Robert Kubica poskromił opony

Kimi Raikkonen, Fernando Alonso i Robert Kubica dostosowali swój agresywny styl jazdy do opon i osiągają coraz lepsze wyniki. Czy druga połowa sezonu będzie należała do nich?

Opony to czarne złoto F1. Ich skomplikowana budowa dostosowywana jest do charakterystyki torów i warunków atmosferycznych, a umiejętność wyboru twardej lub miękkiej mieszanki podczas wyścigu często decyduje o wyniku. Każda, choć minimalna zmiana w składzie gumy, może mieć przełożenie na cenne ułamki sekund. Tymczasem przed obecnym sezonem z dostarczania opon zrezygnował Michelin i całe zaopatrzenie dla 11 zespołów przejął Bridgestone. Japońska firma ma ogromne doświadczenie, rocznie produkuje na potrzeby Formuły 160 tys. opon, ale - z punktu widzenia Kubicy - ma jedną wadę - jej gumy są twardsze, czyli mniej przyczepne.

- Konstrukcja nowych opon nie pozwala na agresywne skręcanie kierownicą przy wejściu w zakręt - tłumaczył przed sezonem Kubica. - One mają dużo mniejszą przyczepność i bolid staje się mocno nadsterowny [tylna oś ma mniejszą przyczepność niż przednia, przez co samochód ma tendencję do zarzucania tyłem]. Ja wolałem bolidy podsterowne [mniejsza przyczepność z przodu, samochód niechętnie skręca]. Teraz niestety będę się musiał przyzwyczaić do bardziej delikatnej jazdy, zawodnicy jeżdżący bardziej agresywnie, jak ja czy Alonso, będą musieli zmienić styl - kręcił głową Polak.

Kubica stopniowo przyzwyczajał się do nowych opon podczas testów zimowych, ale na początku sezonu doszły kłopoty ze skrzynią biegów, a na szybkim torze w Montrealu, gdzie liczył na dobre miejsce, miał poważny wypadek. Ostatnie dwa wyścigi przejechał bez kłopotów i bez błędów - dwukrotnie zajmował miejsca tuż za podium. Wygląda na to, że opony już mu nie przeszkadzają. - Od czasu powrotu po wypadku Kubica jest "tym najważniejszym" w BMW Sauber. Kompletnie przyćmił Nicka Heidfelda - ocenia ekspert brytyjskiej ITV Mark Hughes.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3