Rybnik/ Miasto chce przebudować ulicę wiodącą od dworca kolejowego

Samorząd Rybnika chce przebudować ul. Kopernika. To arteria wiodącą od dworca kolejowego w stronę centrum miasta: bazyliki i odnowionego w ostatnich latach deptaka. Miasto zapowiada, że ma ona stać się bardziej przyjazna dla pieszych i rowerzystów.

Władze Rybnika ogłosiły konkurs na opracowanie koncepcji zagospodarowania terenów wzdłuż pierwszego odcinka jednokierunkowej ul. Kościuszki - od ulicy Dworcowej do skrzyżowania z ulicą Bolesława Chrobrego.

Koncepcja powinna uwzględniać m.in.: miejsca wypoczynku i spotkań, lokalizację ogródków letnich i elementów architektury wodnej, zieleń, dwukierunkową bezkolizyjną drogę rowerową i zadaszony parking dla rowerów w pobliżu dworca kolejowego, istniejący parking dla samochodów na placu przed dworcem, kilka miejsc postojowych dla samochodów wzdłuż ulicy, dwie strefy postojowe typu kiss & ride oraz elementy systemu uspokojenia ruchu samochodowego.

Jako rozwiązania alternatywne miasto dopuszcza np. możliwość likwidacji istniejącej zatoki autobusowej, wykorzystanie jednego pasa ruchu jako buspasa, wykorzystanie jednego pasa ruchu jako miejsc postojowych dla samochodów osobowych, a także zwężenie pasa jezdni ulicy do 6,5 m. Prace można składać do 7 października br. w rybnickim magistracie.

Otwarty po przebudowie pod koniec 2014 r. rybnicki deptak zaczyna się w rejonie końca ul. Kopernika, na placu przed bazyliką św. Antoniego. Tworzą go ulice Powstańców Śląskich, a potem Jana III Sobieskiego, prowadzące w stronę rybnickiego rynku. Podczas przebudowy odnowiono też przylegającą ul. św. Jana oraz dwa dotychczasowe place - przed kościołem Matki Boskiej Bolesnej oraz przed bazyliką - u zbiegu ulic. Kopernika i Powstańców Śląskich.

W tym drugim miejscu, przez które wcześniej przejeżdżały samochody, znalazła się fontanna z elementami oświetlenia. Przy bazylice zmieniono aranżację skweru. Wraz z remontem deptaka powiększono obszar dla ruchu pieszego; zmieniono układ komunikacyjny, w którym przeważają ulice jednokierunkowe.

Pierwotnie miasto planowało pokrycie tamtego przedsięwzięcia ze swojego budżetu. Wykonawca przeprowadził swe prace za ok. 11,1 mln zł. Ostatecznie przebudowę wsparły jednak środki unijne - w projekcie wartym 11,4 mln zł; wsparcie z UE przekroczyło 5 mln zł. Na razie miasto nie podało, jak zamierza sfinansować planowaną rewitalizację ul. Kopernika.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła