Trwa ładowanie...
d4chpks
wiadomości
14-06-2016 16:17

Ruda Śląska/ Przetarg na budowę III etapu trasy N-S

d4chpks
d4chpks

Przetarg na budowę III etapu trasy N-S, która docelowo połączy autostradę A4 z Drogową Trasą Średnicową, ogłosił samorząd Rudy Śląskiej. Jednocześnie w ostatnią fazę wchodzą prace przy budowie II odcinka trasy.

Budowana przez Rudę Śląską trasa N-S ma stać się komunikacyjnym kręgosłupem miasta. Oddany do użytku w styczniu 2014 r. pierwszy odcinek N-S liczy ok. kilometra. Wiedzie od istniejącego węzła DTŚ do węzła z rudzką ul. 1-go Maja. W obecnym, II etapie prac, powstaje m.in. ponadkilometrowy odcinek trasy od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem z tą ulicą.

O ogłoszeniu przetargu na kolejny odcinek N-S, od ul. Bukowej do ul. Kokota w dzielnicy Bielszowice, poinformowało we wtorek biuro prasowe rudzkiego magistratu.

Powstać ma tam 1,4 km dwujezdniowej drogi wraz z dwupoziomowym węzłem z ul. Kokota (trasa przejdzie wiaduktem ponad nią). Powstaną też droga dojazdowa do ogródków działkowych, chodniki, ścieżki rowerowe czy elementy systemu odwadniania. Przebudowane zostaną odcinki ważnej dla miasta ul. Kokota oraz pobliskiej ul. Wideckiego, a także okoliczne instalacje.

d4chpks

Nietypową częścią tego etapu budowy będzie przeniesienie o ok. 20 metrów na północ kolidującego z przebiegiem trasy tzw. schronu pozorno-bojowego. "To mała kapsuła, właściwie dla dwóch osób, z murem sugerującym, że jest to duży schron bojowy, stąd nazwa" - wyjaśnił miejski konserwator zabytków Łukasz Urbańczyk.

Schron jest dobrze zachowany, ale zalany deszczówką. Po przeniesieniu powstanie tam odwodnienie, a obiekt zostanie przykryty ziemią, by zachować pierwotny wygląd. Dla zainteresowanych powstanie dojście. W pobliżu znajduje się też inny duży bunkier, przy którym po zakończeniu budowy z jednej strony przebiegać będzie trasa, a z drugiej chodnik i ścieżka rowerowa. Oba obiekty należą do Obszaru Warownego "Śląsk"

W II etapie budowy trasy (od ul. 1 Maja do ul. Bukowej) kluczowe roboty zostały już wykonane - obecnie trwają końcowe prace związane z wykonaniem nawierzchni. Daleko zaawansowana jest również budowa wiaduktu w rejonie ul. Bukowej.

Sama ul. Bukowa, w tej chwili ślepa, w ramach przedsięwzięcia jest przedłużana do ul. ks. Niedzieli, która przechodzi dalej w zabrzańską ul. Sikorskiego. Licząca ok. 1,5 km jednojezdniowa droga ułatwi dojazd ze wschodnich dzielnic Rudy Śląskiej do południowych dzielnic Zabrza. Wraz z drugim odcinkiem N-S i przedłużeniem ul. Bukowej powstają też drogi rowerowe.

d4chpks

Wykonawca II etapu, firma Drogopol, od rozpoczęcia prac w połowie ub. roku deklarował, że chce możliwie skrócić przetargowy dwuletni termin na realizację inwestycji. Rudzki samorząd zaakcentował, że dzięki jego zaangażowaniu i łagodnej zimie, termin zakończenia inwestycji, pierwotnie zaplanowany na czerwiec 2017 r., został już przesunięty na styczeń 2017 r.

Kolejny, IV odcinek trasy, od ul. Kokota do węzła z autostradą A4, jest obecnie projektowany. Prace te mają potrwać końca sierpnia br. Będzie to najdłuższy z odcinków N-S: 1,9 km, powstaną tam m.in. trzy wiadukty: nad ul. Bielszowicką, nad linią kolejową i nad ul. Piaskową, a także rondo w rejonie ul. Bielszowickiej.

Podobnie, jak w przypadku wcześniejszych odcinków, na budowę ostatniego władze miasta zamierzają starać się o unijne dofinansowanie. Na razie czekają na kompletną dokumentację i kosztorys. Według wstępnych szacunków koszt budowy IV odcinka wyniesie ok. 130 mln zł.

d4chpks

Według wcześniejszych informacji władz Rudy Śląskiej na finansowanie drogowych inwestycji - w tym III etapu trasy N-S - zamierzają w ciągu czterech lat wykorzystać ponad 300 mln zł niskooprocentowanego kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego; deklarowały starania o dofinansowanie środkami zewnętrznymi.

W taki sposób miasto zaplanowało finansowanie trwającej budowy II odcinka trasy. Rozpoczęła się ona w ub. roku dzięki środkom własnym, pochodzącym m.in. z emisji obligacji. W kwietniu br. zarząd woj. śląskiego zatwierdził do dofinansowania projekt unijnego wsparcia - 136 mln zł z RPO wobec wartości przedsięwzięcia 174,3 mln zł.

Budowa trasy N-S - zaprojektowanej jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o prędkości projektowej 70 km/h - pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka rudzkiej ul. 1 Maja, przebiegającego na prawie całej długości w zwartej zabudowie.

d4chpks
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4chpks
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj