Quadów nie zobaczymy już w Dakarze. To tu Polak wygrał po raz pierwszy

W Dakarze nie zobaczymy na razie pojazdów typu quad, które skutecznie zostały wyeliminowane przez bardziej przypominające samochody maszyny typu SSV. Organizator Dakaru poinformował, że zainteresowanie starą kategorią jest za małe.

Ignacio Casale trzy razy wygrał DakarIgnacio Casale trzy razy wygrał Dakar
Źródło zdjęć: © Red Bull Content Pool | Flavien Duhamel
Marcin Łobodziński

Quady nie startowały od początku Rajdu Dakar, lecz zadebiutowały w 2009 roku jako kategoria pośrednia pomiędzy motocyklami a samochodami. Rajd odbywał się wówczas w Ameryce Południowej, zainteresowanie tą kategorią było ogromne i to właśnie z Ameryki Południowej było najwięcej zwycięzców.

Pierwszym zwycięzcą na quadzie był Czech Josef Machacek, ale przez kolejne cztery lata z rzędu byli to Argentyńczycy (bracia Alejandro i Marcos Patronelli) którzy, jeśli chodzi o narodowość, zdominowali tę kategorię. Połowa zwycięstw w kategorii quadów należy do Argentyńczyków (również Nicolasa Cavigliasso i Manuela Andujara).

Na liście zwycięzców pojawili się także Chijijczyk Ignacio Casale (trzy razy), Francuz Alexsandre Giroud (dwukrotnie), raz zwyciężył Rosjanin Siergiej Karjakin i raz Polak Rafał Sonik.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku Wirtualnej Polski 2024

Co warto podkreślić, Rafał Sonik był pierwszym kierowcą z Polski, który wygrał Rajd Dakar. Przez lata startów w Dakarze zawsze był w czołówce. W swoich 11 występach tylko trzy razy nie dojechał do mety, dwukrotnie był trzeci, dwukrotnie czwarty, raz piąty.

Jeśli chodzi o producentów, to tu nie ma wątpliwości, który był najlepszy. Yamaha z serii Raptor była na najwyższym stopniu podium w każdym rozegranym Dakarze. Żadna inna marka nie zagroziła Japończykom. Takiej dominacji nie miał żaden producent w historii tego słynnego rajdu.

Marcos Patronelli, podobnie jak Ignacio Casale trzykrotnie wygrał Rajd Dakar
Marcos Patronelli, podobnie jak Ignacio Casale trzykrotnie wygrał Rajd Dakar © Red Bull Content Pool | Marcelo Maragni

Na razie nie będzie quadów

Organizator Dakaru tłumaczy swoją decyzję o likwidacji kategorii quadów ogromnym spadkiem zainteresowania. Po przeniesieniu rajdu do Arabii Saudyjskiej sukcesywnie malała liczba zawodników chętnych do startu. Nie było też zainteresowania ze strony producentów w świecie zdominowanym przez jednego.

Od 2017 roku, kiedy po raz pierwszy pojawiła się klasa SSV, zainteresowanie quadami spadło jeszcze bardziej. W tegorocznym Dakarze na liście startowej pojawiło się tylko dziesięciu zawodników. Na razie kategoria quad ma zostać utrzymana w cyklu mistrzostw świata World Rally-Raid Championship, ale też nie wiadomo, na jak długo.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3