| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12003/fabdesignbenz020907enimages_big-550.jpeg',550,366) ) |
| --- | Po tradycyjnych dwóch dniach zarezerwowanych dla przedstawicieli mediów, Salon Samochodowy w Genewie po raz 77. otworzył swe podwoje dla każdego, kto zdecyduje się wydać kilka franków na bilet. To nieduża kwota zwłaszcza, że w zamian otrzymuje się prawo wstępu na starannie przygotowany motoryzacyjny festyn, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie, nie wyłączając dzieci.
Najważniejsze są oczywiście, samochody, zwłaszcza nowości, które w najbliższych tygodniach trafią do salonów dealerskich. Drugą, nie mniej ważną grupę stanowią pojazdy koncepcyjne, które z jednej strony pokazują potencjał technologiczny producenta, a z drugiej pozwalają wyobrazić sobie, w jakim kierunku zmierza motoryzacja.
Lista genewskich nowości – światowych i europejskich – liczy kilkadziesiąt pozycji. Wiele z nich dotyczy marek nieco egzotycznych jak np. Bertone, Carver, Bentley, Koenigsegg czy Rolls-Royce. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12003/p1070193enimagesbig-550.jpeg',550,366) ) |
| --- | Krótką prezentację ograniczymy więc do tych pojazdów, które mają szanse pojawić się na naszym rynku.
Renault zaprezentował zupełnie nową, bardzo atrakcyjną generację Twingo oraz concept-cara Clio Grand Tour, który jest zapowiedzią Clio w wersji kombi | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12003/gen-01.jpeg',500,333) ) |
| --- | . Gwiazdą Citroena jest C-crosser. 7-miejscowy SUV ma szansę stać się rarytasem, bo początkowo planowana jest produkcja zaledwie 15 tys. jego egzemplarzy. Trzeci francuski producent – Peugeot – zaprezentował wersję kabriolet-coupe (CC) modelu 207 oraz SUV-a 4007.
Nowości Forda, to kolejna generacja Mondeo (w trzech wersjach nadwozia) oraz C-MAX’a. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12003/koenigseggccx020907enimagesbig-550.jpeg',550,366) ) |
| --- | Fiat zauroczył modelem Bravo, a amerykański Dodge roadsterem Daemon. Poprzeczkę na wysokim poziomie utrzymuje Kia, która zaprezentowała wersję kombi (SW) modelu cee’d, a ponadto anonsuje w tej rodzinie kabriolet interesującym prototypem excee’d.
Nowości Volvo to dziesiąta już generacja uznanego i cenionego V70 oraz równie interesująca off-roadowa odmiana XC70. Skoda ma niewielką ekspozycję, na której skupiła się na Fabii II (oraz Fabii w rajdowej wersji S2000).
Volkswagen prezentuje Golfa w wersji Variant (kombi) oraz ekonomiczną i ekologiczną odmianę Passata nazwaną Bluemotion. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12003/abrillancebc3010907enimagesbig-550.jpeg',550,366) ) |
| --- | Genewską gwiazdą Audi jest luksusowe coupe A5, Mercedesa - nowa Klasa C, natomiast BMW seria 1 oraz 5.
Toyota lansuje model Auris, Lexus kolejne modele z napędem hybrydowym. Nowość Seata, to Altea Freetrack z napędem 4x4, w Mitsubishi - nowy Outlander. Nissan prezentuje nową wersję modelu X-trail. Honda koncentruje się na pokazaniu najnowszej technologii oraz sporcie. Oba tematy łączą się w prototypie Small Hybrid Sports Car.
Motoryzacja to także sport. Przygotowanie i udział specjalnych wersji samochodów do rajdów i/lub wyścigów jest sprawą prestiżu praktycznie każdego producenta. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12003/p1070269enimagesbig-550.jpeg',529,375) ) |
| --- | Nic więc dziwnego, że także tego typu pojazdy są licznie reprezentowane w Genewie.
Są więc bolidy Formuły 1 (Renault, Honda, BMW), serii Le Mans (Peugeot 908 HDi FAP), samochody klasy WRC (np. Subaru czy Suzuki) coraz popularniejszej klasy S2000 (Skoda Fabia) czy w końcu samochody terenowe znane chociażby z Rajdu Dakar (Mitsubishi). Nie brakuje też samochodów o wybitnie sportowym charakterze, ale dla każdego kierowcy. Przykładem może być tutaj Opel Corsa OPC z silnikiem 1,6 l o mocy blisko 200 KM!
Warto też wspomnieć o coraz silniejszym trendzie, który w Genewie jest już bardzo wyraźny. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12003/russo-baltique060906enimages_big-550.jpeg',550,366) ) |
| --- | To dążenie producentów do proponowania aut coraz mniej zanieczyszczających środowisko. Nie jest to przemijająca moda, ale trwały kierunek rozwoju, który znajduje swe odbicie w ilości pokazywanych „eksponatów” oraz sposobie ich prezentowania.
Każda licząca się firma oferuje już pojazdy z napędem hybrydowym lub/i napędzane bioetanolem (mieszanki benzyny z dużą zawartością alkoholu), gazem ziemnym czy z silnikami posiadającymi fantastycznie działające filtry zanieczyszczeń. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12003/stolastola1031307enimagesbig-550.jpeg',550,366) ) |
| --- | Kierowcy w Europie Zachodniej coraz chętniej takie auta kupują, chociażby z tego względu, że coraz więcej miast wprowadza w swych centrach ograniczenia w ruchu dla pojazdów emitujących zbyt wiele zanieczyszczeń.
I jeszcze jeden drobiazg. W 2008 r. Mistrzostwa Europy w piłce nożnej organizują wspólnie Austria i Szwajcaria. Nie brakuje więc na genewskim salonie futbolowych akcentów – są stosowne dekoracje, pokazy żonglerki piłką, symulatory gry oraz rozstawione gęsto tradycyjne stoliki do gry w „piłkarzyki”. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12003/20070306-114-up-img-55.jpeg',369,550) ) |
| --- | Kia natomiast podkreśla na swej ekspozycji, że cee’d kombi będzie oficjalnym samochodem mistrzostw.
Kabriolet Roku Podczas 77 Salonu Samochodowego w Genewie po raz czternasty przyznany został tytuł Kabriolet Roku. Tym razem, jury składające się z 21 dziennikarzy motoryzacyjnych z 12 krajów uhonorowało tym mianem Opla GT.
Warto dodać, że jest to już trzeci Kabriolet Roku marki Opel. Wcześniej tytuł ten otrzymał model Tigra TwinTop (2004) oraz Speedster (2000).
W gronie wyróżnionych znalazły się ponadto: Peugeot 306 (1994), Fiat Barchetta (1995), BMW Z3 Roadster (1996), Mercedes-Benz SLK (1997), Chevrolet Camaro Convertible (1998), Honda S2000 Roadster (1999), Peugeot 206 CC (2001), MG TF (2002), Citroen Pluriel (2003), Nissan 350Z Roadster (2005) oraz Alfa Romeo Spider (2006).
Autor: Maciej Rzońca