usuwamy trzy ostatnie akapity depeszy pod inicjałami autorów #
18.01. Łódź (PAP) - Budowę trzykilometrowego odcinka drogi łączącej trasę Górną z węzłem Romanów (gm. Brójce) na autostradzie A1 zapowiedziały w poniedziałek władze Łodzi. Koszt inwestycji to ok. 90 mln zł, z czego 90 proc. pochodzić będzie z funduszy UE.
Budowa trzeciego odcinka Trasy Górna od ul. Rzgowskiej do węzła Romanów w gminie Brójce (Łódzkie) na autostradzie A1 będzie realizowana wspólnie przez Łódź oraz Urząd Marszałkowski. Na mocy porozumienia o współpracy miasto razem z gminą Brójce stworzy jeden projekt budowy Trasy Górna - finansowany i realizowany jednocześnie przez dwa podmioty.
Jak informuje magistrat, w ubiegłym tygodniu zostały otwarte oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji na budowę trzeciego etapu Trasy Górnej, obejmującej studium wykonalności wraz z analizą środowiskową oraz dokumentacją projektową. Dokumentacja ma zostać wykonana do końca listopada.
"Mamy nadzieję, że w połowie lub pod koniec przyszłego roku uda nam się uzyskać wszystkie pozwolenia, przede wszystkim środowiskowe - bo projekt to jedno, ale uzyskanie decyzji środowiskowych wynika z wielu czynników, np. okresu lęgowego ptaków. Dlatego dopiero pod koniec przyszłego roku będziemy mogli powiedzieć, kiedy inwestycja ruszy i kiedy się zakończy" - zaznaczyła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Trasa Górna, łącząca al. Jana Pawła II i ul. Rzgowską w Łodzi, została oddana - po ponad dwóch latach budowy - w sierpniu 2014 r. Stanowi ona fragment drogi krajowej nr 1, dzięki któremu udało się wyprowadzić z południowej części miasta większość ruchu tranzytowego. Trasa kosztowała 482 mln zł.
Zgodnie z krajowymi planami inwestycyjnymi, planowane trzykilometrowe przedłużenie trasy umożliwi połączenie Łodzi z autostradą A1 i będzie dalszym ułatwieniem w ruchu tranzytowym.
Kolejnym punktem przetargu jest też wykonanie studium wykonalności i projektu budowy dojazdu do innego węzła na autostradzie A1 - Brzeziny (przez obwodnicę Nowosolnej). Obie inwestycje stworzą kompleksową siatkę połączeń, która wraz z lokalnym układem drogowym ma zapewnić dogodny dojazd mieszkańców województwa do autostrady.