Qoros: Chińczycy mają pierwszy działający silnik bez wałka rozrządu

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Chińsko-izraelska firma Qoros zbudowała pierwszy działający silnik bez wałka rozrządu - informuje serwis Autoblog.com. Metalowy element został zastąpiony przez sterowane komputerem siłowniki elektryczno-hydrauliczne.

Silniki spalinowe mogą być jeszcze bardziej wydajne. Infiniti we wrześniu zaprezentowało pierwszy silnik, w którym w czasie pracy możliwa jest zmiana stopnia sprężania. Qoros we współpracy z firmą Koenigsegg opracował pierwszy na świecie działający motor, w którym nie ma wałka rozrządu. Otwieranie i zamykanie zaworów realizowane jest przy pomocy sterownych komputerowo siłowników. Daje to ogromne możliwości w dziedzinie kształtowania momentu i czasu ich otwarcia w zależności od aktualnych potrzeb. Inaczej będzie pracował silnik zimny, inaczej rozgrzany, jednostka będzie też dostosowywała się do głębokości wciśnięcia pedału przyspieszenia i prędkości jazdy. Wszystko po to, by zwiększyć efektywność, ograniczając przy tym spalanie.

Co ciekawe, współpraca pomiędzy firmą Koenigsegg, której inżynierowie pierwsi wpadli na taki pomysł modyfikacji silnika, a chińsko-izraelskim Qorosem rozpoczęła się w kwietniu 2016 roku. Nieco ponad pół roku wystarczyło, by stworzyć pierwszą jednostkę. Silnik, którego pierwszą wizualizację pokazano w kwietniu 2016 roku na tle prototypowego pojazdu opartego na modelu 3 już działa.

Jakie korzyści dla zwykłych samochodów będzie niosła ze sobą nowa technologia? W styczniu 2016 roku w rozmowie z Szymonem Jasiną z Wirtualnej Polski szef szwedzkiej firmy Christian von Koenigsegg stwierdził, że w przypadku wolnossącego silnika możliwe będzie zachowanie jego parametrów przy zmniejszeniu pojemności z 2,0 l do 1,5 l. Chińczycy są jednak mniej optymistyczni i podają, że w przypadku silnika o pojemności 1,6 l pozwoli to na redukcję pojemności o 16 proc. Jednocześnie jednak nowa jednostka napędowa jest mniejsza i lżejsza od tradycyjnej, co obok większej adekwatności pracy motoru wobec aktualnych potrzeb powoduje dalsze obniżenie spalania. Qoros i Koenigsegg zapewniają również, że silnik bez wałka rozrządu charakteryzuje się niższą emisją szkodliwych substancji.

Miłośnicy nowych technologii w samochodach muszą uzbroić się w cierpliwość. Wiele wskazuje na to, że ten wynalazek szybko nie zagości w popularnych samochodach sprzedawanych w Europie.

Tomasz Budzik, Wirtualna Polska

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła