Ruszy budowa kolejnych odcinków autostrady A-1

Obraz

W połowie tego roku w budowie będzie już cały śląski odcinek autostrady A-1 od Pyrzowic do granicy z Czechami. Droga ma być gotowa do końca 2011 roku - wynika z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Obraz
© (fot. PAP/Andrzej Grygiel)

"Z satysfakcją mogę powiedzieć, iż obecny kryzys nie miał dotąd żadnego wpływu na to zadanie i nie spodziewamy się, żeby miał taki wpływ. Na dziś nie widać zagrożeń dla realizacji harmonogramu prac" - powiedział w środę dziennikarzom wicedyrektor katowickiego oddziału GDDKiA Marian Sobula.

Przypomniał, że trwają już prace na ok. 50-kilometrowym, podzielonym, na trzy kontrakty południowym odcinku A-1, od granicy z Czechami do węzła "Sośnica" w Gliwicach, oraz prace na samym węźle, gdzie przetną się autostrady A-4 i A-1. 18-kilometrowy odcinek z Sośnicy do Bełku ma być gotowy w tym roku, a odcinki Bełk-Świerklany i Świerklany-Gorzyczki w 2010 roku.

W najbliższych miesiącach mają również rozpocząć się prace na odcinkach na północ od Sośnicy, aż do Pyrzowic. W przyszłym tygodniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą pierwszego z tych odcinków. Chodzi o 8 km z Sośnicy do Zabrza-Maciejowa. Prace wykona Polimex-Mostostal.

Obraz
© (fot. PAP/Andrzej Grygiel)

W marcu spodziewane jest wydanie pozwolenia na budowę kolejnych odcinków: ponad 20 km z Maciejowa do Piekar Śląskich (trwa ocena ofert w przetargu na wykonawcę, umowa ma być zawarta do maja, a prace ruszą w połowie roku) oraz 14,5 km z Piekar do Pyrzowic (w połowie marca zostaną otwarte oferty).

"Zakładamy, że termin rozpoczęcia robót dla kontraktów Maciejów-Piekary i Piekary-Pyrzowice będzie wspólny i nastąpi to na przełomie czerwca i lipca. Wówczas cały ok. 100-kilometrowy odcinek od granicy z Czechami będzie już na różnych etapach budowy" - zapewnił Sobula.

Przypomniał, że dalsze ok. 70 km autostrady A-1, od Pyrzowic do granicy woj. łódzkiego, będzie realizowane w systemie koncesyjnym. W styczniu ogłoszono, że 180 km autostrady między Pyrzowicami a Strykowem wybudują za 6,7 mld zł firmy Budimex Dromex i Ferrovial Agroman. Prace potrwają 60 miesięcy od daty zawarcia umowy koncesyjnej przez Autostradę Południe SA. Sobula przyznał, że niektóre śląskie odcinki autostrady A-1 są droższe od średnich kosztów, przede wszystkim z powodu budowy na bardzo wielu fragmentach drogi trzech, a nie dwóch pasów ruchu w obu kierunkach, a także z powodu zabezpieczeń przed skutkami eksploatacji górniczej.

Obraz
© (fot. PAP/Andrzej Grygiel)

Pod względem szkód górniczych najtrudniejszy będzie odcinek między Piekarami Śląskimi a Bytomiem, gdzie jest wiele płytkich wyrobisk pogórniczych, które trzeba wypełnić i zabezpieczyć. Stosowane są też specjalne zabezpieczenia na nasypach drogowych i mostach, co podraża ich budowę o ok. 15-20 proc.

Inny koszt to wydatki związane z ochroną środowiska. Na odcinku A-1 do Pyrzowic trzeba będzie m.in. wybudować 26 km 8-metrowych ekranów akustycznych i dziesiątki przejść dla zwierząt.

Sprawy związane z oddziaływaniem autostrady na środowisko na odcinku Pyrzowice-Maciejów były w środę tematem rozprawy administracyjnej, na którą wojewoda śląski zaprosił wszystkich zainteresowanych. Rozprawę zwołano, bo choć decyzje o lokalizacji autostrady zapadły już w 2005 r., wciąż można dyskutować o środowiskowych warunkach realizacji inwestycji.

"Rozprawa administracyjna nie jest obligatoryjna, ale ze względu na wagę sprawy, rangę autostrady A-1, uznaliśmy, że taką rozprawę z udziałem społeczeństwa należy przeprowadzić. Wcześniej przedstawiciele UE wytykali nam m.in., że udział społeczeństwa w naszych postępowaniach był minimalizowany. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom społecznym, żeby każdy, kto chce, mógł się wypowiedzieć" - wyjaśnił dyrektor wydziału infrastruktury Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego Igor Śmietański.

Jednak na rozprawę, oprócz drogowców i urzędników, przyszły tylko dwie osoby. Urzędnicy liczą, że w przyszłości zainteresowanie będzie większe. Przypominają, że decyzje służące minimalizacji wpływu autostrady na środowisko mogą być podejmowane także wtedy, gdy droga będzie już gotowa. Można np. wnioskować o dodatkowe ekrany ochronne, zmianę ich kształtu czy wymianę okien w domu z powodu hałasu.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3