Trwa ładowanie...
d1n48ni

Przygotowania w cienu afery

d1n48ni
d1n48ni

Przygotowania przed wyścigiem o Grand Prix Belgii toczą się w cieniu werdyktu skazującego McLarena na rekordową karę 100 milionów dolarów i pozbawienie punktów w mistrzostwach świata konstruktorów – pisze Rzeczpospolita.

W piątek kierowcy jeździli już po malowniczym belgijskim torze, ale paddock w Spa-Francorchamps żył wyłącznie decyzją Światowej Rady Sportów Samochodowych. Ekipa McLarena została uznana winną złamania punktu 151(c) Międzynarodowego Kodeksu Sportowego. Ten paragraf mówi o karze za oszustwa i czyny bezprawne na szkodę interesów sportu samochodowego.

Przypadek szpiegostwa na niekorzyść głównego rywala w walce o mistrzowski tytuł niewątpliwie się kwalifikuje jako taki czyn, ale 26 lipca podczas podobnego posiedzenie Rada uznała, że zgromadzone dowody nie wskazują na to, aby McLaren w jakikolwiek sposób skorzystał z posiadania nielegalnie zdobytych danych. Ostatnio pojawiły się nowe dowody, na podstawie których nałożono na McLarena drakońską grzywnę, pozbawiając jednocześnie zespół punktów zdobytych w sezonie 2007. Co ciekawe, kierowcom wcześniej obiecano amnestię - zatem Lewis Hamilton i Fernando Alonso mogą bez przeszkód walczyć o mistrzostwo świata, choć ich ekipa została ukarana.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa opublikowała 14-stronicowy dokument z wyjaśnieniem podjętej w czwartek decyzji. Przedstawiono w nim m.in. przykłady tajnych informacji przekazywanych McLarenowi przez byłego pracownika Ferrari, Nigela Stepneya. Jak się okazuje, Stepney nie poprzestał na przekazaniu 780 stron dokumentacji Mike'owi Coughlanowi z McLarena. W okresie od 11 marca (pierwszy wyścig sezonu - 18 marca 2007) do 3 lipca 2007 (ujawnienie afery szpiegowskiej) Stepney i Coughlan wymienili między sobą 288 wiadomości SMS i rozmawiali ze sobą telefonicznie 35 razy.

d1n48ni

Częstotliwość kontaktów nasilała się szczególnie w okolicach oficjalnych sesji testowych oraz tuż przed i w trakcie weekendów Grand Prix. Wbrew temu co wcześniej twierdził szef McLarena Ron Dennis, Coughlan nie zatrzymywał dla siebie tajnych informacji. Z dowodów dostarczonych Radzie przez zawodników McLarena (Fernando Alonso i kierowcy testowego Pedro de la Rosy, Lewis Hamilton zeznał, że o niczym nie wiedział) jasno wynika, że Coughlan przekazywał de la Rosie takie informacje, jak? rozkład masy w samochodach Ferrari, ich charakterystykę aerodynamiczną, charakterystykę specjalnego gazu używanego przez Ferrari do pompowania opon czy też nowatorskie rozwiązania w układzie hamulcowym (na podstawie tych danych McLaren dopracował własny układ hamulcowy oparty na podobnych rozwiązaniach). Członkowie ekipy McLarena znali także strategię tankowań kierowców Ferrari podczas Grand Prix Australii i Bahrajnu.

_ rel="nofollow">Więcej w Rzeczopspolitej _Więcej w Rzeczopspolitej

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj