W 2007 roku sprzedano w naszym kraju 1 290 autobusów. To o 9 sztuk mniej niż rok wcześniej (-0,7%). Odnotowany wynik oznacza powolną stabilizację polskiego rynku na poziomie 1,3 tys. sztuk rocznie, czyli znacznie poniżej jego teoretycznych możliwości.
W 2007 roku nastąpiła historyczna zamiana na pozycji lidera autobusowego rynku. Pierwsze miejsce w generalnej klasyfikacji zajął Solaris, a dotychczasowy lider (Autosan) spadł na drugie miejsce. To efekt wzrostu popytu w segmencie miejskim i braku większych zamówień na autobusy szkolne i międzymiastowe. Dodajmy, że w 2007 r. Autosan zdecydowanie wygrał w segmencie międzymiastowym, bezproblemowo utrzymując tutaj pozycje lidera.
Kolejna „rankingowa” niespodzianka to trzecie miejsce Kapeny, która ostatecznie wyprzedziła Jelcza i Solbusa. Warto również zauważyć zdecydowany awans Scanii, która dzięki nowym kontraktom na autobusy OmniCity dla PKS Grodzisk Maz. stała się ważnym graczem w segmencie miejskim. Ponadto szwedzki przedstawiciel został ponownie liderem wśród turystycznych marek, gdzie pokonał zarówno Mercedesa, jak i VDL Bova.
W 2008 r. w statystykach firmy JMK pojawią się kolejne dwie marki, które rozpoczęły szerszą sprzedaż na naszym rynku w zeszłym roku: turecka Temsa (reprezentowana w Polsce przez firmę CMS Auto) i białoruski MAZ (reprezentowany w Polsce przez firmę MAZ Auto Poland). W ubiegłym roku dostarczyły one do polskich klientów łącznie 12 pojazdów, w tym Temsa -3 szt., a MAZ -9 szt. W 2008 roku w statystykach zaistnieje również ukraiński LAZ, który podpisał umowę z MPK Kielce na dostawę 4 szt. przegubowych autobusów. To pierwsze autobusy tej marki, które zostaną sprzedane w naszym kraju. Te pierwsze zamówienia wschodnich producentów pokazują, że polski rynek staje się coraz bardziej dla nich atrakcyjny i z roku na rok możemy spodziewać się tutaj coraz większej liczby graczy.
Źródło: Samar, JMK (Aleksander Kierecki)