Przegląd polskich opon letnich

Polski przemysł oponiarski nie należy do największych na świecie, ale produkuje się u nas opony zagranicznych koncernów, a do tego mamy dwie rodzime marki - Dębicę (należącą do Goodyeara) i Kormorana (produkowanego przez Michelina).

Obraz
Źródło zdjęć: © East News/Reporter/Piotr Jedzura

/ 9Dwie rodzime marki

Obraz
© East News/Reporter/Piotr Jedzura

Polski przemysł oponiarski nie należy do największych na świecie, ale produkuje się u nas opony zagranicznych koncernów, a do tego mamy dwie rodzime marki - Dębicę (należącą do Goodyeara) i Kormorana (produkowanego przez Michelina). Przyjrzyjmy się zatem co mają do zaoferowania polskie opony letnie. Każdy producent jest zobowiązany podawać jakie opory toczenia ma dane ogumienie (które przekładają się na zużycie paliwa), jak sprawuje się na mokrej nawierzchni i jaki hałas generuje. Pierwsze dwa parametry podawane są w skali od A (najlepsze) do G (najgorsze), natomiast trzeci to wartość w decybelach. Oprócz tego, już na samej oponie możemy znaleźć jeszcze jeden ważny parametr - indeks prędkości, który wyznacza nam jak szybko można jechać mając pewność, że opona nie będzie się nadmiernie zużywać i wytrzyma trudy takiej eksploatacji. Wszystkie te wartości na ogół nieco się różnią w zależności od rozmiaru opony.

/ 9Dębica Passio

Obraz
© mat. prasowy

Najtańszy model opon, który przeznaczony jest do najmniejszych aut. Ogumienie to dostępne jest tylko w 3 rozmiarach. Komplety o szerokości 135 mm (o średnicy 12 lub 13 cali) to ukłon w stronę właścicieli Fiatów 126p, którzy już mogą mieć problemy z kupnem tak małych gum. Model ten dostępny jest też w większym rozmiarze dla samochodów miejskich lub starszych kompaktów - 185/65R15.

Opory toczenia: F
Przyczepność na mokrym: B, C
Poziom hałasu: 68-71 dB
Indeks prędkości: T (190 km/h)

/ 9Dębica Passio 2

Obraz
© mat. prasowy

Podobne parametry, ale zdecydowanie większy zakres rozmiarów oferuje model Passio z numerem 2. W tym przypadku znaleźć można odpowiednie rozmiary do praktycznie wszystkich starszych modeli segmentów B i C.

Opory toczenia: E, F
Przyczepność na mokrym: C
Poziom hałasu: 67-71 dB
Indeks prędkości: T (190 km/h)

/ 9Dębica Presto HP

Obraz
© mat. prasowy

Kolejna opona od Dębicy została przeznaczona dla nowszych samochodów - miejskich, kompaktów i klasy średniej. Wyższe indeksy prędkości zapewniają bezpieczeństwo nawet na niemieckiej autostradzie, gdzie można rozpędzić samochód bardziej niż na polskich drogach. Producent zapewnia, że Presto HP charakteryzuje się większą powierzchnią kontaktu produktu z podłożem.

Opory toczenia: C, E, F
Przyczepność na mokrym: C
Poziom hałasu: 67-69 dB
Indeks prędkości: H (210 km/h), V (240 km/h)

/ 9Dębica Presto UHP

Obraz
© mat. prasowy

Najlepszym modelem Dębicy, przeznaczonym do modeli klasy średniej i wyższej oraz aut sportowych, jest Presto UHP. Gama rozmiarowa obejmuje felgi o średnicy 16, 17 i 18 cali oraz najwyższe indeksy prędkości. Nieco zmodyfikowaną wersją tej opony jest Presto SUV - przeznaczona dla uterenowionych aut. Cechują ją niższe indeksy prędkości, wyższy profil i konstrukcja dostosowana do SUV-ów.

Presto UHP
Opory toczenia: E
Przyczepność na mokrym: B, C
Poziom hałasu: 66-68 dB
Indeks prędkości: W (270 km/h), Y (300 km/h)

Presto SUV
Opory toczenia: E, F
Przyczepność na mokrym: C, E
Poziom hałasu: 71 dB
Indeks prędkości: H (210 km/h), V (240 km/h)

/ 9Kormoran Impulser B3

Obraz
© mat. prasowy

Najtańszym modelem opon marki należącej do Michelina jest Impulser B3. Jest to ogumienie przeznaczone do starszych samochodów miejskich (felgi 13- i 14-calowe). Ceny za sztukę oscylują wokół 150 zł, a zatem Impulser B3 to propozycja dla oszczędnych.

Opory toczenia: F
Przyczepność na mokrym: C
Poziom hałasu: 68 dB
Indeks prędkości: T (190 km/h)

/ 9Kormoran Runpro B3

Obraz
© mat. prasowy

Nieco droższe i przeznaczoną dla samochodów kompaktowych (felgi 14-, 15- i 16-calowe) jest ogumienie Kormoran Runpro B3. Oferuje ono podobne parametry i praktycznie identyczny bieżnik jak opony Impulser, ale przy indeksie prędkości H.

Opory toczenia: E, F
Przyczepność na mokrym: C
Poziom hałasu: 68-72 dB
Indeks prędkości: H (210 km/h)

/ 9Kormoran Gamma B2

Obraz
© mat. prasowy

Modelem o najszerszej gamie rozmiarowej u producenta z Olsztyna jest Gamm B2. Klienci znajdą oponę do praktycznie każdego auta o felgach 15-, 16-, 17-, a nawet 18-calowych. Oznacza to, że oferowane są opony zarówno do samochodów miejskich i kompaktów, jak i dużych i sportowych modeli. W zależności od rozmiaru oferowane są różne indeksy prędkości - od H aż po Y.

Opory toczenia: E, F
Przyczepność na mokrym: C
Poziom hałasu: 71-72 dB
Indeks prędkości: H (210 km/h), V (240 km/h), W (270 km/h), Y (300 km/h)

/ 9Zagraniczni konkurenci

Obraz
© PAP/Wojciech Pacewicz

Nie jest tajemnicą, że Dębica i Kormoran produkuje opony budżetowe, czyli z niższej półki. Z porównania tych dwóch marek zwycięsko wychodzi ta pierwsza. Choć ich przyczepność na mokrym oceniono podobnie, to Dębice często oferują mniejsze opory toczenia, co przekłada się na nieco mniejsze zużycie paliwa. Podobnie jest z emitowaniem hałasu, który jest minimalnie mniejszy w przypadku opon koncernu Goodyear. A jak polskie opony wypadają na tle konkurentów?

Ta półka cenowa, gdzie opony o rozmiarze 205/55R16 kosztują około 200 zł, cechuje się podobnymi parametrami. Zatem jeśli chcemy kupić tak tanie opony, to możemy wybrać polskie marki, gdyż konkurenci wcale nie są lepsi. Jednak dokładne testy porównawcze nie pozostawiają wątpliwości - niewielkie pieniądze oznaczają kiepską jakość. Dębice i Kormorany zawsze znajdują się wśród najgorszych testowanych opon, dlatego warto rozważyć dołożenie 10 proc., aby kupić nieco lepsze ogumienie - np. słoweńskie Savy albo koreańskie Hankooki. Jednak opony, które zapewnią nam zdecydowanie lepszą przyczepność to już wydatek przynajmniej o 50 proc. większy niż w przypadku Dębicy lub Kormoranów. Czy warto tyle zapłacić? Jeśli tylko możemy sobie na to pozwolić, to zdecydowanie tak, gdyż ogumienie należy do najważniejszych elementów poprawiających nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.

sj,moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro