Red Bull Air Race 2014: Adam Małysz lata Toyotą nad plażą w Gdyni
Rozpoczęło się największe z najciekawszych - jeśli nie liczyć Open’er Festivalu - tegoroczne wydarzenie, na które do Gdyni ściągają dziesiątki tysięcy widzów. Red Bull Air Race to najbardziej widowiskowa impreza lotnicza świata. Samoloty latają nisko nad wodą i rozpędzają się do ponad 370 km/h. Adam Małysz lata jeszcze niżej i znacznie wolniej, ale równie widowiskowo. W piątkowy poranek ćwiczył skoki swoją wyczynową Toyotą Hilux T1 Overdrive na gdyńskiej plaży. Jak widać na powyższym filmie, "Orzeł z Wisły" swój dzień rozpoczął w szampańskim humorze. W końcu chodzi o dobrą zabawę.
Występ naszego legendarnego skoczka narciarskiego, a dziś przede wszystkim coraz bardziej obiecującego kierowcy rajdów cross-country, który odnosi sukcesy w Dakarze i wielu innych, liczących się rajdach jest nie mniej spektakularny, niż przeloty pilotów-akrobatów. Dodajmy, że wśród nich mamy Polaka, 31-letniego Łukasza Czepielę z Poznania - pilota komercyjnych Airbusów 320, ale też wyczynowca. Czepiela jest członkiem Grupy Akrobacyjnej „Żelazny”. Posiada także licencję szybowcową.
W piątkowy poranek Adam Małysz wyruszył swoją Toyotą Hilux T1 Overdrive na trening skoków na gdyńskiej plaży miejskiej. Auto zostało skonstruowane z myślą o starcie w najtrudniejszych warunkach na trasie rajdu Dakar, więc z jazdą po piasku u brzegów Bałtyku nie miało najmniejszych problemów.
Samochód ma benzynowy silnik V8 o pojemności 5 litrów, mocy 350 KM i maksymalnym momencie 550 Nm. Potrafi się rozpędzić do ok. 190 km/h. Ma 6-stopniową, sekwencyjną skrzynię biegów, wielotarczowe, metalowe sprzęgło AP Racing, wentylowane tarcze hamulcowe (z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi z tyłu) oraz kevlarowo-karbonowe nadwozie, oparte na rurowej konstrukcji. Całość waży 1890 kg.
Samoloty wykorzystywane w Red Bull Air Race mają słabsze niż Toyota, bo „zaledwie” 300-konne silniki, ale w powietrzu ich moc daje zupełnie inny efekt. Dlatego są ponad dwukrotnie szybsze, niż wyczynowy Hilux Adama Małysza. Rozpędzają się nawet do 444 km/h. Ich kadłuby są o ok. 1,5 do 2 m dłuższe niż offroadowa Toyota, za to rozpiętość ich skrzydeł to od ponad 6 do ponad 7 metrów. Skrzydła z włókna węglowego wytrzymują przeciążenia ponad 10 g. Zawodnicy korzystają z czterech typów maszyn, głównie amerykańskich Zivko Aeronautics EDGE 540 V2 i V3 oraz MXS-R. Z innego sprzętu - samolotu Corvus Racer 540 - korzysta tylko jeden pilot i jednocześnie najstarszy zawodnik w Red Bull Air Race, reprezentant Węgier, Peter Besenyei.
mw, moto.wp.pl