Ruda Śląska/ Samorząd wybrał wykonawcę drugiego odcinka trasy N-S
Samorząd Rudy Śląskiej wyłonił wykonawcę drugiego odcinka trasy N-S. Około kilometrowy odcinek dwujezdniowej arterii - wraz z połączeniem ku południowym dzielnicom Zabrza - powinien powstać w ciągu 24 miesięcy.
Trasa N-S (skrót pochodzi od angielskich słów "północ-południe") to najważniejsza inwestycja drogowa w Rudzie Śląskiej, istotna dla komunikacji w całej aglomeracji katowickiej. Usprawni ruch w mieście docelowo łącząc dwie najważniejsze drogi w regionie: autostradę A4 i Drogową Trasę Średnicową (DTŚ).
Oddany do użytku w styczniu ub. roku pierwszy odcinek trasy N-S liczy około kilometra. Wiedzie od istniejącego węzła DTŚ do dwupoziomowego węzła z rudzką ul. 1-go Maja, czyli drogą wojewódzką nr 925. Pierwszy etap prac - za 43,5 mln zł - sfinansowano głównie ze środków unijnych.
W obecnym, drugim etapie prac, powstanie ponadkilometrowy odcinek trasy od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem z tą ulicą. Ul. Bukowa, obecnie ślepa, zostanie przedłużona do ul. ks. Niedzieli, która przechodzi dalej w zabrzańską ul. Sikorskiego. Licząca ok. 1,5 km jednojezdniowa droga ułatwi dojazd ze wschodnich dzielnic Rudy Śląskiej w kierunku południowych dzielnic Zabrza: Kończyc i Pawłowa.
Wraz z drugim odcinkiem trasy N-S oraz przedłużeniem ul. Bukowej powstaną wzdłuż nich drogi rowerowe. W procedurze wyłonienia wykonawcy miasto wybrało ofertę firmy Drogopol. Kolejny etap budowy trasy N-S będzie kosztował miasto blisko 50 mln zł.
"To najważniejsza przyszłoroczna miejska inwestycja. Choć zaczynamy ją realizować z własnych środków, to dzięki temu, że zadanie to wpisane jest na listę kluczowych projektów, które mają być finansowane ze środków unijnych, pieniądze wydane na budowę trasy N-S wrócą do budżetu miasta" - wskazała prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic.
Jak wyjaśniła, 30 mln zł na rozpoczynaną inwestycję będzie pochodziło z emisji obligacji. W ten sposób budowę można rozpocząć już teraz, nie czekając na unijne dofinansowanie "Pod koniec przyszłego roku chcielibyśmy też rozpocząć roboty od ul. Bukowej do ul. Kokota. Ta inwestycja jest jednym z priorytetów tej kadencji, dlatego zależy nam na jak najszybszej jej realizacji" - podkreśliła Dziedzic.
Budowa trasy N-S - zaprojektowanej jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o prędkości projektowej 70 km/h - pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka ul. 1 Maja przebiegającego na prawie całej długości w zwartej zabudowie. W przyszłości, po zakończeniu połączenia DTŚ z A4, trasa ma być budowana dalej w obie strony - do Bytomia i Mikołowa.
Ulica 1-go Maja (droga nr 925), która łączy na osi północ-południe DTŚ, A4 i drogę krajową nr 44, ma dziś szczególne znaczenie dla Rudy Śląskiej. Odbywa się nią większość ciężkiego, towarowego ruchu w osi północ-południe.
Oprócz budowy samej trasy N-S, w ramach inwestycji przewidziano przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Szyb Walenty w kierunku dzielnicy Czarny Las (już zakończona), przebudowę ul. Bukowej (będzie realizowana teraz), przebudowę odcinka ul. Kokota w rejonie planowanego węzła z N-S oraz przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Bielszowickiej do węzła z autostradą A-4, łącznie z budową węzła drogowego przy ul. Bielszowickiej i estakady nad torami kolejowymi.