Rozwój motoryzacji powoduje zanikanie małych warsztatów

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia

Rozwój branży motoryzacyjnej negatywnie wpływa na małe niezależne warsztaty. Dziś serwisy zrzeszone w sieci mają o wiele większe szanse na przetrwanie, ponieważ pracujący tam mechanicy częściej biorą udział w szkoleniach, a same punkty są bardziej przystosowane do obsługi nowoczesnych samochodów.

Od początku tego roku zarejestrowano w Polsce o 16,7% więcej samochodów osobowych niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wyniki rejestracji nowych pojazdów rosną już 19-ty miesiąc z rzędu. Na koniec 2015 roku było zarejestrowanych w naszym kraju łącznie ponad 20,7 mln samochodów osobowych. Dla porównania na koniec 2013 roku było to ponad 19 mln samochodów, a w 2014 – ok 20 mln (źródło: raporty Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego). Rośnie także liczba kilometrów pokonywanych przez polskich kierowców, co powoduje szybsze zużywanie się podzespołów pojazdów i wzmaga ruch w branży serwisowej.

O kilku lat dynamicznie zmieniają się także technologie stosowane w nowych samochodach. Producenci aut w pełni wykorzystują najnowsze rozwiązania techniczne instalując w swoich samochodach coraz bardziej skomplikowane i złożone systemy z zakresu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Już nikogo nie dziwią komputery pokładowe, nawigacja, systemy kontrolujące trakcję, asystujące parkowanie itd. Równie zaawansowane są jednostki napędowe, skrzynie biegów czy też zawieszenie.

Wyzwania dla serwisów

Dlatego serwisy samochodowe również muszą stale rozwijać się, aby mogły w skuteczny sposób diagnozować i naprawiać wszelkie usterki – jednym słowem: odpowiadać na zapotrzebowanie rynkowe. Przez to małym, pojedyńczym warsztatom mechanicznym coraz trudniej jest dotrzymać kroku stale inwestującym w rozwój sieciom, a te które chcą sprostać tym wyzwaniom, muszą stawać się centrami o kompleksowo wyposażonych parkach narzędziowych, wyszkolonych wszechstronnie mechanikach oraz wysokich standardach obsługi klienta.

Bezpowrotnie mijają czasy, gdzie pojazdy naprawiane były w przydomowych garażach, przy użyciu przysłowiowego młotka. Zmieniająca się rzeczywistość, silna konkurencja i ogromne wymagania klientów szybko weryfikują, kto przetrwa na rynku. Współczesne serwisy muszą być wyposażone w pełną gamę oprzyrządowania pozwalającego najpierw zdiagnozować działanie poszczególnych podzespołów samochodu. Coraz większego znaczenia nabiera także poziom wyszkolenia mechaników, którzy muszą mieć szeroką wiedzę pozwalającą na efektywne naprawy. Stąd też tak istotne jest dawanie im przez poszczególne serwisy możliwości stałego dokształcania się w ramach regularnie prowadzonych szkoleń i kursów.

Gdzie pojechać z awarią?

Z punktu widzenia użytkownika nowoczesnego auta, jeśli skończy się okres objęty gwarancją, w przypadku awarii ma on do wyboru niezależny warsztat, punkt należący do sieci i ASO (Autoryzowaną Stację Obsługi). Niestety w małych warsztatach, nie zawsze można liczyć na kompleksowe podeście do usunięcia awarii, ponieważ oprócz ingerencji mechanicznej, często wymagane jest także specjale oprogramowanie do „wytłumaczenia” komputerowi, że awaria została usunięta.

W ASO natomiast, standardem staje się wymiana części lub podzespołów, co może być bardzo kosztowne i czasochłonne. Dlatego optymalnym rozwiązaniem wydaje się być skorzystanie z warsztatu zrzeszonego w sieci. Niektóre z nich, współpracują ze specjalistycznymi firmami zajmującymi się regeneracją podzespołów. To rozwiązanie o wiele tańsze, niż zakup np. nowego alternatora, czy rozrusznika, a na regenerowane części, również dostajemy gwarancję.

Źródło: Motoricus S.A., opracowanie: Jakub Tujaka, Moto.WP.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀