Rosja przedłużyła ważność karnetów TIR
Federalna Służba Celna (FTS) zawiadomiła Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ASMAP), operatora systemu TIR w Rosji, o przedłużeniu ich umowy o współpracy do 1 lipca 2014 roku - informuje w poniedziałek dziennik "Wiedomosti".
Decyzja ta oznacza, że karnety TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej zachowają ważność co najmniej do 30 czerwca 2014 roku. FTS wypowiedziała porozumienie z ASMAP 28 sierpnia. Miało ono obowiązywać tylko do 30 listopada 2013 roku. Rosyjscy prawnicy ocenili to posunięcie jako rezygnację ze stosowania procedury TIR na terytorium FR. 6 listopada FTS potwierdziła, że od 1 grudnia wszystkie urzędy celne na terytorium Rosji przestaną honorować karnety TIR. Według "Wiedomosti" decyzja Federalnej Służby Celnej o przedłużeniu porozumienia ze Stowarzyszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych jest pochodną obaw władz Rosji, że rosyjscy eksporterzy i przewoźnicy nie mogliby korzystać z karnetów TIR przy przewozie ładunków w Europie.
19 listopada FTS wdrożyła nowe przepisy dotyczące gwarancji ubezpieczeniowych przy przewozie towarów na terytorium Unii Celnej (UC), tworzonej przez Rosję, Białoruś i Kazachstan. Regulacje te wprowadzają dodatkowo wymóg przedkładania przez przewoźników gwarancji bankowych, poręczeń bądź ustanawiania kaucji pieniężnej lub zastawu towarowego, a także uzgadniania trasy samochodu ciężarowego, transportującego ładunek na terytorium UC.
Początkowo nowe przepisy miały wejść w życie 14 września i objąć wszystkie zarządy celne Rosji. W ostatniej chwili szef FTS Andriej Bielaninow zarządził jednak, że będą one wprowadzane stopniowo, zaczynając od Syberii i Dalekiego Wschodu. Później objęły one Ural, Region Nadwołżański, Północny Kaukaz, Południową Rosję oraz lotniska w Moskwie (Szeremietiewo, Wnukowo i Domodiedowo). Od 12 listopada obowiązują one w Centralnym Zarządzie Celnym, obsługującym centralne i zachodnie obwody FR, a od 19 listopada - w Północno-Zachodnim, czyli w obwodach północno-zachodniej i północnej Rosji.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), operator systemu TIR w Polsce, przekazało w poniedziałek, że z jego informacji wynika, że 1 grudnia rosyjskie i białoruskie służby celne stosowały na przejściach granicznych oraz na terytorium Rosji takie same metody odprawy, jak podczas ostatnich dwóch tygodni listopada, czyli nadal honorowały karnety TIR.
Transport towarów samochodami ciężarowymi reguluje przyjęta pod egidą ONZ w listopadzie 1975 roku międzynarodowa konwencja celna (Konwencja TIR). Uprościła ona procedury na przejściach granicznych i w urzędach celnych, by skrócić czas transportu. Przewoźnicy nie muszą przy każdym przekraczaniu granicy przechodzić kontroli i wnosić opłat celnych. Po kontroli załadunku w kraju samochód jest plombowany, a przewoźnik otrzymuje karnety TIR. Gwarantują one opłacenie należności celnych do 60 000 euro.
W końcu sierpnia Rada Wykonawcza TIR na posiedzeniu w Genewie oficjalnie oceniła, że zapowiedziane przez stronę rosyjską zmiany stanowią pogwałcenie Konwencji TIR. Wezwała także władze celne Rosji do odstąpienia od ich wprowadzenia i do prawidłowego stosowania Konwencji TIR. Komisja Europejska ostrzegła, że nowe regulacje doprowadzą do poważnych zakłóceń w handlu Unii Europejskiej z Rosją. Zaniepokojenie wobec rządu FR wyraziły też te kraje UE, które decyzja Federalnej Służby Celnej dotknie w największym stopniu, w tym Polska.