WAŻNE
TERAZ

Osiem goli w meczu FC Barcelony

Rejestracja samochodu: urzędowy koszmar kierowcy

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Paweł Supernak

*Polskie urzędy słyną wręcz z niewielkiego stopnia przyjazności dla petentów. Dotyczy to również kierowców. Ci, którzy chcą zarejestrować nowo zakupione auto, muszą uzbroić się w cierpliwość i przygotować na prawdziwy maraton. Jaka jest jego długość? To zależy od urzędu. *

Polska nie opracowała dokładnego spisu czynności urzędowych, jakie powinny towarzyszyć rejestrowaniu samochodów – podaje Dziennik Gazeta Prawna. Skutkuje to tym, że każdy urząd może ustalić sobie własną ścieżkę obiegu dokumentów w takiej sprawie. Droga od wniosku o zarejestrowanie pojazdu do wydania dowodu najkrótsza jest w Krakowie i wymaga dokonania przez urzędników 30 czynności. Najgorzej jest w Gdańsku – 88 czynności. W każdym z urzędów dokumenty po opuszczeniu teczki petenta muszą jednak trafić na biurka „szeregowych” urzędników, kierownika odpowiedniego referatu, a także jego przełożonego. Długa ścieżka przepływu dokumentów sprawia, ze na dowód rejestracyjny kierowcy muszą czekać dłużej, niż jest to konieczne. Jak da się naprawić tę sytuację?

Kluczem do sukcesu mógłby być elektroniczny kontakt z urzędem. Uruchomiona pod opieką rządu platforma e-puap, umożliwiająca składanie wniosków przez internet. Problem polega jednak na tym, że niewiele urzędów proponuje taką możliwość załatwienia sprawy. Jeszcze mniej umożliwia elektroniczną rejestrację auta używanego. Tak jest na przykład w Rzeszowie, Siedlcach, Kaliszu, Katowicach, czy Gdańsku. Niewiele to jednak zmienia, bo nie przyspiesza wydania decyzji. Dlaczego? Jak pisze Dziennik Gazeta Prawna, aż 86 proc. spośród urzędów, które uruchomiły elektroniczny obieg dokumentów, wciąż je drukuje.

Skomplikowane, wielopoziomowe procedury, przywiązanie urzędników do papieru oraz niedoskonałe i wolno wdrażane systemy informatyczne to główne przyczyny długiego oczekiwania na dowód rejestracyjny. To również powody kłopotów ze stworzeniem pełnej i adekwatnej bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Gdy CEPiK uda się stworzyć, czekają nas kolejne nowości. Ponad rok temu strona rządowa zapowiadała, że zamierza przypisać tablice rejestracyjne do pojazdu, dzięki czemu po zmianie właściciela nie trzeba będzie starać się o wydanie nowych.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

tb/

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀