 km
6. Renault Clio 1,5 dCi 90 - 4,6 l/100 km
7. Mini Cooper D (5d) 1,5 - 4,9 l/100 km
8. Ford Fiesta 1,6 TDCi Econetic (5d) - 4,9 l/100 km
9. Toyota Yaris 1,5 VVT-i Hybrid - 5 l/100 km
10. Audi A1 1,6 TDI - 5 l/100 km

/ 10Miejskie samochody z silnikami benzynowymi

Obraz
© zdjęcie producenta

1. Mitsubishi Mirage / Space Star 1,2 - 5,3 l/100 km
2. Suzuki Swift 1,2 - 5,5 l/100 km
3. Mazda 2 1,5 89 Skyactive-G - 5,6 l/100 km
4. Volkswagen Polo 1,2 TSI 90 (5d) - 6 l/100 km
5. Ford Fiesta 1,0 Ecoboost 125 (3d) - 6,1 l/100 km
6. Renault Clio 0,9 Tce 90 - 6,2 l/100 km
7. Skoda Fabia 1,2 TSI - 6,3 l/100 km
8. Peugeot 208 1,0 Vti - 6,3 l/100 km
9. Opel Corsa 1,0i 90 - 6,5 l/100 km
10. Toyota Yaris 1,3 VVT-i - 6,5 l/100 km

/ 10Samochody rodzinne

Obraz
© moto.wp.pl

Łatwo się domyślić, że ta kategoria została zdominowana przez auta kompaktowe. Zdziwienie może jednak budzić obecność na ostatnim miejscu Citroena DS5, będącego modelem segmentu D.

1. Honda Civic 1,6 i-DTEC - 4,2 l/100 km
2. Seat Leon 1,6 TDI 110 Ecomotive Technology - 4,5 l/100 km
3. Skoda Octavia 1,6 TDI Greenline - 4,6 l/100 km
4. Peugeot 308 1,6 BlueHDi - 4,6 l/100 km
5. Mercedes Klasy A (A200) CDI - 4,7 l/100 km
6. Mazda 3 2,2 D 150 - 4,8 l/100 km
7. Volkswagen Golf 1,6 TDI Bluemotion - 5 l/100 km
8. Volvo V40 1,6 D - 5 6. Mazda 3 2,2 D 150 - 4,8 l/100 km
9. BMW serii 1 (118 D) - 5 l/100 km
10. Citroen DS5 1,6 BlueHDi - 5,1 l/100 km

/ 10Rodzinne samochody z silnikami benzynowymi

Obraz
© moto.wp.pl

1. Peugeot 308 1,2 e-THP - 5,7 l/100 km
2. Mazda 3 1,5 - 6 l/100 km
3. Volkswagen Golf 1,2 TSI - 6,2 l/100 km
4. Seat Leon 1,2 TSI - 6,2 l/100 km
5. Nissan Pulsar 1,2 DIG-T - 6,4 l/100 km
6. Skoda Octavia 1,2 TSI - 6,4 l/100 km
7. Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSI - 6,4 l/100 km
8. Seat Toledo 1,2 TSI 85 - 6,5 l/100 km
9. Audi A3 1,4 TFSI - 6,6 l/100 km
10. Mercedes Klasy A (A180) - 6,8 l/100 km

/ 10SUV-y i crossovery

Obraz
© moto.wp.pl

1. Renault Captur 1,5 dCi - 4,8 l/100 km
2. Peugeot 2008 1,6 e-Hdi - 4,9 l/100 km
3. Mercedes GLA 200 CDI - 5 l/100 km
4. Honda CR-V 1,6 i-DTEC 2 WD - 5 l/100 km
5. Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS - 5 l/100 km
6. Skoda Yeti 1,6 TDI CR Greenline II - 5 l/100 km
7. Nissan Qashqai 1,5 dCi 2WD - 5,2 l/100 km
8. Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 110 2WD - 5,5 l/100 km
9. BMW X1 2,0d sDrive - 5,6 l/100 km
10. Kia Sportage 1,7 CRDi - 5,7 l/100 km

/ 10Samochody siedmioosobowe

Obraz
© moto.wp.pl

1. Toyota Prius+ 1,8 VVT-i Hybrid - 5,2 l/100 km
2. Citroen C4 Grand Picasso - 5,2 l/100 km
3. Toyota Verso 1,6 D-4D - 5,3 l/100 km
4. Opel Zafira Tourer 2,0 CDTi 110 - 5,4 l/100 km
5. Peugeot 5008 2,0 Hdi - 5,5 l/100 km
6. Peugeot 308 SW 1,6 e-Hdi - 5,5 l/100 km
7. Renault Grand Scenic 1,6 dCi 130 - 5,8 l/100 km
8. Nissan NV200 1,5 dCi - 5,9 l/100 km
9. Ford S-Max 2,0 TDCi 163 - 5,9 l/100 km
10. Seat Alhambra 2,0 TDI Ecomotive 140 - 6,1 l/100 km

/ 10Samochody z nadwoziem kombi

Obraz
© moto.wp.pl

1. Honda Civic Tourer 1,6 i-DETC EX Plus - 4,57 l/100 km 2. Seat Leon ST 1,6 TDI Ecomotive - 4,59 l/100 km 3. Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Greenline - 4,76 l/100 km 4. Kia cee'd SW 1,6 CRDi - 4,8 l/100 km 5. Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDI - 4,87 l/100 km 6. Volkswagen Golf Variant 1,6 TDI SE - 5,03 l/100km 7. BMW 320d Touring Efficient Dynamics - 5,04 l/100 km 8. Mazda 6 Sport Kombi 2,2 SKYACTIVE-D - 5,24 l/100 km 9. Opel Insignia 2,0 CDTi Ecoflex - 5,46 l/100 km 10. Volvo V60 2,0 D4 - 5,68 l/100 km

/ 10Samochody luksusowe

Obraz
© zdjęcie producenta

1. Lexus IS 300h - 4,7 l/100 km
2. Mercedes C300 Hybrid - 4,9 l/100 km
3. BMW 320d Efficient Dynamic - 5 l/100 km 4. Audi A4 2,0 TDIe - 5,1 l/100 km
5. Mercedes C200 Bluetec AMG Line - 5,1 l/100 km
6. Mercedes E300 Hybrid - 5,2 l/100 km
7. BMW 520d SE - 5,2 l/100 km
8. Mazda 6 2.2 Skyactiv-D - 5,2 l/100 km
9. Volkswagen Passat 2.0 TDI Bluemotion - 5,4 l/100 km
10. Lexus GS 300h - 5,5 l/100 km

10 / 10Które marki najbardziej oszukują na spalaniu?

Obraz
© moto.wp.pl

Międzynarodowa Rada Czystego Transportu (ICCT) opracowała raport na temat rzeczywistego spalania samochodów. Jak wynika z danych, w 2001 roku rozbieżność pomiędzy nim a danymi katalogowymi wynosił średnio 10 proc. W 2011 roku było to już 25 proc. Okazuje się, że najmocniej oszukani mogą poczuć się zwolennicy niemieckich aut, szczególnie tych dużych. Jak wynika z raportu, największe różnice występują w przypadku BMW. Pojazdy bawarskiego producenta w rzeczywistości spalają około 30 proc. więcej, niż na kartach katalogów. Jeśli chodzi o samochody firmy Audi, należącej do grupy Volkswagena, różnica wynosi 28 proc. Auta General Motors (Opel i Chevrolet) potrzebują 27 proc. ponad to, co deklaruje producent. Mercedes spali natomiast o 26 proc. więcej. Obecnie nie ma już firm, które nie rozmijałyby się z prawdą, podając spalanie. Które jednak oszukują najmniej? Jak wynika z danych zebranych przez ICCT, najuczciwiej do klienta podchodzi Toyota. Samochody tej japońskiej marki spalają o 15 proc. więcej, niż podaje się
w katalogach. Różnica na poziomie 16 proc. pojawia się w przypadku samochodów Renault, Citroena i Peugeota. W przypadku Fiata, grupy Volkswagena - w tym Audi - oraz Forda różnica wynosi już 23 proc.

Źródło: What Car?
tb/

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie